Springen naar inhoud

vocht indicator in telefoon

• Log in om te kunnen reageren

hsl

hsl

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2008 - 11:56

Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd veel gelezen over vocht indicatoren in mobiele telefoons en andere electronica. Het schijnt een soort stickertje te zijn, want wit/blank is en dat bij bloodstelling aan vocht paars kleurt. Heeft iemand een idee hoe dit stickertje werkt?

Ik denk zelf aan iets met pH waarbij de fenoltaleine gebruiken, zoals bij waterzoekpasta. Maar dan is de vraag hoe ze dat in een sticker weten te krijgen. Een ander idee is een kleurstof of een dye. Heeft iemand een idee van hoe het werkt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2008 - 13:02

Het kan een variant zijn op het weermannetje.
Daar zitten kobaltzouten in die verkleuren bij een zekere vochtigheidsgraad.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 juli 2008 - 14:02

Weermannetje is geen goede oplossing omdat het reversibel is, ik zou meer denken aan een mangaanzout dat van 2+ naar 4+ gaat onder invloed van water op een zoutmengsel. De samenstelling heb ik zo geen oplossing voor. :cry:

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2008 - 17:52

Kreeg uit 't topic niet meteen de gedachte dat het een blijvende indicatie moest zijn. Maar die zijn er ook in allerlei varianten. Maar in silicagel -pakketjes zit, meen ik, toch een kobaltzout, als vochtindicator.
Schiet me te binnen dat er een paar jaar geleden ook een heel slimme was voor diepvries, maar dat is een ander verhaal.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2008 - 20:46

Zat nog aan iets anders te denken, wat misschien, in theorie althans, zoiets zou kunnen doen.
Een soort neerslag reactie met bijv. droog loodnitraat en droog aluminiumsulfide.
Komt er dan water bij, krijg je loodsulfide.

Hierop zijn natuurlijk talloze varianten mogelijk, maar is niet reversibel.

hsl

hsl

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2008 - 09:52

Tot zover ik het begrijp is de reactie van dat stickertje ook niet reversibel. Want ze gebruiken het om te zien of er waterschade is.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2008 - 00:31

Het kobaltzout wat wordt gebruikt als indicator is volgens mij kobaltchloride (dit zit trouwens ook op testpapiertjes voor water). Watervrij kobaltchloride is blauw, en het hexahydraat is paars. Aanwezigheid van water kleurt de indicator dus van blauw naar paars, in het geval van kobaltchloride.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures