vocht indicator in telefoon

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

vocht indicator in telefoon

Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd veel gelezen over vocht indicatoren in mobiele telefoons en andere electronica. Het schijnt een soort stickertje te zijn, want wit/blank is en dat bij bloodstelling aan vocht paars kleurt. Heeft iemand een idee hoe dit stickertje werkt?

Ik denk zelf aan iets met pH waarbij de fenoltaleine gebruiken, zoals bij waterzoekpasta. Maar dan is de vraag hoe ze dat in een sticker weten te krijgen. Een ander idee is een kleurstof of een dye. Heeft iemand een idee van hoe het werkt?

Berichten: 1.816

Re: vocht indicator in telefoon

Het kan een variant zijn op het weermannetje.

Daar zitten kobaltzouten in die verkleuren bij een zekere vochtigheidsgraad.
LiA

Re: vocht indicator in telefoon

Weermannetje is geen goede oplossing omdat het reversibel is, ik zou meer denken aan een mangaanzout dat van 2+ naar 4+ gaat onder invloed van water op een zoutmengsel. De samenstelling heb ik zo geen oplossing voor. :cry:

Berichten: 1.816

Re: vocht indicator in telefoon

Kreeg uit 't topic niet meteen de gedachte dat het een blijvende indicatie moest zijn. Maar die zijn er ook in allerlei varianten. Maar in silicagel -pakketjes zit, meen ik, toch een kobaltzout, als vochtindicator.

Schiet me te binnen dat er een paar jaar geleden ook een heel slimme was voor diepvries, maar dat is een ander verhaal.
LiA

Berichten: 1.816

Re: vocht indicator in telefoon

Zat nog aan iets anders te denken, wat misschien, in theorie althans, zoiets zou kunnen doen.

Een soort neerslag reactie met bijv. droog loodnitraat en droog aluminiumsulfide.

Komt er dan water bij, krijg je loodsulfide.

Hierop zijn natuurlijk talloze varianten mogelijk, maar is niet reversibel.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: vocht indicator in telefoon

Tot zover ik het begrijp is de reactie van dat stickertje ook niet reversibel. Want ze gebruiken het om te zien of er waterschade is.

Berichten: 840

Re: vocht indicator in telefoon

Het kobaltzout wat wordt gebruikt als indicator is volgens mij kobaltchloride (dit zit trouwens ook op testpapiertjes voor water). Watervrij kobaltchloride is blauw, en het hexahydraat is paars. Aanwezigheid van water kleurt de indicator dus van blauw naar paars, in het geval van kobaltchloride.

Reageer