spiken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 68

spiken

Hallo,

Ik heb een vraag over het spiken van een monster

Ik heb een sample van 15 mg in 10 ml water (dus 1.5 mg/ml)

Deze wil ik spiken met een bepaalde component Z op 0.1 a 0.2%.

Beredeneer ik het dan logisch als ik van de te spiken component Z een oplossing maak van (0.1% van 1.5 mg/ml = 1.5x10-3 mg/ml).

Wanneer ik dan 1.5 mg Z afweeg en oplos in 1000ml water, is de concentratie 1.5x10-3 mg/ml.

Het sample wil ik dan oplossen niet in water maar in de 1.5x10-3 mg/ml oplossing van component Z.

Klopt het dan dat mijn sample gespiked is met 0.1% van component Z?

Hoor het graag van jullie of deze manier logisch is of dat er een makkelijkere manier is!!

:D/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: spiken

Ik heb een sample van 15 mg in 10 ml water (dus 1.5 mg/ml)

Deze wil ik spiken met een bepaalde component Z op 0.1 a 0.2%.
0,1 á 0,2 % van wát? Ik begrijp uit je verhaal: van die 15 mg/ml?

Als dat zo is dan klopt uiteindelijk de concentratie van Z wel. Maar de concentratie van je sample is natuurlijk niet meer 1,5 mg/ml, maar iets minder dan 1,5 . 10-3 mg/ml (je hebt nl. 15 mg in 1010 ml).

Dit is geen spiken, dit is oplossen van je sample in een oplossing van Z. Tenzij het je bedoeling is om een oplossing van je sample te maken met een concentratie van 15 mg/l en die oplossing met Z te spiken. Dan klopt het weer wel, zij het dat je op 1010 ml uitkomt. Beter is dan om 1,5 mg Z op te lossen in water, je sample erbij te doen en dan aan te vullen tot 1000 ml.

Verwarrend misschien, maar ik moest jouw verhaaltje ook even doorgronden... ;)

Berichten: 68

Re: spiken

Marjanne schreef:
Ik heb een sample van 15 mg in 10 ml water (dus 1.5 mg/ml)

Deze wil ik spiken met een bepaalde component Z op 0.1 a 0.2%.
0,1 á 0,2 % van wát? Ik begrijp uit je verhaal: van die 15 mg/ml?

Als dat zo is dan klopt uiteindelijk de concentratie van Z wel. Maar de concentratie van je sample is natuurlijk niet meer 1,5 mg/ml, maar iets minder dan 1,5 . 10-3 mg/ml (je hebt nl. 15 mg in 1010 ml).

Dit is geen spiken, dit is oplossen van je sample in een oplossing van Z. Tenzij het je bedoeling is om een oplossing van je sample te maken met een concentratie van 15 mg/l en die oplossing met Z te spiken. Dan klopt het weer wel, zij het dat je op 1010 ml uitkomt. Beter is dan om 1,5 mg Z op te lossen in water, je sample erbij te doen en dan aan te vullen tot 1000 ml.

Verwarrend misschien, maar ik moest jouw verhaaltje ook even doorgronden... ;)
Jah ik bedoel dat je 0.1% extra van component Z toevoegd.

Verder bedoel ik dat de oplossing van 1.5x10-3 mg/ml mijn oplosmiddel wordt, dus dat ik van de 1000 ml maar 10 ml gebruik om 15 mg van mijn sampel in op te lossen.

Dus dan blijft mijn totaal volume 10 ml en de concentratie 1.5 mg/ml, maar bevat het 0.1% extra aan component Z toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: spiken

Ja. Correct. :)

Reageer