Vakken opleiding Chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Vakken opleiding Chemie

Nja zoals de titel al eigenlijk luidt: welke vakken krijg je bij Chemie? en welke vakken hebben jullie?

Berichten: 70

Re: Vakken opleiding Chemie

Nou, de benamingen van vakken lopen wel eens uiteen, vooral ook doordat elk jaar weer een aantal vakken veranderd worden t.o.v. voorgaande jaren. Je kan dus beter naar onderwerpen vragen, en in dat geval is het:

statistiek,

organische chemie,

polymeer chemie,

reactie kinetiek,

analyse methodes,

ik had er ook nog een gedeelte natuurkunde in (als achtergrond voor spectrometrie),

praktijk (erg groot vak :) ),

structuuropheldering,

informatica,

verschillende projecten,

loopbaanorientatie,

en dat is op het moment wat me te binnen schiet.

Misschien kan je voor jou opleiding ook wel de vakken opvragen? Even een mailtje naar een contactpersoon...

Berichten: 281

Re: Vakken opleiding Chemie

Het is ook misschien handig om te vertellen welke opleiding (en jaar?) men volgt ;)

HBO analytische chemie (1e jaar):

Dataverwerking

Veiligheid

Wiskunde

Onderzoeken

Ondernemen en leidinggeven

Life Sciences A+B

Time management

Voorlichten en beleid

Vermarkten

...en natuurlijk praktijk. Daarin ondermeer organische syntheses, extractie, chromatografie etc. Daarin wordt overigens ook de theorie achter de praktijk uitvoerig behandeld.

Berichten: 70

Re: Vakken opleiding Chemie

FrankB schreef: Het is ook misschien handig om te vertellen welke opleiding (en jaar?) men volgt  ;)
Excusez moi, ik deed dus Algemene Chemie (nu aan het werk), dit houdt in dat je je niet focust op 1 onderwerp, maar meerdere onderwerpen behandeld. Na 2 jaar kan je je door middel van keuzes meer specializeren.

Wat is vermarkten? (dat bedoel ik een beetje met vaknamen, vaak nietszeggend wanneer je niet op die hogeschool zit)

Berichten: 281

Re: Vakken opleiding Chemie

Wat is vermarkten? (dat bedoel ik een beetje met vaknamen, vaak nietszeggend wanneer je niet op die hogeschool zit)
Het vak was ook niet erg zinvol nee... Het hield in dat we SOP's moesten maken voor bepaalde bepalingen (kwalitatief / kwantitatief etc.). Daarna moesten we een totale prijsopgaaf maken van de bepalingen. Ik zal anders ook meteen de andere vakken iets verduidelijken:

Bij onderzoeken moesten we een onderzoeksplan + rapport maken. Dit was overigens nog best lastig, aangezien het aan veel voorwaarden moest voldoen.

Ondernemen en leidinggeven moesten we een projectplan, uivoering en presentatie doen van excursies naar chemische / biochemische en medische labs. Deze excursies moesten we dan ook zelf organiseren en regelen.

Life sciences A was eigenlijk de HAVO stof chemie, maar dan uitgebreid. Life sciences B was een project over DNA en opsporingsmethodes (+ statistiek etc.), met aan het eind een rapport en een rechtbankzitting.

Bij voorlichten en beleid moesten we een aantal (chemisch gerichte) onderzoeken doen, en deze presenteren, en een poster (A1) maken.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor je :D

Berichten: 36

Re: Vakken opleiding Chemie

Ik begrijp het nu idd wat meer ja, ik weet alleen niet zo goed wie ik zou kunnen mailen om te vragen wat voor vakken ik ga krijgen. Ook verbaasde mij dat ik maar vrij weinig boeken moest bestellen..

maar aan de andere kant zal ik anders maar geduld moeten hebben tot 26 augustus, dan krijg ik mijn rooster en alles.

Berichten: 70

Re: Vakken opleiding Chemie

In ieder geval positief dat je er al zo mee bezig bent!

Je gaat in breda studeren? (Zag ik in een ander bericht van je staan, geloof ik) Dan kan je je e-mail naar hun algemene emailadres sturen, zie deze link: Avans

Als je hier niet gaat studeren, dan moet je maar even zelf zoeken :)

Berichten: 36

Re: Vakken opleiding Chemie

dankjewel!

ja ik ga inderdaad in Breda studeren. Ik ga meteen een email verzenden naar ze.

nogmaals bedankt!

Berichten: 2

Re: Vakken opleiding Chemie

ik heb best wel een breed scala aan vakken: (1e jaars MST in Delft/Leiden uni)

Voor de mensen die niet weten wat MST is: Het staat voor Molecular science & technology en is een samenvoeging van 3 scheikundige opleiding van zowel de technische universiteit Delft en de Algemene universiteit Leiden. Dat zijn Chemische technologie, Scheikunde en Sustaineble MST. Na het brede eerste jaar kies je uiteindelijk voor een van deze 3 studies. Dus voor mensen die scheikunde willen studeren maar niet weten welke richting is dit een goede optie.

Hier de vakken:

Algemene en Anorganische chemie(6 ECTS)

Organische Chemie (6 ECTS)

Chemische Thermodynamica (6 ECTS)

Structuuranalyse (3 ECTS)

Procestechnologie (6 ECTS)

Quantumchemie (3 ECTS)

Moleculaire Cell biologie (3 ECTS)

Practica (12 ECTS)

Natuurkunde (3 ECTS)

Wiskunde (9 ECTS)

Duurzame ontwikkeling en kringlopen (3 ECTS)

Berichten: 34

Re: Vakken opleiding Chemie

Ik zit nu dus in het 6e jaar richting Chemie in tso

Ik heb:

6u Analytische chemie (4u labo + 2u theorie)

4u Organische chemie (2u labo + 2u theorie)

4u Chemische technologie (2u labo +2u theorie)

3u Biochemie (labo + theorie)

Behoorlijk veel chemie voor een richting secundair onderwijs Afbeelding

Berichten: 29

Re: Vakken opleiding Chemie

[quote='joske007' date='do 04 december 2008 om 22:43 uur']6u Analytische chemie (4u labo + 2u theorie)

4u Organische chemie (2u labo + 2u theorie)

4u Chemische technologie (2u labo +2u theorie)

3u Biochemie (labo + theorie)

Behoorlijk veel chemie voor een richting secundair onderwijs :P

Waar je toch 32 uur labo voor moet doen naast de massa's theorie en uitleg.

mvg,

Bert

Reageer