[scheikunde] van massapercentages naar brutoformules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[scheikunde] van massapercentages naar brutoformules

Hallo chemici,

Bij het vak Spectruminterpretatie staan onder elk plaatje van een IR-spectrum de atoommassapercentages van de betreffende verbinding vermeld. Voor structuuropheldering zal ik die percentages eerst moeten omzetten in een brutoformule. Hoe doe je dat? De atoommassa's zijn uit het periodiek systeem te halen. Maar dan?

Dit zal geen hogere wiskunde vergen en tóch kom ik er niet uit.

Voorbeeld:

68.85%C;4.95%H;26.20%O

Welke bruto formule hoort daar bij?

Voor wie de oplossing weet: Ik heb meer aan de uitgewerking van de oplossing dan aan 'slimme' hints of alleen het antwoord.

vriendelijke groet,

Arjan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] van massapercentages naar brutoformules

Welke eenheid hebben die %? (m/m): massapercentage, of (n/n): molpercentage? En het zou ook helpen als je minimaal de molmassa van de complete stof weet :)

Berichten: 48

Re: [scheikunde] van massapercentages naar brutoformules

Die aanvullende informatie zou ik zelf ook wel prettig vinden, maar die is er niet. Ik NEEM AAN dat het atoommassapercentages betreft.

In geval van molpercentages wordt de brutoformule bij benadering C69H5O26 en dat is wel een erg groot molecuul om spectruminterpretatie mee te beginnen.

De totale molecuulmassa is niet gegeven.

Berichten: 48

Re: [scheikunde] van massapercentages naar brutoformules

Het antwoord op mijn vraag wordt twee lessen verder gegeven. Ik ben er dus uit. De vermelde percentages zijn massapercentages.

De oplossingsstrategie is als volgt:

De massapercentages zijn

C 68.85%

H 4.95%

O 26.20%

De brutoformule is CmHnOp

Stel p = 1

mC = 12.01

mH = 1.008

mO = 16.00

De getalsverhouding van de elementen is gelijk aan

(68.85/12.01) : (4.95/1.008) : (26.20/16.00)

Als p = 1 , dan geldt

(68.85/12.01)*(16.00/26.20) : (4.95/1.008)*(16.00/26.20) : (26.20/16.00)*(16.00/26.20) = 3.5 : 3 : 1

De brutoformule wordt dan C3.5H3O1

Omdat moleculen nooit uit halve elementen bestaan, moeten de indices met twee worden vermenigvuldigd óf met een veelvoud van twee. Zodat de uiteindelijke brutoformule wordt:

(C7H6O2)q

met q als een geheel positief getal.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] van massapercentages naar brutoformules

Zal wel benzoëzuur zijn. Maar zonder IR gegevens is dat een gok.
LiA

Reageer