Springen naar inhoud

afzetting in waterleiding verwijderen

• Log in om te kunnen reageren

Trust

Trust

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2008 - 22:10

Hallo , ik ben werkzaam in een (bak)steeenzagerij en verantwoordelijk voor de technische installaties .
Op mechanisch en elekrotechnies gebied weet ik mijn weetje , maar chemie is niet mijn ding .

Het zagen van deze stenen gebeurt met diamantzagen welke met water gekoeld worden .
Het spoelwater van de zaagmachines (12 stuks) word verzameld in een pompput , hieruit word het opgepompt en onder toevoeging van Pax11 (Polyaluminiumchloride ) naar een flocculator gevoerd.
Verderop in deze flocculator word een vlokmiddel toegevoerd SEDIPUR AF (TF 2-TR)( Polyacrylamide, anionisch gemodificeerd.)
Het mengsel komt in een bezinktank met konische uitloop welke verbonden is met een slangenpomp voor de afvoer van het sediment .

Dit slib is een verzameling van steenachtig matriaal , grotendeels van gebakken klinkers , deels beton en in mindere mate , van kalkzandsteen .
Het heeft over het algemeen een licht bruine kleur .
Boven in de bezinktank bevind zich een overloopgoot waardoor het "schone"water overloopt in een tussenopslag .
Hieruit word het verpompt naar een drukvat .

Het "schone" water is schoon genoeg om alle soorten stenen te kunnen zagen , ook witte .
Echter , in de leidingen , kleppen en sproeiers ontstaat een afzetting met dezelfde , eerder genoemde licht bruine kleur .
Na een periode van stilstand/leegstand in de leidingen , droogt deze afzetting uit en vallen als schilfers van de binnenwand van de leiding .
Deze schilfers verzamelen zich bij de eerstvolgende start van de zaagmachines bij de kleppen en sproeiers en zorgen daar voor verstopping .

Om het "schone"water nog schoner te maken , gaan we een zandfilter plaatsen voor het drukvat .
Hiermee zou verdere vervuiling van het leidingwerk voorkomen worden .

Nu de vraag waarvoor ik op dit forum ben geraakt (gezocht op kalkafzetting)
Op welke wijze , of met welk(e) middel(en) krijg ik die afzetting uit het leidingwerk ?
Is het te vergelijken met kalkafzetting ? daar heb ik al meerdere oplossingen voor gevonden , bijna alle aanbieders van die systemen claimen dat ook reeds gevormde afzetting na enige tijd verdwijnt .

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ambidexter

Ambidexter

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2008 - 22:48

Hoi Trust,

Ik heb voldoende met verkopers samengewerkt om te weten dat "onze oplossing werkt" niet zelden betekent "als u ons de tijd geeft, dan krijgen we onze oplossing werkend".
Om te weten of het inderdaad voornamelijk een kalkafzetting is, zou ik de schilfers laten onderzoeken. Het spreekt voor zich dat dit wat kost, maar "meten is weten (als je weet wat je meet, althans)".
Als het inderdaad voornamelijk kalk is, dan zijn, denk ik, de aangeboden oplossing prima.

Trust

Trust

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2008 - 23:24

Spidey , bedankt voor je reaktie .

Vanmorgen uit de kelderkast , een flacon Antikalk meegenomen en een flink aangekoekte sproeier in het pure spul gezet .
Bij kontrole na 1 uur was het al aardig geweekt maar het kwam niet vanzelf los .
Na enig gepeuter met een houtje was de aanhechting verdwenen
Misschien als de oplossing stromend door de aanhechting gaat , dat het dan wel verplaatst word .

Ook heb gekeken of die antikalk invloed had op de vlokvorming in de flocculator , maar dat is gelukkig niet het geval .

Het zou dus een oplossing kunnen zijn , alleen word het wel een dure zaak om alleen al de leiding (250 liter inhoud) voor Ī Ä 8.-/200ml te vullen .

Eerst maar eens in een proefopstelling een dag lang het spul rondpompen .

Veranderd door Trust, 17 juli 2008 - 23:24

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 08:39

Vanmorgen uit de kelderkast , een flacon Antikalk meegenomen en een flink aangekoekte sproeier in het pure spul gezet .
Bij kontrole na 1 uur was het al aardig geweekt maar het kwam niet vanzelf los .

Waarschijnlijk is dit geen carbonaat-kalk (die DIRECT bruisend oplost in antikalkmiddelen) maar een 'sulfaat-kalk'. Slecht oplosbaar.
Je bedoelt toch een eenmalige reiniging van je leidingwerk?

Veranderd door Echtepino, 18 juli 2008 - 08:41

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2008 - 12:52

Bestaat er geen leidingwerk met een hydrofobe coating? Me dunkt dat daar geen sulfaatkalk aan kan blijven plakken.

Trust

Trust

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 13:20

Waarschijnlijk is dit geen carbonaat-kalk (die DIRECT bruisend oplost in antikalkmiddelen) maar een 'sulfaat-kalk'. Slecht oplosbaar.
Je bedoelt toch een eenmalige reiniging van je leidingwerk?

Inderdaad hopen we , na het plaatsen van het zandfilter , nog maar ťťn keer het systeem schoon te hoeven maken .

De vervuilde sproeier ging bruisend ten onder in de Antikal (opdruk : bevat o.a. minder dan 5% niet-ionogene oppervlakte actieve stoffen)

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2008 - 11:49

Als het inderdaad bruist dan zou ik een paar liter zoutzuur kopen bij de bouwmarkt en dit verdunnen met water en heel je systeem een uur doorpompen zonder nozzles. Kost nix en is net zo veilig als je plastic leidingwerk hebt.

Trust

Trust

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2008 - 23:46

Het grootste gedeelte is 2" gegalvaniseerd staal en een gedeelte 3" PVC .
I.i.g. ga ik ook een proefje met een stuk leiding doen met zoutzuur .

Bedankt !!

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2008 - 09:38

Oei. dat verzinkt staal gaat dus echt niet met zoutzuur.
Dan moet je echt iets met fosforzuur nemen maar dan zit je weer met die dure 'koffiezetapparaat' ontkalkers.

Lupardi

Lupardi

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2008 - 19:19

Je zou het ook eens met Gluconzuur kunnen proberen. Dat is weliswaar niet zo sterk zuur als zoutzuur, maar door langdurig spoelen en eventueel ook enige mechanische hulp: slaan/trillen, kan je wellicht het gewenste effect bereiken. Gluconzuur is volgens mij industrieel als reinigingsmiddel te koop.

Veranderd door Lupardi, 06 september 2008 - 19:19

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3333 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 september 2008 - 19:40

voor huiswaterleidingen heb je magneten die kalkafzetting verminderen (een tientje bij de praktiker) misschien kan dat bij jou ook mee helpen.

eventueel in combinatie met een zuur.

EchtePino, geeft in deze situatie fosforzuur niet nogmeer neerslag dan het oplost?

Veranderd door ArcherBarry, 06 september 2008 - 19:41

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Lupardi

Lupardi

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2008 - 19:51

Ha, de magneetscam, daar zat ik al op te wachten.
http://www.chem1.com/CQ/magscams.html

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3333 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2008 - 11:32

lol, dat stuk nooit gezien. niet dat ik ooit echt overtuigd was, maar baat het niet/schaad het niet.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Lupardi

Lupardi

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2008 - 12:39

Och, het schaadt de koopkracht van de lichtgelovige en het wetenschappelijk geweten. Dat laatste heeft het toch al hard te lijden van alle astro programma's en babyfluisteraars op tv. Gelukkig is aan het eerste nu wat gedaan, alleen helaas niet door het verschijnsel astrologie af te zweren maar omdat de beoefenaren op tv van onzuiver allooi waren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures