Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 198

Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding, welke vind je het makkelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Mijn opleiding gebruikt veel engelstalige boeken en ander studiemateriaal, maar de colleges en tentamens zijn in het NL.

Wat mij betreft prima; ik heb geen moeite met het engels. Wel is het soms verwarrend dat termen in het NL worden gevraagd, terwijl je ze in het EN kent of andersom.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding, welke vind je het makkelijk?
Dat hangt ervan af. Uit andere vragen op dit forum krijg ik het idee dat je geen Nederlander/Nederlandse bent. Het is in dat geval dus voor jou de vraag welke taal je het beste beheerst. Daarnaast moet je er rekening mee houden je Nederlands hier in Nederland waarschijnlijk steeds beter zal worden, terwijl het Engels alleen maar beter zal worden als je daar gericht iets aan doet.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 198

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Cris schreef:Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding, welke vind je het makkelijk?
Dat hangt ervan af. Uit andere vragen op dit forum krijg ik het idee dat je geen Nederlander/Nederlandse bent. Het is in dat geval dus voor jou de vraag welke taal je het beste beheerst. Daarnaast moet je er rekening mee houden je Nederlands hier in Nederland waarschijnlijk steeds beter zal worden, terwijl het Engels alleen maar beter zal worden als je daar gericht iets aan doet.
Dank je voor reply. Je hebt mij een heel goed advies gegeven. :D

Ja, ik ben geen Nederlander, maar ik ben wel Nederlandse (paspoort). :)

Het is zeer moeilijk om mijn probleem te vragen en ik laat iemand om mijn vragen te beantwoorden. Omdat ik net 5 weken in Nederland woon. En tot nu toe weet ik echt niet of iedereen hier ik welkom ben .......... :P

Ik heb veel moeite met Nederlands luisteren te begrijpen en foutloos schrijven. En verder heb ik ook veel moeite met Engels lezen context te begripen en essay schrijven. :P

Bovendiend wil ik heel graag de Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding Economie aan de UU in sep 2006 starten. :P

Dus nu ben ik altijd zo -> :roll: <-

Ik vind echt jammer dat je mijn post op het Medisch forum met slotje gezeten. En ik wil graag hier verzoeken om mijn post (op het Medisch forum) te verwijderen. :P

Berichten: 198

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Mrtn schreef:Mijn opleiding gebruikt veel engelstalige boeken en ander studiemateriaal, maar de colleges en tentamens zijn in het NL.

Wat mij betreft prima; ik heb geen moeite met het engels. Wel is het soms verwarrend dat termen in het NL worden gevraagd, terwijl je ze in het EN kent of andersom.
Dank je voor reply. :roll:

Dat ben ik ook met je eens. Nu ben ik al bang met dit probleem! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Een engelstalige opleiding (bijvoorbeeld aan de HLO) begint op een relatief laag niveau engels. De buitenlanders die deze opleiding volgen komen voornamelijk uit Azië. Ze pikken de engelse taal verassend snel op. Zelf doe ik deze engelstalige opleiding niet. Ik was bang dat ik het engels niet aan zou kunnen. Achteraf was dit nergens voor nodig geweest. Aangezien al mijn boeken (op een 2 tal na) in het engels zijn maakt het niet zo veel uit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 198

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Een engelstalige opleiding (bijvoorbeeld aan de HLO) begint op een relatief laag niveau engels. De buitenlanders die deze opleiding volgen komen voornamelijk uit Azië. Ze pikken de engelse taal verassend snel op. Zelf doe ik deze engelstalige opleiding niet. Ik was bang dat ik het engels niet aan zou kunnen. Achteraf was dit nergens voor nodig geweest. Aangezien al mijn boeken (op een 2 tal na) in het engels zijn maakt het niet zo veel uit.
Dank je voor reply.

Tot zo ver vind ik er nog steeds moeilijk om een voertaal voor de opleiding te kiezen. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Ik vind echt jammer dat je mijn post op het Medisch forum met slotje gezeten. En ik wil graag hier verzoeken om mijn post (op het Medisch forum) te verwijderen. Afbeelding
Is gebeurd! :wink:

Om terug te komen op je vraag in deze topic:

Wouter heeft wel een goed punt vind ik. Op de website van de UU wordt dit gezegd over de Engelse bacheloropleiding economie:
Volgens Rosenkranz zal de Engelse taal voor de meeste studenten geen problemen opleveren. ‘Een hele studie in het Engels is misschien even wennen, maar ik ben ervan overtuigd dat de meeste studenten dit wel aan kunnen.’ Mochten studenten toch problemen krijgen dan worden ze niet aan hun lot overgelaten. ‘Wij zorgen dan voor bijspijkercursussen, net zoals die worden gegeven voor wiskunde en statistiek. Als een student Economics toch te zwaar vindt, kan hij of zij probleemloos overstappen naar de Nederlandstalige opleiding. Hoogstwaarschijnlijk maakt niemand daar gebruik van, maar het is misschien toch wel een prettig idee dat het kan.’
(zie link)

Daarnaast kun je een training Nederlands voor Anderstaligen volgen (met korting als je bij de UU studeert) bij het James Boswell Instituut (een onderdeel van de diensten van de UU) (zie link)

Wat je dus zou kunnen doen is Engels kiezen als voertaal. Als het niet lukt kun je volgens bovenstaande tekst overstappen naar de Nederlandstalige opleiding.

Verder is het misschien verstandig om advies te vragen via de pagina:

Meer weten?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 198

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Cris schreef:Ik vind echt jammer dat je mijn post op het Medisch forum met slotje gezeten. En ik wil graag hier verzoeken om mijn post (op het Medisch forum) te verwijderen. :P
Is gebeurd! :wink:

Om terug te komen op je vraag in deze topic:

Wouter heeft wel een goed punt vind ik. Op de website van de UU wordt dit gezegd over de Engelse bacheloropleiding economie:
Volgens Rosenkranz zal de Engelse taal voor de meeste studenten geen problemen opleveren. ‘Een hele studie in het Engels is misschien even wennen, maar ik ben ervan overtuigd dat de meeste studenten dit wel aan kunnen.’ Mochten studenten toch problemen krijgen dan worden ze niet aan hun lot overgelaten. ‘Wij zorgen dan voor bijspijkercursussen, net zoals die worden gegeven voor wiskunde en statistiek. Als een student Economics toch te zwaar vindt, kan hij of zij probleemloos overstappen naar de Nederlandstalige opleiding. Hoogstwaarschijnlijk maakt niemand daar gebruik van, maar het is misschien toch wel een prettig idee dat het kan.’
(zie link)

Daarnaast kun je een training Nederlands voor Anderstaligen volgen (met korting als je bij de UU studeert) bij het James Boswell Instituut (een onderdeel van de diensten van de UU) (zie link)

Wat je dus zou kunnen doen is Engels kiezen als voertaal. Als het niet lukt kun je volgens bovenstaande tekst overstappen naar de Nederlandstalige opleiding.

Verder is het misschien verstandig om advies te vragen via de pagina:

Meer weten?
Dank je wel voor reply. :P

Een training Nederlands voor Anderstaligen volgen bij het James Boswell Instituut. Er is echt peperduur! Zonder korting? Dan moet ik er 4800 euro betalen. Als ik aan de UU studeer, dan betaal ik er 2800 euro. :P

Overstappen naar de Nederlandstalige opleiding? Dan moet ik weer andere boeken aanschaffen. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Cris schreef:Dank je wel voor reply. :P  

Een training Nederlands voor Anderstaligen volgen bij het James Boswell Instituut. Er is echt peperduur! Zonder korting? Dan moet ik er 4800 euro betalen. Als ik aan de UU studeer, dan betaal ik er 2800 euro. :P
Als je een buitenlands diploma hebt en in Nederland aan de universiteit of hogeschool wilt studeren, moet je in ieder geval het Staatsexamen Nederlands als tweede taal, progamma II afleggen. Als je de stoomcursus zou doen (versneld) komt dat bij Tarief 1 (UU studenten) op 2125 Euro, bij tarief 3 op 3015 Euro totaal ( zie http://www.jbi.uu.nl/index2.php?nr=108&lng=N ) .

Doe je de cursus eerst en schrijf je je later in, krijg je het verschil in cursusgeld terug (zie http://www.jbi.uu.nl/index2.php?nr=103&lng=N&nr=118 )

Als je de 5 niveau's apart volgt dan betaal je per niveau 440 Euro (tarief 1) + 440 Euro voor de examentraining (Tarief 3 = 725 Euro per onderdeel). Voor 25 Euro kun je een test doen waaruit moet blijken op welk niveau je moet beginnen. Het is namelijk niet gezegd dat je perse bij het laagste niveau met de cursus moet beginnen. Voor een uitleg over wat je moet kunnen voor welk niveau: http://www.rug.nl/let/voorzieningen/talenc...rlands/nllevel1

Het is inderdaad behoorlijk veel geld, maar als je bedenkt dat elk niveau bestaat uit 22 bijeenkomsten van 3x50 minuten in 6 weken (dagcursus) of 12 weken (avondcursus) dan zie je dat je per 50 minuten les maximaal 11 Euro betaalt (tarief 3). Vraag je het geld terug als je aan je studie begint, dan betaal je uiteindelijk 6,5 Euro per 50 minuten les. Ik vraag me dan ook af of je ergens anders je NT2 programma II examen voor minder geld kunt halen als je daadwerkelijk intensieve lessen bij een docent wilt.

Om je een idee te geven: bij de universiteit Tilburg betaal je 2450 Euro voor een soortgelijke cursus en moet je per week 27 uur aan zelfstudie doen (in tegenstelling tot 12 uur bij James Boswell).

Je kunt natuurlijk ook een schriftelijke cursus doen: http://www.nti.nl/NTInternet/Cursussen/Tal...Tweede+Taal.htm . Hierbij betaal je minimaal 1235 Euro (als je de cursus binnen 7 maanden doet) plus 140 Euro examentraining. Men gaat er hier wel vanuit dat je al een bepaalde basiskennis van het Nederlands hebt. Is dat niet zo moet je er nog een cursus bijdoen (10 maanden, lesgeld 425 Euro - bron )
Overstappen naar de Nederlandstalige opleiding? Dan moet ik weer andere boeken aanschaffen. :roll:
Weet je dat zeker? Zijn niet al een groot deel van de boeken in het Engels?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 89

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Mijn vriendje gaat in januari 4 maanden naar Finland.

Hij volgt nu een Engelstalige opleiding aande Universiteit in Maastricht.

Voor hem is het wel handig dat hij in het Engels studeert.. de opleiding daar is ook in het Engels en er zijn nu ook veel buitenlandse studenten in Maastricht die dus ook Engels moeten spreken en ook op dat gebied.

Hij vind het niet moeilijk en houdt ook 2 uur durende presentaties in het Engels. Laat mij maar mooi in het Nederlands doorgaan bevalt me goed

Berichten: 4

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Ik wil ook een Engelstalige opleiding gaan doen (ik ben gewoon Nederlands hoor),

maar ik vroeg me ook af; als je 5 jaar havo hebt gedaan,

is je Engels dan goed genoeg voor zo'n opleiding?

En de test die je moet doen (zodat zij weten hoe goed je Engels zeg maar is),

is dat op hoog niveau??

Mijn Engels is niet echt perfect, maar ik weet niet of je bij zulke opleidingen

meteen 'in het diepe wordt gegooit'..

Berichten: 198

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

Veertje schreef:
Cris schreef:Dank je wel voor reply. :D  

Een training Nederlands voor Anderstaligen volgen bij het James Boswell Instituut. Er is echt peperduur! Zonder korting? Dan moet ik er 4800 euro betalen. Als ik aan de UU studeer, dan betaal ik er 2800 euro. :roll:
Als je een buitenlands diploma hebt en in Nederland aan de universiteit of hogeschool wilt studeren, moet je in ieder geval het Staatsexamen Nederlands als tweede taal, progamma II afleggen. Als je de stoomcursus zou doen (versneld) komt dat bij Tarief 1 (UU studenten) op 2125 Euro, bij tarief 3 op 3015 Euro totaal ( zie http://www.jbi.uu.nl/index2.php?nr=108&lng=N ) .

Doe je de cursus eerst en schrijf je je later in, krijg je het verschil in cursusgeld terug (zie http://www.jbi.uu.nl/index2.php?nr=103&lng=N&nr=118 )

Als je de 5 niveau's apart volgt dan betaal je per niveau 440 Euro (tarief 1) + 440 Euro voor de examentraining (Tarief 3 = 725 Euro per onderdeel). Voor 25 Euro kun je een test doen waaruit moet blijken op welk niveau je moet beginnen. Het is namelijk niet gezegd dat je perse bij het laagste niveau met de cursus moet beginnen. Voor een uitleg over wat je moet kunnen voor welk niveau: http://www.rug.nl/let/voorzieningen/talenc...rlands/nllevel1

Het is inderdaad behoorlijk veel geld, maar als je bedenkt dat elk niveau bestaat uit 22 bijeenkomsten van 3x50 minuten in 6 weken (dagcursus) of 12 weken (avondcursus) dan zie je dat je per 50 minuten les maximaal 11 Euro betaalt (tarief 3). Vraag je het geld terug als je aan je studie begint, dan betaal je uiteindelijk 6,5 Euro per 50 minuten les. Ik vraag me dan ook af of je ergens anders je NT2 programma II examen voor minder geld kunt halen als je daadwerkelijk intensieve lessen bij een docent wilt.

Om je een idee te geven: bij de universiteit Tilburg betaal je 2450 Euro voor een soortgelijke cursus en moet je per week 27 uur aan zelfstudie doen (in tegenstelling tot 12 uur bij James Boswell).

Je kunt natuurlijk ook een schriftelijke cursus doen: http://www.nti.nl/NTInternet/Cursussen/Tal...Tweede+Taal.htm . Hierbij betaal je minimaal 1235 Euro (als je de cursus binnen 7 maanden doet) plus 140 Euro examentraining. Men gaat er hier wel vanuit dat je al een bepaalde basiskennis van het Nederlands hebt. Is dat niet zo moet je er nog een cursus bijdoen (10 maanden, lesgeld 425 Euro - bron )
Overstappen naar de Nederlandstalige opleiding? Dan moet ik weer andere boeken aanschaffen. :P
Weet je dat zeker? Zijn niet al een groot deel van de boeken in het Engels?
Dank je wel voor reply. :D

Nu woon ik in Utrecht. Ik wil een taaltraining vlakbij mij buurt. Dus kies ik zeker een training Nederlands voor Anderstaligen bij het James Boswell Instituut in Utrecht volgen.

En afgelopen week heb ik een mailtje naar een student die bezig met Economie aan de Universiteit Utrecht gestuurd.

Ik vroeg aan een student: "Als ik van de Engelstalige opleiding Economics naar de Nederlandstalige opleiding overstap, moet ik dan veel boeken in het Nederlands aanschaffen?"

Een student (die heet Sophie Croonen) beantwoorde: " Voor zowel de Nederlands- als de Engelstalige opleiding zijn de boeken in het Engels met uitzondering van de boeken voor een aantal (Nederlandstalige) domeinvakken. Ook de hoorcolleges zijn bij beide opleidingen al vanaf het begin in het Engels. Alleen de werkgroepen volg je in het Nederlands als je de Nederlandstalige opleiding kiest.



Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Succes met je keuze!



Groetjes,

Sophie Croonen"

Nu ben ik duidelijk voor wat ik wil een keuze maken: "Ik wil toch Engelstalige opleiding Economie aan de Universiteit Utrecht volgen!"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Engelstalige- of Nederlandstalige opleiding ..... makkelijk?

eline** schreef:Ik wil ook een Engelstalige opleiding gaan doen (ik ben gewoon Nederlands hoor),

maar ik vroeg me ook af; als je 5 jaar havo hebt gedaan,

is je Engels dan goed genoeg voor zo'n opleiding?

En de test die je moet doen (zodat zij weten hoe goed je Engels zeg maar is),

is dat op hoog niveau??

Mijn Engels is niet echt perfect, maar ik weet niet of je bij zulke opleidingen  

meteen 'in het diepe wordt gegooit'..


Als je engels fatsoenlijk afrond op de Havo dan wordt je in staat geacht dat niveau aan te kunnen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer