Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Hay,

Ik zou graag weten hoe ik stap voor stap een voedingsbodem kan maken met zeer eenvoudige zaken zoals gelatine, suiker enz...

Zonder agar en andere stoffen. Ik heb het ooit geprobeerd met suikeroplossing en nog wat zaken. Dit lukte wel een beetje maar het duurde wel heeel lang.

Ik hoop dat er enkele manieren zijn om het op deze eenvoudige manier te doen.

Nog even een vraagje dat helemaal niets te maken heeft met dit onderwerp:

Weet iemand een programmatje waarmee moleculen kan weergeven in 3D of gewoon als ik een stof ingeef, Bv NaCl?


Grtz Christophe

Berichten: 774

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

voor welke bacterien heb je een voedingsbodem nodig?

Berichten: 365

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

kijk eens bij de website van oxoid daar vind je ook de recepten namelijk van hun voedingsbodems en deze kun je natuurlijk zelf maken hoewel het sporenelementen moeilijk wordt. Wat wel belangrijk is is de pH van de bodem deze moet tussen de 6 en 8 liggen.

Mocht het zijn om gist op te kweken (bierbrouwen) kun je beter info vragen op een bierforum.

De allereenvoudigste bodem is natuurlijk gewone bouillon en die met gelatine op laten stijven. Je moet overigens wel een snelkookpan hebben thuis om het steriel te kunnen krijgen (ca 20 min op de hoogste stand dus voldoende vloeistof onderin) en om na afloop de boel weer ontsmet te krijgen is die paqn ook nodig.

Berichten: 3

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

ellen4ever schreef: kijk eens bij de website van oxoid daar vind je ook de recepten namelijk van hun voedingsbodems en deze kun je natuurlijk zelf maken hoewel het sporenelementen moeilijk wordt. Wat wel belangrijk is is de pH van de bodem deze moet tussen de 6 en 8 liggen.

Mocht het zijn om gist op te kweken (bierbrouwen) kun je beter info vragen op een bierforum.

De allereenvoudigste bodem is natuurlijk gewone bouillon en die met gelatine op laten stijven. Je moet overigens wel een snelkookpan hebben thuis om het steriel te kunnen krijgen (ca 20 min op de hoogste stand dus voldoende vloeistof onderin) en om na afloop de boel weer ontsmet te krijgen is die paqn ook nodig.
Mijn bedoeling is om gewoon wat bacteriën die in de keuken te vinden zijn en eventueel ook in het sanitair.

gewoon wat experimenteren en kijken hoe ze gevormd worden.

Op school heb ik altijd de uitleg gekregen van sterilisatie en kweken en enten maar nooit echt gezien wat de resultaten waren.

Grtz Christophe

Berichten: 19

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Waarom geen agar-agar gebruiken? Dat is volgens mij gewoon te koop bij een winkel van oosterse waren, waar het als voedingsmiddel wordt verkocht om puddingen mee te maken (net als gelatine). Algemene voedingsbodem:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=7663

Wil je zelf wat proberen met huishoudspullen: trek een beetje bouillon van wat stukjes vlees in plaats van de Trypton, gistextract: Marmite, glucose: druivesuikersnoepjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Wat ook nog mogelijk is, standaard PCA bij oxoid of een ander halen en dan een boulionblokje er in doen wanneer je het verwarmd, oplossen, steriliseren en klaar is kees.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 19

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Bij het bedrijf waar ik heb gewerkt werden voorraden Oxoid die over de datum waren geschonken aan de laboratoriumschool. Misschien een idee om bij jou in de buurt te gaan vragen bij bedrijven met een biologisch lab.

Berichten: 50

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Ik heb gisteren Agar Agar gekocht en wil testen wat er gebeurd als ik wat 'huis-tuin en keuken bacteriën' kweek, en daar wat erytromycine (antibioticum) op druppel.

Hiervoor wil ik eerst het petrischaaltje met 96% alcohol ontsmetten, de agar met water en glucose een tijdje laten koken, in het petrischaaltje gieten en wachten tot het afgekoeld is (nu wordt het hard, toch?).

Nu zet ik het petrischaaltje op de WC ofzo en laat ik het daar 30 minuten staan. Vervolgens doe ik het dekseltje op het petrischaaltje en laat ik het een paar dagen staan. Als er koloniën ontstaan zijn, druppel ik hier wat erytromycine op en laat ik het weer een paar uur staan. Nu kijken wat er gebeurd is.

Nu is mijn vraag aan jullie of dit experimentje goed opgezet is en of het veilig is... (vooral dat laatste vind ik natuurlijk belangrijk :) )

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Zolang je een luchtstroom hebt die van je af gaat als je eenmaal het deksel eraf haalt na het incuberen en er niet met je vinger in loopt te poken, zie ik geen gevaar.

Berichten: 365

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

gezien je proef denk ik dat je het ontsmetten van een petrischaal gewoon achterwege moet laten...want ik denk niet dat je veel groei zal krijgen van een half uur open laten staan. Tenzij er veel heen en weergeloop is in de wc..en de huis tuin en keuken bacterieen zitten toch al in je schaaltje dan.

Berichten: 33

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Wij hebben in school ooit zo'n proef gedaan, maar toen hadden een soort voorgeprepareerde agar die bedoeld was om ergens tegen aan te drukken om te kijken welke bacterien er op zaten. Zo hadden we allerlei oppervlaktes bekeken bv: de drukknop van het toilet, de kraan aan de wasbak, ...

Een makkelijke manier is ook gewoon een muntstuk drukken in je agar en dan weghalen. Op geld zitten namelijk zeer veel bacterien. (tenzij het vers en proper van de bank komt.)

Ook die antibiotica proef hebben we gedaan, maar dan door een bodem volledig te enten met bacterien, en er waren dan doorzichte cirkels te zien rond de plaatsen waar we de antibiotica hadden aangebracht.

En met wat je zal vinden in je omgeving van soorten bacterien moet je niet echt bang zijn om ze op te kweken.

Als je wil dat je bacterien sneller groeien kun je ze best ook in een incubatieoven brengen en laten groeien op 37°C, al heb je dan wel zo'n incubatieoven nodig.

Berichten: 2

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

hey ik ben ook bezig met het maken van voedingsbodems.
 
Ik heb namelijk alle ingredienten behalve Pepton is dit een probleem om gewone bacterien van mijn handen hierop te kweken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe maak ik zelf een voedingsbodem

Ik verwacht niet dat het problemen zal geven. Wel een woord van waarschuwing dat op de handen ook ziekmakende bacteriën kunnen zitten, met name Staphylococcus aureus. Wees voorzichtig!
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer