[scheikunde] Evenwichtsvoorwaarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] Evenwichtsvoorwaarde

In mijn boek staat voor de evenwichtsvoorwaarde van:

H2O + H2O --><-- H3O + OH

([OH][H3O])/[H2O].

Waarom deel je in deze evenwichtsvoorwaarde door [H2O] , en niet [H2O][H2O]? Er reageren immers twee H2O-deeltjes.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk heb opgeschreven. Alvast bedankt!!

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Evenwichtsvoorwaarde

Nou ben ik geen ster in evenwichtsvoorwaarden, maar is het niet 2 H2O bij de eerste vergelijking? Dat houdt dus in dat het evenwicht [OH][H3O])/[H2O]2 wordt.

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Evenwichtsvoorwaarde

Dat dacht ik ook, lijkt me logisch in ieder geval, maar volgens mijn boek moet er dus geen kwadraad in de noemer.. Klopt wat in het boek staat dan wel?

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Evenwichtsvoorwaarde

De reden hiervoor is eigenlijk nogal complex. In feite worden er in een evenwichtsconstante nooit concentraties geschreven, maar wel activiteiten. De activiteit geeft aan hoe actief een deeltje in een evenwicht is. Dit kan beduidend verschillen van de concentratie, vooral bij hogere concentraties (en dit is te begrijpen als : c > 10-4 mol.L-1).

Voor een solvent kan worden aangetoond dat de activiteit gelijk is aan één. (Zie hiervoor een degelijk handboek fysicochemie, Atkins bijvoorbeeld).

Nu is het zo dat in de vergelijking:
H2O + H2O --><-- H3O + OH
één H2O de rol speelt van reagens (het molecule dat gesplitst wordt) en het andere speelt de rol van solvent, want het doet niets anders dan het ontstane H+-ion opnemen. Vermits de activiteit van het "solvent-H2O" gelijk is aan één, komen we aan de vergelijking die Robert-123 opgeeft.

Uitbreiding: Het is natuurlijk logisch om ook de activiteit van het andere H2O molecule aan één gelijk te stellen. Dan kom je aan de gekende vergelijking:

Kw = [H+]*[OH-] = 10-14.

Reageer