procesversnelling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

procesversnelling

Ik heb in dit forum al eens gelezen dat het inactiveren van enzymen of biochemische , twee maal zo snel gaat bij elke tien graden temperatuurs verhoging

Ik spreek wel over verhitting boven de 100 gr C

Zelf heb ik de ervaring dat voor het inactiveren van enzymen bij 100 gr wij 20 minuten nodig hebben en bij 110 gr 10 minuten.

Is dit een natuurkundige wet (of biochemische wet) ?

Denk ook aan het hogedruk pan verschijnsel bij het koken van een maaltijd

Helaas kan ik nergens vinden wat de temperatuur in de hoge druk pan is

Berichten: 2.399

Re: procesversnelling

Het is een rule of thumb dat een reactie 2x zo snel gaat bij 10 graden verhoging. Hoe snel het daadwerkelijk gaat hangt af van de activatie temperatuur van een reactie.

De arrhemius en Eyring vergelijking beschrijven dit proces.

Re: procesversnelling

De inactivatie van enzymen hangt af van de stabiliteit van het eiwit en zover ik weet is er geen gouden regel die bepaalt bij welke temperatuur en tijdsduur een enzym defect gaat.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld het humane alkalische fosfatase dat bestaat uit een vier isoenzymen, Als je deze gedurende een 30 minuten verhit tot 65 graden dan is er nog maar 1 isoenzym over dat zijn werk doet.

Er zijn dacht ik zelfs extremofiele enzymen die zonder problemen hun werk blijven doen boven de honderd graden maar ook enzymen die bij kamertemperatuur langzaam hun activiteit verliezen.

Een snelkookpan komt tot ongeveer 120 graden dus ca 2 bar

Reageer