Springen naar inhoud

metalen scheiden uit oplossing

• Log in om te kunnen reageren

qoyop

qoyop

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2008 - 10:39

beste, ik heb hier verschillende metalen opgelost in zoutzuur en salpeterzuur
nu heb ik een dikke (donker) groene oplossing

metalen die aanwezig zijn (vermoed ik)

koper
nikkel
zilver
goud
magnesium of aluminium
...

ik heb een ruwe elektrolyse geprobeerd, hierbij kreeg ik rood metaal neergeslagen op de kathode, vermoedelijk dus koper

zijn er regeltjes om metalen te herwinnen?
zoals beginnen met alle zilver neerslaan met chloride
vervolgens...?

hier heb ik enkel de standaardchemicalien ter beschikking ivm neerslaan van stoffen

heeft iemand goeie site voor oplosbaarheid van verschillende zouten?

alvast bedankt voor jullie hulp

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mark J

Mark J

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2008 - 21:12

In een bepaalde tabel in de Binas staat welke ionen met elkaar neerslaan en welke goed in oplossing blijven :P

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 29 juli 2008 - 21:51

Welke hoeveelheid en over welke concentraties van metalen praten we?

qoyop

qoyop

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2008 - 08:12

Binas is in BelgiŽ totaal onbekend, ik studeer aan de hogeschool en heb daar nog nooit van gehoord 8-[ Toch niet in school. Heb je daar een link voor ofzo?

De oplossing werd gemaakt door zilveren lepeltjes en ander metaal die niet magnetisch was op te lossen, ook een oude computerprocessor (bevat heel klein beetje goud, zilver) ook stukken "spiegel" uit een lamp van een projector, zilver?
Ook iets zilverachtigs, maar zeer licht en met zoutzuur reageerde het zeer sterk en kleurde direct de oplossing zwart? is dit Al of Mg? was ook niet magnetisch

Nu was ik van plan om de elektrolyseopstelling te laten werken tot wanneer ik waterstofgas verkreeg aan de kathode, dan zouden alle (half)edele metalen moeten neergeslagen zijn? zoals Au, Ag, Cu,...
daarna de oplossing en vaste deeltjes verder behandelen, hoe weet ik nog niet...

dus hoeveelheid Au is zeer beperkt, Ni voor ze zilverkleur is waarschijnlijk vrij sterk aanwezig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures