Identificatie stuk glaswerk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 86

Identificatie stuk glaswerk

Goed dag, ik vond een stuk glas, geen idee welke toepassing het heeft. Het lijkt op een dikwandig reactievat, maar ik denk niet dat het compitabel is met een NS waarde. Er zit een slijpstuk op en er kan een stop op. Er staat een logo van Schott op. Iemand hier een idee waar het voor gebruikt wordt (werd)?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Identificatie stuk glaswerk

Wij gebruikten vroeger dit soort kolf voor extractie en uitschudden

Berichten: 142

Re: Identificatie stuk glaswerk

Bij ons worden deze kolven gebruikt door de verkoopafdeling op beurzen. Die kolven worden dan gevuld met het product dat ze willen verkopen.

Berichten: 251

Re: Identificatie stuk glaswerk

idd, het is een vorm van preparaatglas, je ziet het soms nog staan in de etalage van een drogist of apotheker, gevuld met zilverdragees, kopersulfaat,... Ik heb er zelf drie zonder slijpwerk, maar met kurken stop.

Berichten: 86

Re: Identificatie stuk glaswerk

<bump> Ik ben in het bezit gekomen van een gasdroogtoren, weet iemand hoe dat ding werkt? Gaat er in het bovenste stuk iets van silica gel in o.i.d.? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Identificatie stuk glaswerk

Meestal doet men er Calciumchloride in, en een prop watten..

Berichten: 840

Re: Identificatie stuk glaswerk

Dit lijkt erg op de buizen die wij op de Uni gebruiken. Gruson, deze zou jij als het goed is toch al gebruikt moeten hebben (3de jaar zelfde uni)? ;)

Wij deden er eerst een laag glaswol in, vervolgens een laag KOH, en vervolgens weer een laag glaswol. Dit was om vrijkomend HCl af te vangen. Natuurlijk kun je voor drogen van gas CaCl2 gebruiken ipv KOH.

Berichten: 86

Re: Identificatie stuk glaswerk

Ah, zo wordt het dus gebruikt. Ik heb gewoon een calciumchloride buis gebruikt, niet een apart losstaand glaswerk om de HCl af te vangen. Ik heb nog een vraag: Ik heb deze stukken glaswerk in handen gekregen. Het lijkt een soort destilleerbrug, maar dan nog met een buisje eraan vast en ipv recht is er een slijpstuk scheef.. Iemand een idee waar het voor gebruikt wordt? Misscien een woulffse fles, geen idee. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Identificatie stuk glaswerk

Lijken mij buisjes voor stoomdestillatie. Stoom komt in het verticale deel, en wordt via het dunne buisje in het mengsel geblazen.

Berichten: 251

Re: Identificatie stuk glaswerk

FsDw heeft gelijk, ik gebruik het bij stoomdestillatie. Maar zoals men hoort te weten, glaswerk kan men gebruiken zoals Lego.....

Reageer