Springen naar inhoud

bepaling zoutgehalte

• Log in om te kunnen reageren

Diesel_CF

Diesel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2008 - 08:15

Sinds enige tijd werk ik in een lab waar nogal wat wisseling is geweest. Gevolg wat verouderde chemikalien en instructies.
Aangezien ikzelf wel ooit laboratorium school heb gedaan maar hier al in geen jaren iets mee gedaan heb, ben ik wat "zoekende" zeg maar. (ofwel kennisgebrek)

De bedoeling is oa dat ik een bepaling doe van het zoutgehalte (in de opgiet)
hiervoor heb ik 0.1M NaCl nodig (die er wel staat, maar vorig jaar april aangemaakt, is deze nog oke?) hoe kan ik deze zelf maken? of gewoon bestellen?

en dan ook een kaliumchromaat-oplossing, die is onvindbaar, wel heb ik een pot kaliumchloride gevonden, kan ik hier misschien iets mee?
of zou ik kaliumchromaat kunnen bestellen, aangezien t volgens mij een indicator is? welke oplossing zou ik dan moeten hebben?

vast bedankt,

groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 juli 2008 - 12:42

0,1M NaCl oplossing maken is makkelijk: je dumpt gewoon 0,1 mol NaCl (5,84g) in een pot en doet er een liter water bij.

Kaliumchloride is geen kaliumchromaat.

Veranderd door FsWd, 31 juli 2008 - 12:43

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2008 - 13:07

Je zegt dat je het zoutgehalte wil bepalen. Uit de verdere uitleg van je vraag blijkt echter dat je enkel de juiste concentratie nodig hebt.

In elk geval, een eenvoudige manier om de concentratie van zouten in zuiver oplossing te bepalen is geleidbaarheidsmeting

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2008 - 16:48

Ik zou voor de zekerheid van beide zouten een pot bestellen (pas op: kaliumchromaat is niet hetzelfde als kaliumdichromaat ! )
Je hebt dan zuivere stoffen, waarmee je elke concentratie in oplossing kunt maken.

Aan die kaliumchloride heb je niets. Je kunt er geen kaliumchromaat mee maken.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 10:36

Aan die kaliumchloride heb je niets. Je kunt er geen kaliumchromaat mee maken.

Jawel, elektrolyse en roeren tegelijk.... sorry, kon het niet laten... :twisted:

Diesel_CF

Diesel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2008 - 11:04

Bedankt allemaal voor de reacties

DeeVee, hoe werkt een geleidsbaarheidmeting? Is denk ik niet waard hoor om dat hier uit te voeren, ik hoef enkel 1x per maand te bepalen of het zoutgehalte niet boven de 1% uitkomt

enne, ik weet nu nog steeds niet welke concentratie kaliumchromaat-opl ik nodig heb....
zou ik kaliumchromaat-opl ca. 10% pro analyse kunnen bestellen hiervoor???

nogmaals bedankt

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 augustus 2008 - 12:23

Dat zou in de SOP van die analyse moeten staan of in ieder geval gedocumenteerd in de rapporten van vorige metingen.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2008 - 16:56

Een geleidbaarheidsmeting is in principe vrij eenvoudig. Je hebt een geleidbaarheidssensor (of meetcel) die bestaat uit 2 of 4 geleidende elektroden. De onderlinge afstand tussen de elektroden en hun oppervlakte bepaalt de celconstante. Een geleidbaarheidsmeter, waaraan die sensor is gekoppeld meet de weerstand tussen de elektroden en berekent adh van de celconstante de geleidbaarheid van je oplossing en herleidt die tevens naar een referentietemperatuur. Met behulp van tabellen (die je vaak vindt in de handleiding) kan je aflezen welke geleidbaarheid overeenkomt met een bepaalde concentratie zout. Dit geldt uiteraard enkel als er geen onzuiverheden in de oplossing zit, maar dat is in jouw geval geen probleem, vermoed ik)

Een draagbare geleidbarheidsmeter is niet zo verschikkelijk duur. Voor enkele honderden Euro heb je er wel ťťn. Er bestaan ook duurdere, vaak industriŽle, modellen die de omrekenig naar zoutconcentratie zelf maken.

Welke concentratie je moet bestellen kan ik je jammer genoeg niet zeggen :(

Diesel_CF

Diesel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 08:04

Vind ik een pH meter/temp, zie ik dat er ook mV gemeten kan worden.
Maar nergens een beschrijving van t ding.

Kan iemand me vertellen hoe ik dan die berekening doe? of waar ik een tabel kan vinden..

Ik meet bv 242 mV, (temp. 46.3 C) hoe bereken ik dan t % zout in de vloeistof?

Dank dank!

Diesel_CF

Diesel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 10:51

Tis al opgelost, toch bedankt allemaal!

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2008 - 20:24

ben op vakantie en op mijn pda gaat dit niet zo vlot.

Toch, een pH meter met of zonder mV is NIET geschikt voor zoutconcentratiemetingen.

Diesel_CF

Diesel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 08:25

Hee DeeVee,

daar kwam ik ook achter.
toch bedankt,

enne, nog een hele fijne vakantie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures