Chemisch analystisch onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Chemisch analystisch onderzoek

Ik weet niet zo goed waar ik deze topic moest plaatsen, dus heb ik dat maar hier gedaan.

Mijn vraag is; Is er iemand op het forum, die een stof (witte poeder) kan analyseren. En na onderzoek kan zeggen uit welke grondstof(fen) die bestaan.

Kenmerken van de poeder;

Wit

Fijngemalen net als poedersuiker of iets dergelijks.

Lost moeilijk op in vloeibare (zoals, water of ammonia)

Bij verhitting verdampt het geheel totaal, en is omgezet in vloeibaar.

Wie kan mij helpen hiermee, tegen een vergoeding. Of heeft iemand al ideeèn-vermoeden waar de stof uit bestaat. Mijn chem level is nog niet zo hoog. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Zoekt je nou zo'n stof of wil je een stof geanalyseerd hebben?

In een ander topic stel je namelijk dezelfde vraag, maar dan in de context dat je het zoekt.

Waar komt je stof vandaan?? Uit je huis/schuur, van de straat, op een rommelmarkt, uit een laboratorium?? Waar zat het in?

Wat is het smeltpunt? Houd het ook eens in een vlam, wat voor kleur zie je?

Berichten: 9

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Labstuff schreef: Zoekt je nou zo'n stof of wil je een stof geanalyseerd hebben?

In een ander topic stel je namelijk dezelfde vraag, maar dan in de context dat je het zoekt.

Waar komt je stof vandaan?? Uit je huis/schuur, van de straat, op een rommelmarkt, uit een laboratorium?? Waar zat het in?

Wat is het smeltpunt? Houd het ook eens in een vlam, wat voor kleur zie je?
Mijn doel is; te weten te komen uit welke grondstoffen het poeder bestaat.

Ik heb het uit mijn kelder, ik weet ook niet meer waar het vandaan komt. Ik heb ook niet zoveel meer over. Vandaar mijn interesse.

Het zat in een blanco plasticzakje, zonder gegevens op.

Het smelt punt is bij de 100 graden (tussen 80 en 120). Ik heb dit niet kunnen vaststellen maar weet wel zeker dat het daar tussen ligt.

Het houdt geen vlam in, het poeder verdampt geheeloos. Van 0,2 gram blijven er enkele druppels vloeibaar over. De poeder is niet meer te zien.

Mijn chem level is nog niet zo hoog. Dus ik weet ook niet of dit wel makkelijk te achterhalen is? Want, anders houd het voor mij op, als het niet mogelijk is.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

Berichten: 10

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Dat soort stofjes zijn in veel gevallen makkelijk te identificeren met een FTIR spectrometer.

Berichten: 9

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Dat soort stofjes zijn in veel gevallen makkelijk te identificeren met een FTIR spectrometer.
Ik ben er wel benieuwd naar. Weet jij toevallig een adres of iemand op het forum die de test kan uitvoeren?

:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemisch analystisch onderzoek

als je het vloeistof ook laat verdampen, wat zie je dan?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Zal wel 1 of ander zout zijn met water gebonden oid. Met IR een stof identificeren lijkt me erg lastig. Zou eerder een GCMS/LSMS analyse + elementanalyse + NMR nemen en misschien dan nog IR om de stof te kunnen identificeren.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 10

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Met IR een stof identificeren is juist heel 'makkelijk'. Ik vind het juist overdreven om GCMS/LCMS, NMR en element analyse te moeten uitvoeren om erachter te komen wat voor stof het is.

Berichten: 2.399

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Een IR geeft alleen een goede indicatie van welke functionele groepen aanwezig zijn, voor identificatie is dit natuurlijk niet genoeg.

Berichten: 10

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Dat klopt inderdaad. Maar zoals je weet wordt IR ook wel de fingerprint techniek genoemd. Elk stofje heeft dus een uniek IR spectrum. Als we ervan uitgaan dat we te maken hebben met een zuivere stof dan zouden we het spectrum hiervan kunnen vergelijken met referentie spectra uit een database.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Als we ervan uitgaan dat we te maken hebben met een zuivere stof dan zouden we het spectrum hiervan kunnen vergelijken met referentie spectra uit een database.
Klopt helemaal, maar dan moet je inderdaad wel weten dat het hier om een zuivere stof gaat. En dat is voor zover ik weet hier niet gegeven.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Chemisch analystisch onderzoek

Dat klopt inderdaad. Maar zoals je weet wordt IR ook wel de fingerprint techniek genoemd. Elk stofje heeft dus een uniek IR spectrum. Als we ervan uitgaan dat we te maken hebben met een zuivere stof dan zouden we het spectrum hiervan kunnen vergelijken met referentie spectra uit een database.
Klopt, maar wat als je bijvoorbeeld een substitueerde benzeenring hebt, en je moet beslissen of je een ortho, meta of para vorm hebt.... Dit hoeft niet altijd duidelijk te zijn in een IR en zo zijn er nog heel wat meer voorbeelden van groepen die zeer slecht naar voren komen op een IR en dan is het matchen met een database zeker geen hard bewijs.

Reageer