mislukte hematocriet bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 35

mislukte hematocriet bepaling

Tijdens een practicum werd hematocriet bepaald door bloed in buisjes te centrifugeren en dan langs een soort speciale geodriehoek te leggen.

Dit bloed moest vloeibaar gehouden worden met heparine,maar hoewel er naar verhouding te veel heparine bij zat,was het toch enigszins klonterig en ook na goed schudden was dit niet geheel weg zodat alleen het dunnere deel in het meetbuisje te krijgen was.Het hematocriet dat op deze manier gemeten werd was 35%

(Een paar maanden) later is er bloed van dezelfde persoon naar een echt laboratorium gestuurd en gaf daar een hematocriet van 45%. Trombocyten waren overigens ook vrij hoog maar niet buiten de norm.

Wat had er tijdens het practicum gedaan kunnen worden om deze meting beter te laten lukken ?

Is het aan te nemen dat het hematocriet tijdens dit practicum feitelijk ook 45% was of kan dat ook anders geweest zijn?

((De manier van bloed afnemen is een mogelijke bron van het probleem omdat dit niet op de normale manier mocht maar met vingerprikjes,waar eigenlijk bijna niks uit te krijgen was en het bloed de neiging had om op de rand van het epje al te stollen. Volgens de assistenten zou het in de heparine alsnog wel oplossen maar dit viel dus tegen.))

Berichten: 740

Re: mislukte hematocriet bepaling

Ik heb nooit veel proeven met bloed gedaan, maar als we die deden, dan gebruikten we EDTA om stolling tegen te gaan, mogelijk werkt dit beter voor je bepaling.

Berichten: 365

Re: mislukte hematocriet bepaling

hier is niks zinnigs over te zeggen aangezien de hematocriet met maanden verschil gemeten is. Indien het bloed goed gemengt was mag je ervan uitgaan dat de gevonden waarde de juiste was. dus als aan alle voorwaarden voldaan is. zo niet dat kun je niet uitgaan van een betrouwbare meting.

Berichten: 2.337

Re: mislukte hematocriet bepaling

Een verschil van 10 procent lijkt mij toch wel heel veel.

Ik heb hetzelfde expirement gedaan op school en wij gebruikten geen stollingsmiddel gewoon rechtstreeks in de centrifuge.

Berichten: 35

Re: mislukte hematocriet bepaling

hier is niks zinnigs over te zeggen aangezien de hematocriet met maanden verschil gemeten is. Indien het bloed goed gemengt was mag je ervan uitgaan dat de gevonden waarde de juiste was. dus als aan alle voorwaarden voldaan is. zo niet dat kun je niet uitgaan van een betrouwbare meting.
Het was dus niet goed te mengen...ik heb geprobeerd om het te mengen maar dat lukte dus niet goed omdat er al stolsels in zaten die niet meer in de heparine oplosten.

Misschien lost het in EDTA beter op ??

Heparine zal wel alleen werken om het stollen tegen te gaan, maar gestold bloed goed vloeibaar krijgen kan het misschien niet? Kan EDTA dat wel?

Berichten: 365

Re: mislukte hematocriet bepaling

nee gestold is meestal dus gestold. het enige wat je dan kan doen is het buisje afdraaien en nameten maar dat is minder nauwkeurig dan in een capillair omdat de bodem van een buisje rond is.

Re: mislukte hematocriet bepaling

Een beetje laat maar misschien kijkt de vragenstelster nog eens.

Voor de hematocrietwaarde moet onstolbaar gemaakt bloed gebruikt worden, heparine en EDTA zijn allebei mogelijk.

Het ontstollen moet direct bij afname gebeuren, als de stolling al op gang is gekomen is het niet meer mogelijk een hematocrietwaarde te bepalen.

Als er goed onstolt bloed is gebruikt is er nog een mogelijkheid die klontjes veroorzaakt namelijk koude agglutinatie, hierbij treedt een soort pseudostolling op doordat er eiwitten neerslaan bij kamertemperatuur en kan de hematocriet alleen bepaald worden door het bloed een uur bij 37 oC op te warmen, warm af te draaien en direct af te lezen.

De waarde bij de persoon in kwestie zal tijdens het practicum vlakbij de 45% hebben gelegen, meer dan 2% verandering hoef je niet te verwachten als er geen uitdroging of grote bloedingen in de tussentijd zijn geweest.

Maar of er in het te meten buisje ook bloed met een Ht van 45% heeft gezeten durf ik niet te zeggen aangezien er tijdens de afname en voor de meting van alles mis kan zijn gegaan.

Berichten: 35

Re: mislukte hematocriet bepaling

Bedankt Gerard ik kijk inderdaad nog wel eens.

Ik ben er nu vrij zeker van dat het probleem inderdaad zat in de onhandige manier van bloedafname waardoor het bloed gedeeltelijk de kans kreeg om te stollen voor het met de heparine in aanraking kwam.

Het ligt ook wel voor de hand dat eenmaal gestold bloed chemisch dusdanig anders is dat de stolling niet zomeer even ongedaan gemaakt kan worden door het bloed ergens in proberen op te lossen.

Van de pseudostolling had ik ook nog nooit gehoord, hoe gaat dat dan wel in zijn werk?

Het komt dus omdat het bloed teveel afkoelt? Ik heb het iig nog niet zien gebeuren, nou heb ik sowieso nog niet heel veel gezien maar ik denk dat als het met alle bloed dat tot kamertemp. afkoelt zou gebeuren ,ik het al wel eens gezien moest hebben...

Re: mislukte hematocriet bepaling

Koude agglutinatie wordt veroorzaakt door een afwijking in eiwitten in het bloed, meestal van de IgM klasse. Hoe dit precies in elkaar zit is volgens mij niet uitgezocht en het is zeldzaam , natte vinger schatting minder dan 1 per 1000.

Meestal vindt je het alleen als je Hb en Ht meet en dan zie je het aan de MCHC want die is dan verhoogd. Alleen in zeer ernstige gevallen is het direct duidelijk.

Reageer