Springen naar inhoud

adresje zwavelzuur omgeving Enschede

• Log in om te kunnen reageren

XavierVrijdag

XavierVrijdag

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 09:57

Beste,

ik ben opzoek naar een adresje om zwavelzuur te kopen in de omgeving van Enschede. Ik wil dit gaan gebruiken voor het annodiseren van Alluminium. Ik heb begrepen dat dit ergens tussen de 15 en 20 % moet liggen, dus een oplossing met dat percentage en ik ben tevreden. Hoger mag uiteraard ook want dan kan ik het verdunnen.

al vast bedankt voor de hulp,

Xavier

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 10:46

Zijn er geen drogisterijen in de buurt? Daar kan ja zwavelzuur van 43% kopen.

Je kan ook 98% maar daar moet je dan natuurlijk uiterst voorzichtig mee zijn. ;)

Waarschijnlijk kan je het zelf relatief zuiver in zelfbouwmarkten (doe-het-zelf zaken) vinden.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 11:16

Heel misschien nog bij een bouwmarkt, maar sinds enige tijd niet meer bij drogisten. De bouwmarkt moet niet een Gamma, Karwei o.i.d. zijn en ook Hornbach heeft het niet meer, je moet echt een locale ijzerwarenzaak vinden of misschien nog bij een Hubo. Helaas is zwavelzuur bijna niet meer te verkrijgen voor particulieren in het reguliere circuit, dit als gevolg van regelgeving wegens misbruik van chemicalien. Ik heb het zien verdwijnen uit de schappen in de afgelopen paar maanden hier in Groningen, het zal in Enschede niet anders zijn.

Je kunt het wel bestellen bij een bedrijf als www.labstuff.nl, maar ik betwijfel ten zeerste dat die het met de post verstuurt, het is nogal corrosief. Je zult het dan waarschijnlijk moeten ophalen (uit de buurt van Rotterdam). Als je het zeker wilt weten, neem dan contact op (info staat op website).

XavierVrijdag

XavierVrijdag

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 12:00

Bedankt voor de tips. Ik heb even op de website van Labstuff gekeken maar ook hier kon ik geen zwavelzuur vinden.

Mocht iemand uit de omgeving nog weten waar zwaverzuur te verkrijgen is dan hoor ik het graag.

Xavier

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 12:44

Inderdaad, per post is onmogelijk en verboden.
Bovendien wordt het kopen van zwavelzuur binnenkort waarschijnlijk geheel onmogelijk voor partikulieren ivm de regelgeving.

Probeer het eens in Duitsland, je woont vlakbij de grens..
Neem wel je tandenborstel mee en licht je familie in [-X

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 14:02

In BelgiŽ is dat bij drogisterijen nog vrij te verkrijgen net als alle andere sterke zuren. Blijkbaar verdwijnt het in Nederland veel sneller dan in BelgiŽ.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 15:35

In de gehele EU zal het vrij snel verdwijnen ben ik bang. Er is nl. nieuwe wetgeving in de maak die in de loop van 2008 moet worden geimplementeerd binnen de gehele EU. Het zal dan niet meer mogelijk zijn om als particulier langs de gewone kanalen als drogisterijen, apotheken, maar ook bouwmarkten, hobbybedrijven e.d. sterke zuren te kopen, behalve in lage concentraties en vermengd met een hele hoop andere zooi, zodat het alleen voor 1 specifieke toepassing is te gebruiken, zoals beton schoonmaken.

Dit gaat trouwens niet alleen op voor zuren, maar ook voor oxidatoren en de meeste metaalzouten. De overheid is bezig om zgn. convenience-produkten te (laten) ontwikkelen, die alleen nog maar voor 1 specifieke toepassing te gebruiken zijn en zuivere chemicalien kunnen dan worden uitgebannen. Voorbeelden die ik gezien heb zijn gekleurde glaspoeders voor keramiekers, met een paar procent van metaaloxides gesmolten door het glas. Dit ter vervanging van de zuivere metaal oxides of metaal carbonaten. Zuren worden vervangen door speciale reinigers, voor iedere toepassing zijn eigen reiniger. Ammonia en natrium hydroxide idem dito. Het idee achter deze nieuwe ontwikkelingen is dat zuivere chemicalien voor allerlei toepassingen zijn te gebruiken en daarmee dus ook ongewenste toepassingen, zoals maken van explosieven of drugs. De speciale preparaten met alleen maar hun specifieke toepassing bevatten zoveel zooi dat ze ook alleen maar voor hun specifieke toepassing zijn te gebruiken en nergens anders voor.

Probleem met deze aanpak is dat een bepaalde groep hobbyisten en amateurs buiten de boot zal vallen (bijv. Xavier met zijn anodisering, maar ook amateurchemici).

@Chemaniac: Ik zou er maar rekening mee houden dat ook bij jou de beschikbaarheid van chemicalien zeer snel minder zal worden. Ik ben echt geschrokken van de snelheid waarmee dingen hier in Nederland nu verdwijnen van de schappen. Dingen die altijd heel gewoon waren en die je gewoon even ophaalde bij de bouwmarkt zijn nu ineens niet meer te vinden. En dat alles in een tijdsbestek van een paar maanden.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 15:46

Ja als ik nog eens ga ga ik zeker wat KClO4 en zwavelzuur meebrengen want die 98% zwavelzuur wil niet reageren. Die heeft zo een roze kleur. 8-)

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 20:11

Je kan altijd nog elektrolyse van een kopersulfaat-oplossing doen. Ik vraag me alleen af hoe zuiver en hoe sterk je het dan maximaal kan krijgen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 23:15

Dat laatste werkt in theorie maar in de praktijk zal het erg tegenvallen. Probleem is dat de laatste rest koper er steeds moeilijker uit te krijgen is en het zal ook erg lastig zijn om kopersulfaat uit de zwavelzuur oplossing te krijgen.

Eerlijkgezegd is het zelf maken van zwavelzuur op enigszins economische wijze iets dat voor een amateur bijna niet is weggelegd. Verhitten van bijv. ijzersulfaat is ook wel eens geopperd op sciencemadness.org, maar dat leverde ook extreem veel problemen op. Zwavelzuur is typisch zo'n stof, die eigenlijk alleen maar goed in industriele setting is te maken en de daar gebruikte processen zijn zeer slecht omlaag te schalen naar een lab-opstelling. Sommige processen zijn nu eenmaal alleen geschikt voor grote schaal, en het maken van zwavelzuur is er zo eentje.

Zelf vind ik het ook bijzonder vervelend dat er steeds meer van die beperkingen komen voor particulieren en dat steeds meer echt basale stoffen niet meer te verkrijgen zijn in gewone winkels. Dit hebben we allemaal te danken aan (irreele) angst voor terrorisme.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 23:20

de goede moeten altijd leiden donder de in veel kleindere getalen kwaden en de angst om die paar kwaden.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2008 - 13:06

XavierVrijdag,
Ik kan mij niet voorstellen dat er geen accuzuur ( = zwavelzuuroplossing ) meer te koop is. Want met accuzuur kun je ook anodiseren. Eventueel moet je de werkwijze dan wat aanpassen aan de lagere zuurconcentratie. Als je je werkwijze hier vermeldt kan ik je schrijven hoe je dat moet doen. Hoe groot is het te behandelen voorwerp?
Oxaalzuur komt ook in aanmerking. Zelfs azijnzuur kan in aanmerking komen komen als je daar tevoren wat waterstofperoxyde bij doet.
De werkwijze hangt af van de electrische apparatuur die je hebt. Professioneel werkt men potentiostatisch. Met een stroompuls via een constante celspanning van ongeveer 22 Volt. Maar galvanostatisch kan het eventueel ook, al is het wat behelpen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

XavierVrijdag

XavierVrijdag

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2008 - 10:27

Anodiseren Werkwijze

Benodigdheden:
*Werkstuk
*schoonmaakmiddel (ontvetter)
*Caustic Soda (goedkope gootsteen ontstopper, Erik heeft een pot liggen)
*Zwavelzuur
*Gedestileerd water
*Aludraad + bevestiging aan het werkstuk
*Loodflap in het mengsel hangend met een stuk er bovenuit
*Annodiseerbak (plastic curverbak)
*Voeding (groot vermogen)
*Kleurstof (Dylon warm water verf)
*Pannetje
*Kookplaatje

Hierbij een handleiding om te anodiseren:
*Stap 1 - Je werkstukje mooi schoon en vetvrij maken.
*Stap 2 - 60 seconden onderdompelen in een oplossing van water en caustic soda.
*Stap 3 - Afspoelen met water
*Stap 4 - Onderdompelen in het mengsel van zwavelzuur en gedestileerd water(massaverhouding tussen de 10 en 20 %), de + van mijn acculader gaat via een alu draad naar het werkstuk, de - van de acculader gaat naar een stuk lood wat ook in het zuur hangt. De stroom staat er 1 ampere per minuut per cm2 op. Dat wil zeggen voor een oppervlakte van 100cm2 en je hebt 5 Ampere ter beschikking een tijd van 20 min.
*Stap 5 - Afspoelen met water.
*Stap 6 - In de (koude) kleurstof leggen +/- 10min
*Stap 7 - De kleurstof aan de kook brengen en door koken voor 30 min.
*Stap 8 - Wees verbaast dat het gelukt is

bron:http://users.pandora.be/telescoopbouw/anodiseren.htm

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2008 - 13:58

Xavier, dit lijkt mij een goed voorschrift. Maar het is voor kleuranodiseren. Wil je dat?
Zonder zwavelzuur is dat wat moeilijker. In zwavelzuur wordt aanvankelijk een amorfe laag pseudo-boehmiet gevormd = Al2O3 x H2O .
De waarde van x hangt af van de werkwijze en de electroliet. In zwavelzuur is die x vrij groot en dat is goed voor het adsorbtievermogen voor de kleurstof. In oxaalzuur wordt er minder gehydrateerd en wordt het adsorberen van de kleurstof ( stap 6) moeilijker.
Bij stap 7 wordt het pseudoboehmiet gerekristalliseerd tot boehmiet Al2O3 . H2O . De kleurstof wordt dan ingebouwd en kan er niet meer uit. Deze laatste bewerking noemt men verzegelen (sealing) en moet ook gebeuren als je niet inkleurt. Want anders verlies je je pseudoboehmiet weer.

Het voorschrift adviseert een opgebrachte lading van 1 ampere.minuut per cm2. Dat is 6 maal 10-4 equivalent.cm-2 , als al het oxyde er op blijft zitten. De geadviseerde stroomdichtheid van 50 mA per cm2, gedurende 20 minuten lijkt mij prima. Het zal je wel moeite kosten de stroom konstant te houden. De stroom heeft de neiging vrij sterk af te nemen. Heb je een acculader waarbij je de spanning geleidelijk kunt verhogen? Je moet er in ieder geval die 20 minuten bij blijven zitten om de stroom bij te regelen. Als dat op het laatst niet meer lukt moet je wat langer doorgaan.
De inkleuroplossing moet heel intens gekleurd zijn, inkt-achtig. Anders krijg je onvoldoende inkleuring in je dunne laag oxyde. Voorts: Een loden kathode is niet nodig. Je kunt daarvoor ook een aluminiumplaat nemen. Denk wel aan de Al-ophanghaken. Titanium kan ook. Maar zeker geen staal, nikkel of koper. Want dan wordt je anodisatiestroom kortgesloten door een anodereaktie aan deze metalen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

XavierVrijdag

XavierVrijdag

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2008 - 15:12

Beste hzeil,

bedankt voor de chemische achtergrond informatie en de confirmatie van het stappenplan wat ik op internet heb gevonden.

De kleuring is zeker ook de bedoeling op mijn eindproduct aangezien ik een kleurtje wel mooi vind en het object ook herkenbaar maakt. Als ik het dus goed begrijp is zwavelzuur hiervoor dus zeker aan te raden.

Ik ben zelf ook verder gaan zoeken op internet en ben er achter gekomen dat zwavelzuur ook voor zwembaden wordt gebruikt, via deze weg ben ik nu bezig zwavelzuur te regelen.

bedankt voor de informatie.

Xavier

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures