formaline concentratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

formaline concentratie

Beste mensen,

Voor biologisch onderzoek naar terrestrische fauna gebruik ik regelmatig formaline 4% (formaldehyde 4% in water), welke ik verdun vanuit een 37% oplossing.

De formaline 4% staat vaak weken achtereen in het veld, waarbij ongetwijfeld concentratieveranderingen zullen optreden door regen, verdamping van water en formaline, reactie van de werkzame stof met materiaal dat in de oplossing terecht komt etc.

Omdat het spul slecht is voor de gezondheid en het milieu en omdat het duur is, wil ik er graag zo min mogelijk van gebruiken. Daartoe wil ik gebruikte vloeistof (die dus waarschijnlijk geen 4% meer is) graag hergebruiken. Daarvoor moet ik wel weten wat de concentratie formaldehyde dan is.

Vraag is: hoe meet ik de concentratie formaldehyde in een waterige oplossing waar eveneens vervuiling van organisch aard (planten, dieren) in zit?

Vriendelijke groet, Albert

Berichten: 14

Re: formaline concentratie

Door een filter halen, en HPLC analyse van maken met een MS erachter. Zo krijg je een mooi beeld welke vervuilingen en in welke mate deze aanwezig zijn.

Verwacht alleen niet dat je beschikking hebt over dit soort apparatuur, anders had je dit wel geweten..

Oja, chemisch gezien zijn vervuilingen van planten en beestjes van biologische aard, niet organisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: formaline concentratie

Door een filter halen is niet geweldig; je raakt dan een deel van het zeer vluchtige formaldehyde kwijt.

Als je het gehalte aan formaldehyde zuiver wilt meten, dan ontkom je niet aan een HPLC-analyse. Een spectrofotometrische analyse is een alternatief, maar hiervoor heb je een UV/VIS-spectrometer nodig.

Ik kan iets anders verzinnen, wat wellicht wel indicatiever is dan een echte analyse, maar ook goedkoper om uit te voeren. Je zou moeten proberen of het werkt, of misschien heeft een ander forumlid hierover een onderbouwde mening.

Formaldehyde is zeer vluchtig; het evenwicht met de luchtlaag boven een oplossing is snel ingesteld. Dat evenwicht bestaat uit de verdeling van formaldehyde in de oplossing en in de luchtlaag. De concentratie in de luchtlaag is afhankelijk van de concentratie in de oplossing (wet van Raoult). Ik kan me voorstellen dat je een bepaald volume oplossing in een flesje doet met een bepaald constant volume lucht erboven. Vul bijvoorbeeld het flesje steeds halfvol.

Als je nu het flesje afsluit en schudt, dan stelt zich zeer snel het evenwicht in van de formaldehyde in de oplossing en in de luchtlaag. Nu kun je de concentratie in de luchtlaag meten m.b.v. een drägerbuisje of iets dergelijks. Deze meetmethode kun je vergelijken met de alcoholmeting die de politie op de weg gebruikt.

Je zou de dop op het flesje moeten voorzien van een afsluitbaar gaatje waardoor je na het schudden de luchtlaag door het buisje kunt aanzuigen. Er zijn handpompjes voor deze drägerbuisjes verkrijgbaar. Deze zijn niet zo duur.

Verder moet je eenmalig kalibratiemetingen doen met verschillende concentraties aan formaldehyde in de oplossing (water) om een relatie tussen deze concentratie en de concentratie in de luchtlaag vast te leggen.

De samenstelling van de oplossing heeft invloed op deze relatie. Maar jouw verhaal lezend, denk ik dat dit niet erg belangrijk is en dat je deze afwijkingen voor jouw doel wel kunt verwaarlozen.

Berichten: 252

Re: formaline concentratie

Een relatief goedkope (indicatieve) methode is fotometrische bepaling op 350nm (UV). Er bestaan tamelijk goedkope draagbare fotometertjes.

Berichten: 14

Re: formaline concentratie

Marjanne schreef: Door een filter halen is niet geweldig; je raakt dan een deel van het zeer vluchtige formaldehyde kwijt.

Als je het gehalte aan formaldehyde zuiver wilt meten, dan ontkom je niet aan een HPLC-analyse. Een spectrofotometrische analyse is een alternatief, maar hiervoor heb je een UV/VIS-spectrometer nodig.

Ik kan iets anders verzinnen, wat wellicht wel indicatiever is dan een echte analyse, maar ook goedkoper om uit te voeren. Je zou moeten proberen of het werkt, of misschien heeft een ander forumlid hierover een onderbouwde mening.

Formaldehyde is zeer vluchtig; het evenwicht met de luchtlaag boven een oplossing is snel ingesteld. Dat evenwicht bestaat uit de verdeling van formaldehyde in de oplossing en in de luchtlaag. De concentratie in de luchtlaag is afhankelijk van de concentratie in de oplossing (wet van Raoult). Ik kan me voorstellen dat je een bepaald volume oplossing in een flesje doet met een bepaald constant volume lucht erboven. Vul bijvoorbeeld het flesje steeds halfvol.

Als je nu het flesje afsluit en schudt, dan stelt zich zeer snel het evenwicht in van de formaldehyde in de oplossing en in de luchtlaag. Nu kun je de concentratie in de luchtlaag meten m.b.v. een drägerbuisje of iets dergelijks. Deze meetmethode kun je vergelijken met de alcoholmeting die de politie op de weg gebruikt.

Je zou de dop op het flesje moeten voorzien van een afsluitbaar gaatje waardoor je na het schudden de luchtlaag door het buisje kunt aanzuigen. Er zijn handpompjes voor deze drägerbuisjes verkrijgbaar. Deze zijn niet zo duur.

Verder moet je eenmalig kalibratiemetingen doen met verschillende concentraties aan formaldehyde in de oplossing (water) om een relatie tussen deze concentratie en de concentratie in de luchtlaag vast te leggen.

De samenstelling van de oplossing heeft invloed op deze relatie. Maar jouw verhaal lezend, denk ik dat dit niet erg belangrijk is en dat je deze afwijkingen voor jouw doel wel kunt verwaarlozen.
Door een filter halen is misschien niet ideaal, maar om nou planten en insecten direct je kolom in te spuiten zou ik niet aanraden.

En als dat formaldehyde zo vluchtig is, kan je je gaan afvragen of het wel rendabel is om een oplossing die meerdere weken heeft opengestaan in de buitenlucht te gaan regenereren.

Veder hou ik mijn mond, want jij hebt er duidelijk veeeeeeel meer verstand van dan ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: formaline concentratie

En als dat formaldehyde zo vluchtig is, kan je je gaan afvragen of het wel rendabel is om een oplossing die meerdere weken heeft opengestaan in de buitenlucht te gaan regenereren.
Dit ben ik helemaal met je eens. :)
Veder hou ik mijn mond, want jij hebt er duidelijk veeeeeeel meer verstand van dan ik.
Dit trouwens ook. :P

;)

Edit: het is de vraag of biobird nog iets met de antwoorden doet. Zijn vraag dateert al van 8 augustus. Na 13 augustus is hij/zij niet meer wezen kijken.

Reageer