Poort galvaniseren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Poort galvaniseren

Hallo,

ik heb vorig jaar een schuifpoort laten zetten, deze was gegalvaniseerd,

maar na enkele weken ging de lak er vanaf aan één kant.

Nu zijn ze de poort komen terug halen, bleek dat er 1 gat was toe gegalvaniseerd, waardoor er nu water in zat, daardoor ging de lak afblotten.

Ze hebben de poort mee terug genomen, ontlakt, ontgalvaniseerd, dan opnieuw gegalvaniseerd en opnieuw gelakt. Mag dit eigenlijk wel??? Als iets gegalvaniseerd is, deze laag er terug vanaf doen en opnieuw galvaniseren.

Nu gaat de poort soms niet meer volledig open of dicht, dus heb ik weer terug gebeld.

Zeiden ze dat er in de geleiding misschien nog een paar druipers galvanisatie zaten, dit zou door de tijd wel afslijten. Nu, 8 maanden verder gaat hij soms nog niet volledig open of dicht. Dus, weer eens terugbellen, gaan ze volgende week de poort komen uithalen en met een schuur of slijpmachine door de geleiding heen gaan, zodat deze druipers weg zijn en mijn poort eindelijk ( hoop ik toch ) terug werkt.

Kan het geen kwaad, een poort galvaniseren, ontgalvaniseren en weer terug galvaniseren???? Kan hierdoor de poort niet krom gaan trekken of zo.

Hopelijk weet iemand raad,

alvast bedankt
E=MC²



Gruß, Albert E.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Poort galvaniseren

Galvaniseren is een te algemene term, hij zou namelijk net zo goed verguld kunnen worden... dat is ook galvaniseren, heel duurzaam en iets duurder.

Ik gok er op dat hij thermisch verzinkt is.

Het is goed mogelijk om alle zink er weer af te halen en daarna de poort opnieuw te verzinken.

Daar heeft het staal hoegenaamd geen last van, de temperaturen zijn relatief laag voor thermisch verzinken.

Met het verwijderen van zink gaat echter ook ijzer verloren, dus als je het vaak doet hou je nix meer over.

Als je een verzinkt object gaat slijpen heb je op die punten geen beschermende zinklaag meer, denk daar aan.

Berichten: 2

Re: Poort galvaniseren

Ja, dat weet ik, maar het is alleen in de geleiding dat ze gaan slijpen.

( dit is eigenlijk een omgekeerd U-profiel, dus eigenlijk komt daar geen water aan )
E=MC²



Gruß, Albert E.

Berichten: 1.379

Re: Poort galvaniseren

Uw schuifpoort is dus (thermisch)verzinkt en daarna van een laklaag voorzien. Echtepino heeft gelijk, gegalvaniseerd staal is meestal verzinkt staal.

Verzinken is het beste wat je kunt doen. Een kleine beschadiging van zink en lak geeft dan geen corrosieschade op de plaats van die beschadiging. In een vochtige atmosfeer is het staal op die plaats in potentiaal verlaagd en daardoor waarschijnlijk voldoende kathodisch beschermd. Helaas gaat het toch mis als er een te grote beschadiging van de zinklaag optreedt.

Voor de corrosiebescherming is de laklaag niet nodig. Veel hekken en trappen worden alleen thermisch verzinkt. Men gebruikt ook wel de term dompelverzinken. Als het gesmolten zink onvoldoende afvloeit kunnen gaten verstopt worden. Men zegt dat de vloeieigenschappen van het zink verbeterd worden door een kleine hoeveelheid lood in het zink. Er is dan geen smeltpunt meer maar een klein smelttrajekt. Maar lood is weer niet zo prettig voor onze gezondheid. Daarom is een laklaag toch wat veiliger.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Poort galvaniseren

Yscube schreef: Ja, dat weet ik, maar het is alleen in de geleiding dat ze gaan slijpen.

( dit is eigenlijk een omgekeerd U-profiel, dus eigenlijk komt daar geen water aan )
En toch heb je daar dan onbeschermd staal, dat gaat direct roesten.

Dus ofwel goed in de menie, of goed invetten.

Reageer