Springen naar inhoud

G-krachten

• Log in om te kunnen reageren

magi001

magi001

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2008 - 22:51

Hey,

IK heb een vraagje in verband met botsingen.
Is het mogelijk dat iemand 75G overleeft gedurende 1miliseconde? bij een botsing tegen een muur?
En kunnen jullie mij uitleggen hoe dit komt?
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2008 - 22:57

Een hoofd is ca 5 kg. En nekkies zijn daar niet zo op gebouwd. Lijkt me bijna al genoeg uitleg.

magi001

magi001

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2008 - 23:13

Maar toch zou de formule 1 coureur Kubica een krash overleefd hebben van 75G.
Voor mij lijkt dit ook onmogelijk, maar toch staat het overal zo beschreven.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 02:28

Ja dat kan best. Die piek krachten zorgen er natuurlijk wel voor dat er dingen gaan breken etc. Die 75G komt in het geval van een formule 1 auto ook niet op de nek want daar is het HANS systeem op ontwikkeld.

magi001

magi001

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2008 - 09:26

Oke, dank je wel

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 11:51

Highest g-forces survived by humans

Voluntary
Colonel John Stapp in 1954 sustained 46.2 g in a rocket sled, while conducting research on the effects of human deceleration.

Involuntary
Formula One racing car driver David Purley survived an estimated 179.8 g in 1977 when he decelerated from 173 km/h (108 mph) to rest over a distance of 66 cm (26 inches) after his throttle got stuck wide open and he hit a wall.

Indy Car driver Kenny Bräck crashed on lap 188 of the 2003 race at Texas Motor Speedway. Bräck and Tomas Scheckter touched wheels, sending Bräck into the air at 200+ mph, hitting a steel support beam for the catch fencing. According to Bräck's site his car recorded 214 g.

Dus.........dat is toch wel erug veel 8-[

http://en.wikipedia.org/wiki/G-force
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 17:22

Wat dus alleen maar zegt dat alleen de versnelling niets zegt over de schade aan het lichaam. Als het maar kort genoeg duurt kun je zelfs een paar honderd g doorstaan...

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 17:47

Wat dus alleen maar zegt dat alleen de versnelling niets zegt over de schade aan het lichaam. Als het maar kort genoeg duurt kun je zelfs een paar honderd g doorstaan...

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, het is juist die piek kracht die je lichaam ruineerd. Dit is juist de hele gedachte achter kreukelzones etc, om een botsing zo langmogelijk te laten duren en zo het de piek kracht om laag te brengen. Feit blijft dat mensen wel een hoge kracht kort kunnen verwerken, mits sommige delen als nekjes etc gesteund worden.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 18:02

Ik zeg precies het zelfde.... ALLEEN de g-kracht zegt niets, het is een combinatie met de duur van de versnelling.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 22:07

Misschien kunnen jullie je nog herinneren dat de politie mensen van een helling liet gaan, als een soort idee waarom je een gordel moest dragen. Dat was misschien 5 6 G en omdat er daar al ongelukken mee gebeurden zijn ze er mee op gehouden. Simpel omdat zenuwen niet van elastiek zijn. Om nog maar niet te spreken wat er in die hersenpan gebeurt. Overleven, kan misschien, maar het artikel zegt niets over de vervolgschade.

yeti_CF

yeti_CF

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 15:16

Bij mythbusters hadden ze ShockWatch-stickers op Busters hoofd geplakt.
Alleen de 75G sticker was 'geknapt', en toen zeiden ze dat hij het had overleefd omdat hij de 100G niet had gehaald.
(dus dat 'ie het bij 100G niet had overleefd)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures