Springen naar inhoud

Enthalpie grafiek..

• Log in om te kunnen reageren

Vandenbergeben

Vandenbergeben

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2008 - 16:03

Een chemie examen verder, en nu dus een herexamen meer heb ik besloten me meer te verdiepen in de chemie.. Nu vertel ik je op voorhand, ik hou niet van vanbuiten studeren en verwacht dus ook altijd logische antwoorden en verklaringen in zoiets wetenschappelijks.. Nu kwam ik op het volgende probleem in mijn cursus.

Onderliggend ziet u een grafiek dat ik bijna exact heb overgemaakt van mijn cursus. Het gaat hem hier over de invloed van temperatuur t.o.v. de reactiesnelheid. Het zijn wel degelijk dezelfde reacties, maar T1 is hoger als T2. Wat me hier zorgen baart is dat ookal starten ze gelijk, toch komen ze op hetzelfde tijdtstip toe in het geactiveerd complex, maar gaat de reactie van T1 daarna plotseling sneller verlopen, aangezien de enthalpie sneller daalt als die van T2. Bovendien gaat de enthalpie trager stijgen van T1 , in het begin, dan die van T2 wat toch helemaal niet logisch is aangezien de temperatuur van T1 hoger is, zou de reactie sneller moeten verlopen, en de enthalpie dus sneller moeten stijgen? Het is misschien maar een schets, maar op mijn examen stond 30 punten van de 100 op grafieken zoals deze, en gebruik ik mijn logisch verstand om deze te herconstrueren, en heb ik dus 2 geactiveerde complexen getekend, natuurlijk op dezelfde hoogte, maar die van T1 lag gwn meer naar links, en was ik dus ook gebuist aangezien alle grafieken gingen over invloeden..Nu zou ik graag weten wat van mijn redenering klopt, en wat nu het beste is om te doen, kiezen voor de waarheid, of knal overschrijven wat in men cursus staat ?

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Vandenbergeben, 10 augustus 2008 - 16:08

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2008 - 14:06

wat veel vragen ineens, maar volgens mij verloopt reactie 1 sneller dan reactie 2 enkel en alleen omdat de "potentiaalberg" lager is. R1 ligt namelijk hoger dan R2.

Vandenbergeben

Vandenbergeben

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 09:16

Ja juist daarmee dat normaal reactie 1 , ook vroeger aan zijn geactiveerd complex zou moeten zijn? Terwijl hier komen ze op hetzelfde ogenblik toe..

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 11:01

Bij dergelijke grafieken duidt het "reactieverloop" niet op een tijdsduur. met andere woorden, de x-as in de grafiek van Vandenbergeben is geen tijdsas.

De vordering van een reactie wordt afgemeten aan de verandering van een bindingslengte of -hoek. Vanuit het geactiveerd complex wordt P1 dus niet noodzakelijk sneller gevormd dan P2.

Reactiesnelheden zijn enkel afhankelijk van concentraties en temperaturen!

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 10:46

kleine aanvulling: de reactiesnelheid is ook afhankelijk van de activeringsenergie en de Arrhenius-botsingsfactor, die de waarschijnlijkheid weerspiegelt van een gunstige "botsing" tussen de moleculen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures