[scheikunde] pH buffermengsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] pH buffermengsel

De vraag: "Je lost een even grote massa mierenzuur en een zout hiervan (HCOONa) samen op. De pKa van mierenzuur is 3,75. Bereken de pH van deze buffer."

Nu heb ik al een tijdje geen chemie meer gehad en ik zie niet direct hoe je met deze gegevens de pH zou kunnen berekenen.

Normaal om een zuur-base-vraagstuk op te lossen, stellen we de evenwichtsvergelijkingen, de ladingsbalans en de randvoorwaarden op. Dan is ofwel de pH ofwel de concentratie gegeven.

Nu heb je geen van beide. 'k Veronderstel dus dat je nog minstens het volume moet weten om de vraag te kunnen oplossen, of zie ik iets over het hoofd?

Berichten: 92

Re: [scheikunde] pH buffermengsel

Je geeft het antwoord op je volume/ massa vraag zelf al.
Je lost een even grote massa mierenzuur en een zout hiervan (HCOONa) samen op
Dan krijg je dus een paar leuke evenwichtsvergelijkingen. Let hierbij op de protolysegraad (haal je uit de pKa

Ik ga er vanuit dat je een evenwichtsreactie zelf wel kan uitschrijven.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] pH buffermengsel

Ik heb nog altijd geen idee eigenlijk.

Moet ik dan maar veronderstellen dat je met het totaal volume werkt en dat dus gelijk is?

Met de molmassa, kan je dan [HCOOH] en [HCOONa] in functie van m en V schrijven. Al zie'k ook niet hoe je daar dan verder mee raakt.

Evenwichtsvergelijkingen lukken toch niet zo goed.

Even de reacties in de buffer op een rijtje zetten:

(1) HCOOH + H2O <=> HCOO- + H3O+

(2) HCOONa -> Na+ + HCOO- (volledige dissociatie)

(3) H20 + HCOO- <=> HCOOH + OH- (hydrolyse)

En dan de vergelijkingen..

Ka = [HCOO-]*[H3O+] / [HCOOH] ~= Cs*[H3O+] / Ca

met Cs = concentratie van het zout dus

Ladingsbalans: [H3O+] + [Na+] = [HCOO-] + [OH-]

Voor Ca en Cs weet ik eigenlijk niet wat ik dan allemaal mag in rekening nemen, vooral in hoeverre [HCOO-] nog mag bij Cs gerekend worden (niet?)

Ca = [HCOOH] + [HCOO-]

Cs = [Na+] + [HCOO-]

Als het al zou correct zijn (wat ik betwijfel), weet ik eigenlijk niet wat'k daar nu allemaal moet mee gaan doen...

Hoe je de protolysegraad uit je pKa moet halen heb'k ook nergens gevonden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH buffermengsel

Ik heb nog altijd geen idee eigenlijk.

Moet ik dan maar veronderstellen dat je met het totaal volume werkt en dat dus gelijk is?

Met de molmassa, kan je dan [HCOOH] en [HCOONa] in functie van m en V schrijven. Al zie'k ook niet hoe je daar dan verder mee raakt.
Je zult inderdaad de "oplossen in wat?" vraag moeten beantwoorden. Mierenzuur is vloeibaar, maar het zal in die pure vorm niet echt dissocieren.

Je zou met de molmassa hoogstens een x aantal mol kunnen uitrekenen van beide stoffen apart. Die x is dan voor beide stoffen verschillend.
Evenwichtsvergelijkingen lukken toch niet zo goed.

Even de reacties in de buffer op een rijtje zetten:

(1) HCOOH + H2O <=> HCOO- + H3O+

(2) HCOONa -> Na+ + HCOO- (volledige dissociatie)

(3) H20 + HCOO- <=> HCOOH + OH- (hydrolyse)

En dan de vergelijkingen..

Ka = [HCOO-]*[H3O+] / [HCOOH] ~= Cs*[H3O+] / Ca

met Cs = concentratie van het zout dus

Ladingsbalans: [H3O+] + [Na+] = [HCOO-] + [OH-]

Voor Ca en Cs weet ik eigenlijk niet wat ik dan allemaal mag in rekening nemen, vooral in hoeverre [HCOO-] nog mag bij Cs gerekend worden (niet?)

Ca = [HCOOH] + [HCOO-]

Cs = [Na+] + [HCOO-]
Hier durf ik zo gauw niets over te zeggen.
Als het al zou correct zijn (wat ik betwijfel), weet ik eigenlijk niet wat'k daar nu allemaal moet mee gaan doen...

Hoe je de protolysegraad uit je pKa moet halen heb'k ook nergens gevonden
Waar staat de term pH voor? Als je dat weet en ik je verklap dat pH = pKa wanneer de concentratie van een zuiver zuur 1 mol/l is, kun je dan wel de protolysegraad berekenen?

EDIT: het volume schijnt niet nodig te zijn nu ik erover nadenk. In de uiteindelijke bufferformule deel je 2x onder een deelstreep door een volume (het /L deel van de concentratie); die vallen dus mooi tegen elkaar weg. Zie ook onderstaand bericht

Berichten: 281

Re: [scheikunde] pH buffermengsel

Bij buffers wordt in de formule de log(verhouding zout / zuur). Het maakt dus niet uit of je 1 mol van beide hebt, of 0,1 mol, de verdeling blijft het zelfde. Concentratie is dus (nagenoeg) niet belangrijk.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] pH buffermengsel

Ik raak niet bepaald verder, en 'k heb ook geen tijd meer om er maar te blijven op zoeken. Maar toch bedankt :)

Berichten: 281

Re: [scheikunde] pH buffermengsel

Zoek eens naar de formule van Henderson-HasselBalch, dat is namelijk de formule die je nodig hebt.

Als je de pKa weet, en de concentratieverhoudingen van (afgeleide) zout / zuur, dan kan je dat daar gewoon instoppen. Aangezien je deze twee gegevens hebt, kan je je vraagstuk zo oplossen.

Reageer