weerraketten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

weerraketten

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...008_019&ref=rss

Kan iemand de onderliggende werking hiervan uitleggen?

Berichten: 915

Re: weerraketten

'Alle raketten bevatten zilveren jodiumkristallen die we met succes hebben afgevuurd naar de regenwolken die gevaarlijk afdreven richting het Nationaal stadion'


Zilverhalogenides dus (in dit geval AgI). Rond de kristalletjes kan water condenseren. Condenserend water weegt meer dan waterdamp, dus vallen de druppeltjes uit de lucht.

Berichten: 183

Re: weerraketten

Altijd leuk om eens te lezen: How stuff works: Cloud-seeding

Berichten: 3.145

Re: weerraketten

Waarom moet daar het bijzonder dure AgI voor worden gebruikt? Kan dit niet gewoon met heel fijne zandkorreltjes of desnoods zeer fijn gemalen kalk. Lijkt mij een stuk goedkoper en ook vanuit milieuoogpunt lijkt mij dat een stuk beter. Ik krijg liever regen met een beetje kalk of zand er in op mijn kop dan regen met zilverzouten.

Berichten: 774

Re: weerraketten

inderdaad, op zich wel goed gevonden, maar volgens mij ook relatief duur 8-)

Berichten: 915

Re: weerraketten

Waarom moet daar het bijzonder dure AgI voor worden gebruikt?
De raketten werden van op 21 verschillende plaatsen in de Chinese hoofdstad afgevuurd...
De regen viel uiteindelijk boven Baoding City ten zuidwesten van Peking.


China... en het was tóch niet op zijn hoofd :)

Berichten: 1.816

Re: weerraketten

Je hebt helemaal gelijk Woelen. Zilver is niet alleen duur, het is ook nog eens een schaars metaal. In Israël deden ze het met droogijs en vliegtuigen, lijkt me een betere methode.
LiA

Re: weerraketten

Waarom moet daar het bijzonder dure AgI voor worden gebruikt? Kan dit niet gewoon met heel fijne zandkorreltjes of desnoods zeer fijn gemalen kalk. Lijkt mij een stuk goedkoper en ook vanuit milieuoogpunt lijkt mij dat een stuk beter. Ik krijg liever regen met een beetje kalk of zand er in op mijn kop dan regen met zilverzouten.
Blijkbaar levert AgI enorm veel nuclei/g op waardoor het kosteneffectief kan zijn.

Zie de volgende verwijzing in in de link van Belgjm maar eens.

http://science.howstuffworks.com/framed.ht...v/cloudseeding/

Reageer