abondantie elementen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

abondantie elementen

Iemand een idee hoe het komt dat als je een grafiek maakt van de respectieve elementen en hun voorkomen (abondantie) je steeds ziet dat elementen met een oneven rangnummer -oneven protonenaantal- steeds minder vaak voorkomen dan die met het voorgaande even rangnummer?

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: abondantie elementen

Hm, dat is apart. Wat meteen bij mij opkwam was "the island of stability". De "magic numbers" waardoor een stof een langere halfwaardetijd zou hebben zijn ook allemaal even, en dat lijkt me sowieso een logische oorzaak van een grotere abondantie, maar misschien schiet ik met deze suggestie wel compleet mis :P

Berichten: 3.145

Re: abondantie elementen

Het heeft te maken met relatieve stabiliteit van kernen van elementen. Elementen met even rangnummer zijn stabieler.

De elementen worden/werden gevormd in supernovae en onder de condities in zo'n kern heb je zeer extreme omstandigheden (pakweg 1000.000.000 graden, een druk van enkele miljoenen atmosfeer en extreme gravitatie) waarbij een grote soep ontstaat van allerlei elementaire deeltjes. Bij afkoelen recombineert er vanalles en dan ontstaan ook de elementen. De elementen ontstaan a.h.w. door 'bevriezing', heel snel daalt de temperatuur en druk naar waarden waarbij bepaalde kernen stabiel zijn, terwijl anderen daarbij nog niet kunnen bestaan. Omdat allerlei kernen in die grote troep bij toeval ontstaan zullen ze voorkomen naar rato van stabiliteit. De meest stabiele kernen kunnen al ontstaan bij een bepaalde temperatuur T uit de random massa, terwijl de minder stabiele kernen ontstaan bij temperaturen lager dan T, maar bij die lagere temperaturen ontstaan die meer stabiele kernen ook nog steeds. Dus, de stabielere kernen ontstaan dus gedurende een langere tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: abondantie elementen

Zo heb ik me lang afgevraagd waarom de aardkern voornamelijk uit ijzer bestaat. Dit blijkt het meest stabiele element te zijn (bron o.a. klik), met name isotoop 56. Het kernfusieproces in sterren stopt als de kern voornamelijk uit ijzer bestaat.

Het rare (voor mij dan) is dat het element dat het grootste aantal stabiele isotopen kent, tin is. Dit kent 10 stabiele isotopen; ijzer kent er 4.

Reageer