printplaten

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

printplaten

Kan er iemand me zeggen welke soorten metalen er beviden op een printplaat.

En waar ik die juist kan terug vinden en hoe, ik ben namelijk

rolstoelpatient wegens medische fout.

En probeer alles te weten te komen rond metalen, en hoe ik die kan

herkennen.

Zoals hoe kan je weten of je met aluminium of zilver of lood of koper of

goud bezig bent.

Is er iemand die me kan helpen aub, bestaat er iets om die metalen te kunnen

onderscheiden van elkaar.

En hoe kan je die onderscheiden van elkaar.

Mvg

Berichten: 77

Re: printplaten

Sinds twee jaar geldter dat er geen zware metalen meer in elektrische apparaten mogen zitten (RoHS wetgeving), helaas zijn er vaak toch nog wel zware metalen te vinden. Metalen kun je aantonen met anaylese methoden als AAS, ICP. Maar ik denk niet dat je die zo voor handen hebt

Re: printplaten

Kan er iemand me zeggen welke soorten metalen er beviden op een printplaat.
Lege printplaat: kunstof met koper en soms vergulde kontakten.

Met componenten is het niet meer te zeggen.
hoe kan je weten of je met aluminium of zilver of lood of koper of goud bezig bent.
Als het zuiver metaal is kun je het herkennen aan de kleur en het gewicht.

Als het legeringen of niet honderd procent zuiver is heb je een goed lab nodig om het uit te zoeken.
hoe kan je die onderscheiden van elkaar
Het hangt ervan af wat je al weet en wat je nog wilt weten van het metaal, maar het kan allemaal uitgezocht worden.

Berichten: 1.816

Re: printplaten

Neem maar effe aan dat je dat op een simpele manier wilt doen en niet met een echte chemische analyse.

Simpele manieren, ter onderscheiding, zijn: Met een magneet, de kleur, het gewichtsgevoel , de kleur van de aanslag, of het ergens op kan krassen, smelttemperatuur en waarvoor het gebruikt is. Er zijn er nog wel meer, maar dit effe om te beginnen.

Op de printplaten zit zuiver koper en dat heeft een roodachtige kleur en slaat soms groen uit.

Op de kontakten zit vaak een heel dun goudlaagje, dat geelkleurig is en nooit aangetast wordt.

Dan zit er soldeer op en als dat lood bevat, dan geeft het af op papier, als potlood. Op de modernere platen bevat soldeer geen lood meer, dus "schrijft" ook niet.

De koelelementen zijn vaak van aluminium, dat is een lichtmetaal. Zilverkleurig onder de lak. Zeer lastig te solderen.

Magnesium, dat is nog lichter. Is zeer brandbaar. Wordt vaak samen met aluminium gemengt, voor oa tentpalen en fietsframes en vliegtuigen.

Zink, wordt gebruikt voor dakgoten enz. Zilvergrijs en vrij makkelijk smeltbaar en soldeerbaar. Zeer geschikt voor modelbouw. En niet al te kostbaar.

Tin, wordt gebruikt voor oa kannen ed. Nieuw is het zilvergrijs, maar later richting donkergrijs, bijna zwart. Smelt makkelijk. Vrij zwaar. "Krijst" bij verbuigen. Wel vrij duur.

Zilver, wordt zwart met ei. Vrij zwaar en duur.

Nikkel, vrij hard en wordt aangetrokken door een magneet. Een oud kwartje was van nikkel.

IJzer, wordt ook door een magneet aangetrokken en roest (bruin).

Kwik, het enigste vloeibare metaal. Zilverkleurig, zit bijv. in thermometers.

Denk dat ik daarmee de meest voorkomende wel heb gehad.

Dan heb je ook nog veel mengsels, zoals messing en brons enz. Of metaal bedekkingen op andere metalen. Kortom het is een heel scala.



Wiki is ook een goede bron voor allerlei eigenschappen van metalen.
LiA

Berichten: 18

Re: printplaten

Als compleet leek, zou ik me willen uitdiepen in het vinden van meer eigen ontwikkeling.

Ik heb printplaten liggen thuis, van oude tv's en oude pc's en schermen.

Daar zitten ik denk enorm veel condensators op, als ik die ontleed zie ik dat er een soort film uitkomt welk metaal is dit.

Zoals je weet ben ik invalide door een medische fout, en heb een heel kleine uitkering.

Maar probeer daar iets op te vinden, ten eerste om niet gek te worden en ten tweede om mijn budjet een beetje op te krikken.

Graag zou ik ook willen zelf zonnepanelen maken, maar weet niet hoe ik de vrijgekomen energie op te slaan.

Ja een batterij waarschijnlijk, maar hoe maak je die en wat heb je nodig ervoor.

Ik klink waarschijnlijk gek in jullie ogen, maar in z'n toestand moeten leven al jaren is bijna niet houdbaar.

Is er iemand bereid me te begeleiden.

Om aan te tonen dat het waar is wat ik schrijf zal ik mijn blog eens laten zien.

Zie hier http://blog.seniorennet.be/ongegrond/

Aub kan er iemand helpen

Mvg

Berichten: 1.816

Re: printplaten

Kon je blog niet lezen, heb ook maar een oude computer. Maar vragen staat altijd vrij. Wel effe een waarschuwing, het slopen van electronica onderdelen is niet altijd goed voor je gezondheid!!!!

Een condensator bestaat, grofweg, uit 2 metalen velletjes Aluminium, met daartussen een isolatielaag. Maar de oudere papiercondensatoren kunnen ook giftige olie bevatten, dus pas op.

Het zelf maken van zonnecellen is bijna onmogelijk, maar zonnewarmtecollectors kun je wel zelf maken. Als je echt iets leuks wilt doen met computers en electronica, zou je bijv. met PIC's iets kunnen doen. zie "picbasic" en "circuits-online". Alles gaat daar stap voor stap en de ondersteuning is perfect en voor nog geen E 100,= , kun je jaren lang hobbieën.

Hopelijk heb je daar iets aan.
LiA

Berichten: 18

Re: printplaten

Het is niet zo zeer voor de hobby dat ik me probeer bezig te houden.

Maar ook om een € aan de kant te zetten voor als het nog slechter met mij gaat.

En nu is dat niet mogelijk, hopelijk begrijp je mij.

Kan ik zelf een batterij samenstellen en hoe doe je dat en wat heb je nodig daarvoor.

Kan je ook zelf bepalen hoeveel stroom die batterij kan dragen?

En ook heb ik eens zitten denken om zelf een windmolen te proberen te maken op natuurlijk kleinere schaal.

Maar hoe gaat het is zijn werk, kan niet zijn dat je gewoon 2 wieken nodig heb en dit is al.

Er zal daar heel waarschijnlijk veel meer bij komen kijken, om een plus en min pool te verkrijgen.

Kan er me iemand bij al die zaken helpen aub, zou ik echt enorm op prijs stellen.

Als ik sommige van die zaken tot een positief eind kan brengen.

Met natuurlijk behulp van jullie.

Mvg

Berichten: 3.145

Re: printplaten

Je noemt allerlei zaken, zoals zonnecellen, windmolens, batterijen, printplaten etc.

Mijn voorstel is dat je nadenkt over iets wat je echt graag zou willen (1 onderwerp) en daar een thread over te starten. Als je echt met gerichte vragen komt en laat zien dat je zelf ook al in een bepaalde richting denkt, dan ben ik er zeker van dat er meerdere leden hier zullen zijn die met je mee willen denken. In ieder geval heb je er dan 1 ;) . Echter, schiet niet zomaar wat losse flodders af, kom met een gericht verzoek en breng zelf ook ideeen in.

Berichten: 18

Re: printplaten

Ja voor mij is het moeilijk om daar een correcte vraag te stellen als je geen chemie hebt gestudeerd.

Maar er toch iets meer over wil te weten komen, dacht ik kan het maar beter vragen aan mensen die het kunnen weten.

Wat is de meest haalbare kaart die ik trekken om te maken als leek.

Misschien kan er iemand van jullie me begeleiden bij één van die zaken.

Mvg

Berichten: 3.145

Re: printplaten

Als het je gaat om iets werkends te krijgen, gewoon om te zien of het werkt, dan is een miniatuur windmolentje denk ik best haalbaar. Als het gaat om het bijverdienen van wat geld, dan ben ik een stuk pessimistischer. Als prive-persoon iets maken uit ruwe materialen en dat verkopen zal heel moeilijk worden, omdat de industrie nu eenmaal zo veel betere materialen en gereedschappen tot zijn beschikking heeft.

Berichten: 18

Re: printplaten

Om iets werkends te krijgen, maar dan voor persoonlijk, Niet om te vekopen want dat weet ik dat het niet haalbaar zal zijn.

Daar ik ten eerste een grotere windmolen zal moeten plaatsen.

Maar juist prive

Mvg

Berichten: 3.145

Re: printplaten

Om nog weer eens terug te komen op dat windmolentje, je zou een zeer licht lopende dynamo kunnen gebruiken voor het opwekken van de stroom en daar een rotor aan bevestigen. Wat ook leuk is om te proberen is om zelf een systeem te maken uit koperdraad en magneten, waarmee je stroom op kunt wekken. Om een redelijk grote stroom te krijgen moet je nog wel aardig wat wind hebben met een dynamo.

Een leuk experiment is bijv. om een groot aantal wikkelingen te maken en daar een neodymium magneet door heen te laten vallen. Je zult een duidelijke puls zien op een analoge voltmeter, of misschien zelfs een led er op laten flitsen. Als je zoiets werkend hebt, dan is de volgende stap om iets te maken waardoor je zo'n supersterke neodymiummagneet kunt laten roteren of heen en weer bewegen in de spoel.

Berichten: 18

Re: printplaten

Maar een dynamo moet je toch doen draaien, heb je daar geen stroom voor nodig.

Of als ik nu een fiets dynamo neem, op welke wijze kan ik die doen draaien dat hij stroom af heeft.

Moet ik die dynamo aansluiten aan een soort windmolentje dan krijg ik toch stroom?

Of heb ik het verkeerd voor, als ik nu eens een klein windmolentje maak.

En deze aansluit aan mijn fietsdynamo moet er toch stroom onstaan.

Maar hoe stapel ik dan de vrijgekomen energie op, of ben ik op het verkeerde pad bezig.

Mvg

Berichten: 1.816

Re: printplaten

Ik denk dat het principe je niet helemaal duidelijk is, maar zal proberen je het

te vertellen.

De wind beweegt, dat noemen we bewegingsenergie. En je kunt van de éne soort energie een andere maken, bijv elektrische energie. Maar daar heb je een omvormer voor nodig.

Een dynamo is zo'n omvormer. Als je een propeller aan het dynamowieltje vast maakt en de wind doet de propeller draaien, dan draait ook de magneet in de dynamo. En om die magneet zit een koperen draad gewonden, de spoel. En als een magneet in een spoel beweegt of draait, dan ontstaat elektriciteit (stroom). Alleen kun je met die elektriciteit geen accu opladen, want het is een wisselstroom. Maar een klein lampje kan er wel op laten branden. Zo werkt het ook bij een fiets. Vroeger noemden ze wisselstroom ook wel draaistroom.

Als je een accu wilt opladen, met die elektriciteit, moet je er eerst gelijkstroom van maken en dat kun je doen met een diode. Bijv. met een 1N4001 (kost ca E 0,50). Of beter met een diode-brug, die werkt effieciënter, maar één diode werkt ook. In de winkel, waar je die diode koopt, moet je maar even vragen wat de + en de - kant is van de diode. (Er staat een streepje op voor de doorlaat richting). Ze zullen het wel voor je tekenen, als je dat vraagt, bij de elektroshop.

Als je dan de + v/d diode op de + van de accu aansluit en de - op de - kant van de accu, dan wordt je accu opgeladen als de dynamo (propellor) draait.

Maar er zijn nog een paar dingen waar je op moet letten.

Als de dynamo snel genoeg draait, dan krijg je ca 6 Volt, 0,5 Ampére, oftewel 3 watt. Dus moet je ook een 6 Volt accu gebruiken. (oa te koop bij Baco, ca E 10,00, zie internet). Verder mag je niet boven de 7,5 Volt komen bij het laden. Beter is 7,0 Volt. Hopelijk heb je een voltmeter. Want daarboven gaat de accu stuk.

Verder moeten er 2 draden van je dynamo komen. Eén v/d onderkant (is een kontaktpunt) en één van de behuizing. Bij een fiets, is de fiets zelf de tweede draad!!

Ook is het onverstandig om de propeller op het kleine wieltje van de dynamo te monteren. Een propellor kan de lagering snel kapot doen gaan, door windschokken of ongelijke belasting. Beter is een ca 10 cm groot wieltje te maken en dat goed lageren en daarop de propellor te monteren. Met een snaar dan een overbrenging te maken naar de dynamo.

De magneet zal dan ook sneller draaien en dus levert de de dynamo dan meer.

Verder moeten je propellor-bladen vrij groot zijn. Bij 2 bladen, toch wel minstens 50 á 60 cm en even groot en zwaar en in balans.

De meeste werken met 6 bladen van ca 35 á 40 cm.

Daarnaast moet alles ook nog draaibaar zijn, om in de wind te kunnen staan. Dus heb je een achterblad nodig, als een soort roer. En sleepkontakten met bijv. koolborstels uit een oude stofzuiger of zo, op twee koperen (messing) ringen.

Kortom het is nog een hele onderneming en owéé als het gaat piepen, dan worden de buren boos.
LiA

Berichten: 18

Re: printplaten

Mag ik nog eens een vraag stellen, ik heb onlangs een motor van een grasmachines ontmanteld.

En daar vond ik ook een soort dynamo denk ik? Omdat aan het draaiwiel voor de messen te doen draaien een magneet was.

Kan dat zijn?

Sorry dat ik misschien zeer dom lijk maar wil echt iets uit proberen.

Anders mag je altijd mailen. <table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Emailadres verwijderd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Heb anders ook een blog http://blog.seniorennet.be/ongegrond/

Kan je misschien zien wat ik zeg geen leugens zijn.

Als je eens gaat kijken op mijn blog laat je even een negatieve of positieve reactie na aub.

Mvg

Reageer