sulfonylchloride reductie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 56

sulfonylchloride reductie

Beste mede chemisten,

Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom, ik ben op zoek naar een alternatieve manier om arylsulfonylchloride om te zetten naar arylthiol.

De manier die ik gevonden heb en geprobeerd heb is met zink en zwavelzuur. Ik heb het ook geprobeerd met zoutzuur en zink.

Echter beide willen niet lukken.

Ik heb een artikel gevonden dit maakt gebruikt van NaI en natriumbisulfiet en zet zo een sulfonylchloride om in een disulfide.

Dit gebeurd ook door hydrolyse van een sulfonylchloride heb ik ergens gezien, naderhand kan dit dan gereduceerd worden met LiAlH4 naar de thiol???

Ik heb voorhanden LiAlH4, NaBH4, BF3xEt2O, Fe, Zn, H2SO4, HCl, HNO3 als zuren en reductiemiddelen.

Dit wordt uitgevoerd bij Organon bij mijn stage vandaar dat ik niet te uitgebreid over het substraat kan vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: sulfonylchloride reductie

Het disulfide kun je inderdaad reduceren tot het thiol met LiAlH4 en volgens mij ook wel met NaBH4.

Misschien is het ook wel mogelijk om het sulfonylchloride in één keer te reduceren met LiAlH4, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Berichten: 56

Re: sulfonylchloride reductie

Heeft iemand toevallig toegang tot dit artikel?

Sheppard WA. Org. Synth., Coll. Vol. V John Wiley & Sons; New York: 1973. p.843

Zo mogelijk erg bedankt ervoor, hierin staat een hoop informatie over disulfide vorming en reductie ervan.

P.S Is het ook mogelijk om een aldehyde om te zetten naar een thiol.

Aangezien het aryl gedeelte met substituenten wel beschikbaar is, dus als de aldehyde groep omgezet kan worden naar of sulfonylchloride of thiol direct zou dit ook zeer handig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: sulfonylchloride reductie

dna schreef: Heeft iemand toevallig toegang tot dit artikel?

Sheppard WA. Org. Synth., Coll. Vol. V John Wiley & Sons; New York: 1973. p.843
Die is gewoon gratis te downloaden op www.orgsyn.org

klik

Berichten: 56

Re: sulfonylchloride reductie

:oops: Bedankt.

In het artikel staat bij 3. Discussion:
The disulfide has been prepared by reaction

of potassium ethyl xanthate with m-nitrobenzenediazonium chloride solution, followed by hydrolysis to

yield the mercaptan
, which is subsequently oxidized with potassium ferrocyanide or dilute nitric acid to

the disulfide.
Dit betekent dus dat alleen hydrolyse al voldoende is om de ontstane stof om te zetten naar de thiol.

Maar welke stof wordt er gevormd bij de reactie tussen een diazonium chloride en kaliumethyl xanthate?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: sulfonylchloride reductie

Met die methode is dat inderdaad zo. Reactie van het diazoniumzout met kalium ethyl xanthaat geeft de O-ethyl S-aryl carbonodithioate Aryl-S-(CS)-O-Et. Hydrolyse hiervan geeft direct de Aryl-SH.

Berichten: 56

Re: sulfonylchloride reductie

Voor de geintereseerde heb nog wat papers gevonden die de omzetting van SO2Cl naar SH beschrijven:

Tetrahedron Letters,40(16),3179-3182,1999

Reageer