reactie orde

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

reactie orde

Hallo,

In mijn rekenwerk omtrent reactieorde bepaling ( 0de, 1ste ) verkrijg ik een aantal helemooie rechte lijnen.

Ik weet alleen niet helemaal welke ik nu moet gebruiken. De lijn waarbij de puntenwolk het meest correleerd??

Berichten: 677

Re: reactie orde

Inderdaad, normaal ga je uit van de hypothese dat het 0de ; 1ste ; 2de ... orde is en ga je de desbetreffende rechte uitzetten.

Let wel: om een correcte beslissing te kunnen nemen moet een reactie voldoende ver gevolgd worden. In de praktijk betekent dit dat de rechte "goed" moet zijn tot tenminste driekwart van de omzetting.

Bij kleine omzetting ga je in alle gevallen een redelijke rechte krijgen!

Berichten: 1.379

Re: reactie orde

Ikzelf heb ooit eens een reaktieorde moeten bepalen van de hydrolyse van een ester. Ik zat er wel mee dat je een schijnbare ordeverlaging kunt krijgen als een van de reaktanten in grote overmaat aanwezig is. Dat laatste is meestal het geval als het oplosmiddel meedoet aan de reaktie.

Daarnaast leerde ik dat je er niet komt met een botsingskans alleen. Soms moet je rekening houden met de juiste of onjuiste orientaties van moleculen die een reaktie kunnen aangaan. De kans dat drie verschillende moleculen in de juiste orientatie gelijktijdig bij elkaar komen lijkt mij heel erg klein.

Als Jooken meldt om welke reaktie het gaat wordt het misschien duidelijker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer