droge gist vs verse gist

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 66

droge gist vs verse gist

hoe komt het net dat je bij droge gist maar 50% fermentatie hebt en bij verse gist 100%?

is dat omdat de ADP werkende enzymen enkel werkzaam zijn bij de vorming van glucose-6-fosfaat uit glucose en bij de vorming van D-fructose-1,6-bis-fosfaat en zo dus maar de helft ADP beschikbaar is voor de totale omzetting van het harden-young ester en zo dus maar 50% fermentatie geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: droge gist vs verse gist

over welke fermentatietijd heb je het?

ik weet wel dat verse (blok)gist sneller actief is dan gedroogd gist. belangrijk bij broodbereiding bijvoorbeeld.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 365

Re: droge gist vs verse gist

zo dat niet kunnen komen omdat het percentage levende gisten in verse gist groter is? En omdat deze niet gerehydrateerd moet worden en daarom sneller aan nieuwe omstandigheden kan aanpassen?

Berichten: 66

Re: droge gist vs verse gist

nee het heeft zeker iets met ADP en ATP verbruik te maken :)

@ berry ik heb het niet over tijd.

Re: droge gist vs verse gist

tek-zotic schreef: hoe komt het net dat je bij droge gist maar 50% fermentatie hebt en bij verse gist 100%?
Waar is deze bewering op gebaseerd?

Ik heb altijd begrepen dat er in principe geen verschil is tussen droge en verse gist. Of is deze droge gist een of ander gemodificeerde vorm?

Berichten: 66

Re: droge gist vs verse gist

die is gebasseerd op mijn cursus biochemie onderdeel koolhydraatmetabolisme

Re: droge gist vs verse gist

Wat is het verschil volgens de cursus tussen droge en verse gist?

Na rehydratatie van de droge gist zijn het beide dezelfde levende cellen, hoe kan er dan verschil zijn in fermentatie?

Berichten: 66

Re: droge gist vs verse gist

ik heb het antwoord denk ik al, en was zoals ik zei in eerste post, maar dat komt omdat in de droge gist de ADP leverende systemen niet meer werkzaam zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: droge gist vs verse gist

ik heb het antwoord denk ik al, en was zoals ik zei in eerste post, maar dat komt omdat in de droge gist de ADP leverende systemen niet meer werkzaam zijn.
dat lijkt me flauwe kul.

want als dat zo is dan zal droge gist niets moeten doen. gezien dan ATP niet omgezet kan worden in ADP een fosfor atoom en energie. Als er geen ATP meer zou kunnen ontstaan dan gebeurt er ook niet zo veel want de ATP voorraad is lang niet genoeg om een significante rijzing te krijgen met het toevoegen van 3% gist (op bloem bij brood), of alcoholproductie bij bier of wijn.

Verder heeft me vader diverse keren wijn gemaakt met gedroogde gist, na het even te wellen ging het de vruchtensap (most) in en soms kwam er zulke droge wijn uit dat alleen ogliosachariden aanwezig waren in hele lage hoeveelheden (zelf op school gemeten).

Als je een hele korte fermentatietijd heb (zoals bij brood) kan ik in komen dat gedroogde gist maar 50% van de beoogde fermentatie volbrengt. Vandaar mijn eerste opmerking.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 66

Re: droge gist vs verse gist

ik denk dat het om een gesloten systeem gaat daarmee

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: droge gist vs verse gist

tek-zotic schreef: ik heb het antwoord denk ik al, en was zoals ik zei in eerste post, maar dat komt omdat in de droge gist de ADP leverende systemen niet meer werkzaam zijn.
dat lijkt me flauwe kul.

want als dat zo is dan zal droge gist niets moeten doen. gezien dan ATP niet omgezet kan worden in ADP een fosfor atoom en energie. Als er geen ATP meer zou kunnen ontstaan dan gebeurt er ook niet zo veel want de ATP voorraad is lang niet genoeg om een significante rijzing te krijgen met het toevoegen van 3% gist (op bloem bij brood), of alcoholproductie bij bier of wijn.

Verder heeft me vader diverse keren wijn gemaakt met gedroogde gist, na het even te wellen ging het de vruchtensap (most) in en soms kwam er zulke droge wijn uit dat alleen ogliosachariden aanwezig waren in hele lage hoeveelheden (zelf op school gemeten).

Als je een hele korte fermentatietijd heb (zoals bij brood) kan ik in komen dat gedroogde gist maar 50% van de beoogde fermentatie volbrengt. Vandaar mijn eerste opmerking.
Even een onnauwkeurigheid verwijderen daar: biochemici zijn lui en schrijven dingen niet graag chemisch correct uit. De P in de ATP --> ADP + P + energie staat dan ook voor fosfaat en niet voor elementair fosfor.

Volledig uitgeschreven staan ATP en ADP dan ook respectievelijk voor adeosinetrifosfaat en adeosinedifosfaat. Inderdaad, dezelfde A als die ook in ons DNA verwerkt zit, daarom bestaat er ook nog GTP en GDP wat staat voor guanosine tri- dan wel difosfaat.

Re: droge gist vs verse gist

ik denk dat het om een gesloten systeem gaat daarmee
Laat onverlet dat het niet verklaart dat er een mogelijk verschil is tussen verse en droge gist. Mijn betoog is dat als het dezelfde giststam betreft deze allebeide hetzelfde zullen reageren aangezien het levende cellen betreft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: droge gist vs verse gist

FsWd schreef: Even een onnauwkeurigheid verwijderen daar: biochemici zijn lui en schrijven dingen niet graag chemisch correct uit. De P in de ATP --> ADP + P + energie staat dan ook voor fosfaat en niet voor elementair fosfor.

Volledig uitgeschreven staan ATP en ADP dan ook respectievelijk voor adeosinetrifosfaat en adeosinedifosfaat. Inderdaad, dezelfde A als die ook in ons DNA verwerkt zit, daarom bestaat er ook nog GTP en GDP wat staat voor guanosine tri- dan wel difosfaat.
sorry, lui-igheidje van me zelf.

maar ik denk dat me uitleg wel aardig klopt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 66

Re: droge gist vs verse gist

tek-zotic schreef: ik denk dat het om een gesloten systeem gaat daarmee
Laat onverlet dat het niet verklaart dat er een mogelijk verschil is tussen verse en droge gist. Mijn betoog is dat als het dezelfde giststam betreft deze allebeide hetzelfde zullen reageren aangezien het levende cellen betreft.
tjah, hopelijk vraagt hij op het exame er niets van :d want veel wijzer ben ik nog niet geworden uit dit topic :d

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: droge gist vs verse gist

als je docent het zou willen verklaren, dan graag
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer