bindingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

bindingen

Hallo

wanneer weet je of het een ionenbinding of een atomenbinding is?

Dit is een vraag in het hoofdstuk van de lewisformule

bev. bij AlCl3

groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bindingen

bij oplossen blijft een atoombinding aan mekaar en een ion binding valt uit elkaar. Verder hebben ionen een lading doordat ze een tekort of overschot hebben aan electronen.

C6H12O6 (glucose) gaat als een heel molecuul tussen water moleculen zitten dus een atoom binding.

zouten vallen uit mekaar wanneer die oplossen en hebben daarbij een lading (onoplosbare zouten hebben ook een lading). dan is het een ion binding.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: bindingen

Nu is helaas AlCl3 wel een heel slecht voorbeeld van een zout. Dit is nl. een (vrijwel) covalente verbinding. Het is vluchtig en de damp bestaat uit moleculen Al2Cl6.

In water lost AlCl3 echter niet op in de vorm van moleculen. Het reageert met water, onder vorming van Al(OH)3 en HCl. Het is een extreem corrosieve stof. Als je een druppel water bij wat vast AlCl3 doet, dan krijg je een zeer exotherme reactie (hevig sissen) en er komt een wolk HCl-nevel vrij.

Er is ook een stof met de formule AlCl3.6H2O. Dit is een zout met als kation het [Al(H2O)6]3+ ion en als anion het Cl- ion.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bindingen

ok, aluminiumchloride is dus niet echt leuk spul.

nu snap ik meteen waarom bepaalde scheikunde expeimenten op me mbo niet verliepen zoals het zou moeten.

aluminium in zoutzuur deed niet veel
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bindingen

Nope, dat heeft weer te maken met het passiverende aluminiumoxide laagje, hoewel je dat met geconcentreerd HCl toch weg moet kunnen krijgen.

Berichten: 3.145

Re: bindingen

Aluminium in zoutzuur doet wel degelijk wat, alleen je moet geduld hebben. Doe maar eens een stukje aluminium (bijv. een stukje van een strip uit de bouwmarkt) in geconcentreerd zoutzuur. Eerst gebeurt er op het oog helemaal niets, na een paar minuten borrelt het wat, maar na nog een paar minuten heb je een extreem heftige reactie waarbij flink wat warmte vrijkomt en dikke wolken rokend aluminium chloride, vermengd met waterstof en waterstofchloride. Doe maar eens, maar wel buiten, of in de zuurkast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bindingen

dat het zou moeten reageren was ik ook van overtuigd, ik kreeg alleen me docent niet mee. dat het zou doorreageren na AlCl3 wist ik echter niet.

maarja dat experiment is verleden tijd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer