Springen naar inhoud

bindingen

• Log in om te kunnen reageren

Stannats

Stannats

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 16:36

Hallo

wanneer weet je of het een ionenbinding of een atomenbinding is?
Dit is een vraag in het hoofdstuk van de lewisformule
bev. bij AlCl3

groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 17:16

bij oplossen blijft een atoombinding aan mekaar en een ion binding valt uit elkaar. Verder hebben ionen een lading doordat ze een tekort of overschot hebben aan electronen.

C6H12O6 (glucose) gaat als een heel molecuul tussen water moleculen zitten dus een atoom binding.

zouten vallen uit mekaar wanneer die oplossen en hebben daarbij een lading (onoplosbare zouten hebben ook een lading). dan is het een ion binding.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 20:05

Nu is helaas AlCl3 wel een heel slecht voorbeeld van een zout. Dit is nl. een (vrijwel) covalente verbinding. Het is vluchtig en de damp bestaat uit moleculen Al2Cl6.

In water lost AlCl3 echter niet op in de vorm van moleculen. Het reageert met water, onder vorming van Al(OH)3 en HCl. Het is een extreem corrosieve stof. Als je een druppel water bij wat vast AlCl3 doet, dan krijg je een zeer exotherme reactie (hevig sissen) en er komt een wolk HCl-nevel vrij.

Er is ook een stof met de formule AlCl3.6H2O. Dit is een zout met als kation het [Al(H2O)6]3+ ion en als anion het Cl- ion.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 22:13

ok, aluminiumchloride is dus niet echt leuk spul.

nu snap ik meteen waarom bepaalde scheikunde expeimenten op me mbo niet verliepen zoals het zou moeten.

aluminium in zoutzuur deed niet veel

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 03:12

Nope, dat heeft weer te maken met het passiverende aluminiumoxide laagje, hoewel je dat met geconcentreerd HCl toch weg moet kunnen krijgen.

Veranderd door FsWd, 14 augustus 2008 - 03:13

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 07:58

Aluminium in zoutzuur doet wel degelijk wat, alleen je moet geduld hebben. Doe maar eens een stukje aluminium (bijv. een stukje van een strip uit de bouwmarkt) in geconcentreerd zoutzuur. Eerst gebeurt er op het oog helemaal niets, na een paar minuten borrelt het wat, maar na nog een paar minuten heb je een extreem heftige reactie waarbij flink wat warmte vrijkomt en dikke wolken rokend aluminium chloride, vermengd met waterstof en waterstofchloride. Doe maar eens, maar wel buiten, of in de zuurkast.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 08:57

dat het zou moeten reageren was ik ook van overtuigd, ik kreeg alleen me docent niet mee. dat het zou doorreageren na AlCl3 wist ik echter niet.

maarja dat experiment is verleden tijd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures