Wat is het verschil? (vitamine C)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Wat is het verschil? (vitamine C)

Vitamine C is verkrijgbaar als ascorbinezuur, als magnesium ascorbaat en als calcium ascorbaat. Ascorbaten zijn van ascorbinezuur (vitamine C)afgeleide zouten.

Nou zijn er mensen die beweren dat de ascorbaten slecht zijn voor een mens. En alleen het ascorbinezuur heilzaam is.

Maar er zijn er ook die beweren dat er (biochemisch) geen verschil tussen ascorbineZUUR en ascorBAAT zit.

Hoe kan er nou geen verschil zijn tussen een zout en een zuur?

Ik kom daar niet uit. En kan er ook niks zinnigs over vinden. Heel graag zou ik dit heel precies willen weten, omdat ik een beerput vermoed.

Kan iemand van u hier iets zinnigs over vertellen?

Heel erg veel dank

Groet Sam

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Welkom op dit mooie forum ! :)

Er is voor de mens geen verschil in ascorbinezuur en magnesium- of calciumascorbaat. Onder invloed van het zoutzuur in je maag (het maagzuur) veranderen de ascorbaten direct in ascorbinezuur. Dat magnesium- of calciumion komt daarbij vrij, maar kan net zomin kwaad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

De zouten hebben soms voordelen in producten. Maar zoals Marjanne zei, in je lighaam is er geen verschil.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Dit is totaal geen beerput, dit komt heel vaak voor in de medicijnen wereld. Zoutvormen lossen veel beter op dan vitamine C op zichzelf. Het bestaat gewoon uit Calcium of magnesium ionen en ascorbine zuur, niks verkeerds dus.

Berichten: 2

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Het is min of meer duidelijk. Ik viel hierover na het lezen van een griep faq van ene FFloor. Die schrijft o.a. dit;

BASE: er bestaat ook AscorBAAT dat NIET zuur is, eveneens vitamine C wordt

---- genoemd maar tegen verkoudheden ONWERKZAAM is domweg om dezelfde reden namelijk dat het spul niet zuur is... (verlaagt zelfs de pH waarde).

Verder bestaat er nog calciumascorbine (neutrale smaak), natriumascor-

bine (zoutig) en ascorbylpalminaat (dragerstof van E-160).

Ascorbaat wordt oa. door verpakkingsbedrijven gemaakt door het

aangeleverde poederzuur laten reageren met voedingskalk (een base).

Daardoor ontstaat calciumascorbaat E-302 dat als drogistartikel het

kassucces: "vitamine C" als produktnaam heeft en niet zuur is.

Iedere gezondheidsclaim is echter bedrog.

Ongeveer hetzelfde procede wordt vaak door instellingen-koks zoals

in bejaardenhuizen en gevangenissen toegepast waar ieder uitgespaard

dubbeltje telt als goedkope fruitvervanger.

Daar is een reden voor:

de praktijk wijst namelijk uit dat daar zurig fruit rechtstreeks de

afvalcontainer ingaat dus waarom zou je het dan nog inkopen?

Hier doen ze de reactie door het aangeleverde voedingszuur te laten

reageren met keukenzout zodat natriumascorbaat E-301 ontstaat doch

alleen geschikt als zoutvervanger, of men laat het reageren met

dubbelkoolzure soda uit een limonadeblikje (bv.7up) zodat Ascorbyl-

diacetaat E-303 ontstaat dat geschikt is om in de pudding te stoppen

en voldoe je aan de Wet dat 50mg vitamine-C per dag voorschrijft.

Hier wordt niet alleen de Wet bedrogen maar omdat het spul nogal

kankerverwekkend is tevens een aanslag op het leven van weerlozen...

De biochemische formule van het nepkoopwaar L-ascorbate is als volgt:

OH OH H OH OH O

| | | | | |

H - C = C = C = C ~ C = C (non-enzym)

| | | |

H H ------O------ Vitamine-C (bron: Mannheim Boehringer, Roche)

Duidelijk is te zien dat in L-ascorbaat de zuurstofatomen ALLEREERST zijn

gebonden aan alkalisch waterstof en bovendien 2 waterstofatomen meer bevat

dan het zure L-dehydroascorbinoxidasezuur.

Feitelijk is ascorbaat een soort terpentine als koolwaterstof en dus...

- BLOEDLINK! Wat 2 atoompjes kunnen veroorzaken? Veel!

Tot zover zijn betoog.Op een bijna chemie-analfabeet als ik komt dat best geloofwaardig over. Begrijpelijk toch?

Jammer dat ik vroeger bij scheikunde niet heb opgelet. Dat was niet nodig want de overhoringen mochten we met het boek op tafel doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

voor een leek ziet het er inderdaad beangstigend uit.

maar voor mij is het even veel flauwul kul als dat verkocht werd door kwakzalvers
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Wat een ontiegelijke onzin. Tel eerst maar eens het aantal bindingen aan je koolstof atomen. Moet ik nog meer vertellen? Hexavalente koolstof atomen heb ik nog nooit gezien en dat is inderdaad beangstigend.

Zo zijn er nog 10 dingen niet kloppen, maar als je een chemisch gezien onmogelijke structuur presenteert is het al zinloos om er verder over te praten. Een HAVO 4 chemie student kan je dit zelfs vertellen.

Berichten: 92

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

volgens mij heeft iemand zojuist een nobelprijs gewonnen voor het uitvinden van hexavalente koolstof. [!]

Als er al geen normale structuur staat bij een praatje dan moet je de rest van het verhaal al sowieso met een korreltje zout nemen ;)

Vaak als ik in de eerste alinea van een tekst al onzin zie staan lees ik niet eens verder. Ik denk dat dit hier ook het geval zal zijn bij die bron die wordt aangehaald. Stuur mij maar eens die link dan kan ik misschien ook nog lachen op een zaterdag :D

Berichten: 281

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Sams schreef:---- genoemd maar tegen verkoudheden ONWERKZAAM is domweg om dezelfde reden namelijk dat het spul niet zuur is... (verlaagt zelfs de pH waarde).
Het spul is niet zuur maar verlaagd wel de pH waarde? Ik snap er niks meer van 8-[

Berichten: 10

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

De discussie "hoeveel vitamine c kan je slikken?" even buiten beschouwing gelaten, vraag ik me af: waar reageert je lichaam beter op? Ascorbinezuur of calcium-ascorbaat? Het schijnt dat je die laatste langer kan vasthouden (???) en ik dacht gelezen te hebben dat je maag de calcium-ascorbaat scheidt tot calcium en ascorbinezuur. Dan kan je toch beter meteen l-ascorbinezuur slikken, hoeft je maag het ook niet te scheiden?

De mens kan immers geen vitamine c aanmaken; het gen voor het enzym hebben we nog wel, maar het enzym niet meer. Waarom? Evolutiefout? Vitamine c onbelangrijk? (Lijkt me wel belangrijk, anders krijg je scheurbuik.) Aten onze voorouders teveel vitamine c, waardoor het enzym overbodig werd?

Wikipedia zegt trouwens dat er twee ascorbinezuren (C6H8O6) zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ascorbi...d_structure.png en http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Dehydroascorbic_acid.png

Fris me maar op, na de middelbare school heb ik weinig met scheikunde gedaan.

Berichten: 2.399

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Dit is totaal geen beerput, dit komt heel vaak voor in de medicijnen wereld. Zoutvormen lossen veel beter op dan vitamine C op zichzelf. Het bestaat gewoon uit Calcium of magnesium ionen en ascorbine zuur, niks verkeerds dus.
zie hier

Berichten: 35

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Toedelidokie schreef:
Wikipedia zegt trouwens dat er twee ascorbinezuren (C6H8O6) zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ascorbi...d_structure.png en http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Dehydroascorbic_acid.png

Fris me maar op, na de middelbare school heb ik weinig met scheikunde gedaan.
Na de middelbare school heb ik nog wel wat scheikunde gehad en ik denk juist genoeg om dit te verklaren maar als het niet klopt zullen de experts me wel corrigeren ;) :

Het is een zuur dat wil zeggen dat het H atomen kan afstaan, wat het afhankelijk van de pH zal doen of niet. De vorm met de minste H zal voornamelijk voorkomen bij een hoge pH en de vorm met de meeste H bij een lage pH. Er zijn dan ook tussenvormen mogelijk waarbij 1 van de 2 H atomen afgestaan wordt.

Doordat deze structuur dubbele bindingen vormt met de O atomen die gedeprotoneerd worden kan de stof ook bij lagere pH ongeladen blijven vandaar dat het als zout beter oplosbaar is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Toedelidokie schreef: De discussie "hoeveel vitamine c kan je slikken?" even buiten beschouwing gelaten, vraag ik me af: waar reageert je lichaam beter op? Ascorbinezuur of calcium-ascorbaat? Het schijnt dat je die laatste langer kan vasthouden (???) en ik dacht gelezen te hebben dat je maag de calcium-ascorbaat scheidt tot calcium en ascorbinezuur. Dan kan je toch beter meteen l-ascorbinezuur slikken, hoeft je maag het ook niet te scheiden?
In je maag zit zoutzuur. de hoeveelheid nog de concentratie van het zoutzuur wordt in significante mate veranderd door het gebruik van ascorbiene zouten. Je maag zal der dus niet harder voor moeten gaan werken.

Het drinken van een flesje bier zal veel meer invloed hebben. Een zout zoals Napolion zecht, heeft soms oplosvoordelen. voor je lighaam maakt het niet uit of het nu linksom of rechtom gaat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 10

Re: Wat is het verschil? (vitamine C)

Er gaat dus calcium-ascorbaat je maag in en die scheidt het (maagzuur ongeveer pH 2): calcium (Ca2+) en l-ascorbinezuur (C6H8O6) houd je over.

Is dat dezelfde calcium als in bijvoorbeeld melk? Dan krijg je bij die tabletjes dus ook een leuke hoeveelheid calcium binnen...

Hoe heeft dat calcium ion ooit aan dat vitamine-c molecuul vastgezeten? Ziet er behoorlijk gesloten uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:L-ascor...id-3D-balls.png

Ik ben zeer benieuwd naar de structuur van calcium-ascorbaat en de reactie.

Reageer