Springen naar inhoud

Fluoride bepalen met een kristallijn membraan

• Log in om te kunnen reageren

karel1986

karel1986

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 18:32

Hallo,

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe je via een ionselectief membraan voor fluoride ionen de concentratie fluoride ionen kan bepalen in een monsteroplossing?

Ik weet dat er een potentiaalverschil ontstaat over het membraan en dat dit evenredig is met de concentratie fluoride ionen van het monster via de Wet van Nernst maar welke potentialen moet je dan meten? Je bepaalt toch enkel het potentiaalverschil tussen de externe referentie elektrode en de ionselectieve elektrode of zit ik helemaal verkeerd?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 19:28

Je zult ook een blanco mee moeten nemen, waar dus geen fluoride inzit. Ijklijntje lijkt me verder ook wel handig in dit geval.

Disaster

Disaster

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 20:51

Misschien is standaard additie ook een optie. Afhankelijk van de monster samenstelling kan je nl een afwijking krijgen tussen de ijklijn in water en de fluoride concentratie in een monster.
Belangrijk is in ieder geval te zorgen voor een goede pH buffer omdat de ion selectieve electrode niet of minder gevoelig is voor HF dan voor F-.
Te hoge pH geeft ook storingen. Normaal gesproken staan in de handleiding van de electrode wel een paar goede tips voor het meten van fluoride.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 13:03

Dat klopt. Wij gebruiken altijd een low level TISAB buffer (pH ≈ 5.2). Het meetbereik van de meeste fluor selectieve elektrodes was volgens mij 10-6

karel1986

karel1986

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 11:53

Bedankt voor jullie uitleg, nu snap ik het. Maar ik vraag mij dan wel nog af hoe je cl- ionen kunt bepalen aan de hand van een precipitatie-elektrode. Als over het kristallijn membraan een potentiaalverschil ontstaat door een concentratieverschil van Ag- ionen. Wat gebeurt er dan in dat membraan?

Groetjes

Disaster

Disaster

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2008 - 20:28

Weet je zeker dat je een precipitatie electrode gebruikt ?
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures