ORP-Meter (Redoxspanning)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

ORP-Meter (Redoxspanning)

Vraagje!

Voor school heb ik zo snel mogelijk een ORP-meter nodig (ORP= Redoxspanning). Alleen nu is het probleem, het bedrijf dat dit specifieke apparaat (aansluitbaar op computer) levert heeft een levertijd van 5 tot 6 week en het apparaat is nu noodzakelijk.

Dus nu is de vraag: weet iemand een 'home-made' oplossing voor dit probleem? (het liefst zo exact mogelijke meting)

School heeft gelukkig wel beschikking over voltagemeters etc. (aansluitbaar op computer), en iets zegt me dat redoxSpanning iets te maken heeft met Voltage (Spanning) :P .

Het gaat dan ook niet zozeer om de methode maar meer over de materialen die ik moet gebruiken.

(BTW: wil de redoxspanning van een Hypochloriet-oplossing meten en hierna een stuursysteem na aanleiding van de meetwaarde maken.)

Berichten: 1.379

Re: ORP-Meter (Redoxspanning)

Voor mij is Uw vraag bijna niet te begrijpen. Na goed lezen en diep nadenken kom ik tot het volgende:

U wilt een redoxpotentiaal meten.

U kunt dat doen met een pH-meter. Die kan voor pH-metingen en voor redoxpotentiaalmetingen gebruikt worden. U meet de potentiaal tussen een platina electrode en een referentie electrode, beide gedompeld in Uw oplossing. Als referentie electrode gebruikt U een verzadigde calomelelectrode, SCE.

De celspanning die U meet is de electrodepotentiaal. U moet daarbij wel de gebruikte referentie electrode vermelden. Eventueel kunt U deze potentiaal omrekenen tot de normaal waterstof electrode (NHE).

De verzadigde calomel electrode (SCE) heeft een potentiaal van +0.240 V. t.o.v. de NHE. U moet dan dus 0.240 V. bij Uw gemeten waarde bijtellen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 252

Re: ORP-Meter (Redoxspanning)

Je kan geen redoxpotentiaal meten met een gewone mV of potentiaal meting. Je hebt inderdaad een pH meter nodig. Het lijkt me sterk dat je op school geen enkele pH meter zou kunnen vinden. Vaak hebben deze toestellen een analoge uitgan (in V of mV) of een RS232 poort waarmee je een verbinding kan maken met computer of regelaar

Reageer