Reactiesnelheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Reactiesnelheid

Voor school ben ik bezig met de chloorelectrolyse, waarbij ik een zoutoplossing electrolyseer en daarbij Hypochloriet vorm.

Nou weet ik al dat de reactie verloopt, (maar teleurstellend Tráág!)

Maar nou opperde mijn scheikundeleraar dat de reactie tussen de Natriumhydroxide-oplossing en het Cl2-gas -dat ontstaat aan resp. de kathode en de anode- erg langzaam verloopt.

Reactievergl:

Cl2(g) + 2OH-(aq) => 2OCl- (aq) + H2(g)

Nou is mijn vraag, kan iemand mij vertellen of deze reactie inderdaad langzaam verloopt (uit ervaring), of kan iemand mij wijzen op een methode omdat te berekenen of te ontdekken. :D

(de proef is uitgevoerd bij kamertemp. Bij redelijk neutrale pH-omstandigheden. Geen demi-water gebruikt. Constant geroerd.)

Berichten: 1.379

Re: Reactiesnelheid

Je zit hier met een stoftransport probleem. Het chloorgas onstaat in de zure anoliet en moet reageren met de basische katholiet. Het handigste is: Het chloorgas en de NaOH oplossing opvangen tijdens de electrolyse en in een apart vat met elkaar laten reageren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Reactiesnelheid

Allereerst een opmerking over de reactie zelf. Zoals jij die beschrijft verloopt hij helemaal niet. Chloor en hydroxide ionen reageren als volgt:

Cl2 + 2OH- --> Cl- + ClO- + H2O

Deze reactie verloopt zeer snel (microseconden of misschien nog wel sneller) en volledig. De opmerking van je scheikundeleraar is dus niet correct.

Wat jij als traag ervaart is hoogst waarschijnlijk de electrolyse zelf. Bij een stroom van 1 A duurt het bijna 200000 seconden (dus zo'n twee en half etmaal) om 1 mol aan chloor en 1 mol aan waterstof en 2 mol aan hydroxide ionen te maken. Je moet grote stromen gebruiken en inderdaad, bij electrolyse is geduld een schone zaak.

Verder heb je natuurlijk nog wat hzeil noemt. Je moet zorgen voor goede menging van de stoffen.

Voor meer info, zoek maar eens op 'Constante van Faraday', relatie tussen mol en hoeveelheid lading in coulombs (1 Coulomb is de hoeveelheid lading die bij een stroom van 1 A per seconde wordt getransporteerd).

Reageer