hoe maak je sodium acetate?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

hoe maak je sodium acetate?!

Beste ....,

Ik heb een vraagje over sodium acetate.

Ik wil binnekort "hot ice" gaan maken, en heb op youtube gezien dat ik daarvoor sodium acetate nodig heb..

Als ik op vervolgens op youtube ga zoeken staat er dat ik azijn en baking soda nodig heb, ik heb de baking soda bij mijn apotheek gehaald en azijn bij de supermarkt..

Wat moet ik nu met die 2 "producten" doen om sodium acetate te maken?!?!

Graag makelijk uitleggen heb namelijk helemaal geen verstand van chemie ;)

alvast bedankt!!

Berichten: 3.145

Re: hoe maak je sodium acetate?!

Dit onderwerp is al heel vaak aan bod gekomen, zoek maar eens op natriumacetaat.

Maar als je het zelf wilt maken, dan moet je witte schoonmaakazijn nemen (geen azijn voor consumptie, omdat daar vaak zout en kruiden in zitten en soms ook sporen suiker).

Voeg de natriumbicarbonaat toe aan de onverdunde schoonmaakazijn en ga daar mee door, totdat het niet meer bruist. Neem bijv. 100 ml schoonmaakazijn en voeg daar steeds mespuntjes natriumbicarbonaat aan toe. Voeg liever iets te weinig natriumbicarbonaat dan te veel toe.

Vervolgens moet je de oplossing indampen. Dit kun je doen in een volledig gaaf steelpannetje met teflon laag. Je moet gaan verhitten tot je een dikke siroop hebt. Bij afkoelen heb je dan natriumacetaat.

Al met al wel een lastig gedoe als je weinig kennis van chemie hebt. Bovenstaand voorschrift levert je ook maar pakweg 15 gram of zo, terwijl je voor een leuk effect toch wel enkele tientallen grammen nodig hebt.

Ik zou je willen aanraden om het gewoon te kopen. Natriumacetaat is relatief goedkoop en kun je eenvoudig online bestellen, bijvoorbeeld hier:

http://www.labstuff.nl/index1.html (kijk op chemicalien K-Z, links op site).

Neem natriumacetaat 3-hydraat. Je kunt op eBay ook zoeken (sodium acetate). Let wel op dat je het 3-hydraat koopt en niet anhydrous (watervrij). Ik denk echter dat je via Labstuff goedkoper uit zult zijn, omdat het binnen Nederland is.

Berichten: 107

Re: hoe maak je sodium acetate?!

Ik heb dit jaar 500g NaAc gekocht op eBay, dat heeft me 16 euro gekost.(inclusief verzendingskosten) Misschien wat veel, wellicht is het veel goedkoper als je het bij labstuff koopt.

Berichten: 3.145

Re: hoe maak je sodium acetate?!

Probleem is de verzendingskosten. Op dit moment zijn er ook aanbieders, die 500 gram bieden voor pakweg EUR 4, maar dan komt er nog EUR 10 of zo aan verzendingskosten bij, omdat het ergens uit het buitenland moet komen. Kopen via eBay is interessant, als je bestellingen kunt combineren. Dat geldt natuurlijk ook wel tot op zekere hoogte bij Labstuff. Als je alleen natriumacetaat koopt bij Labstuff betaal je EUR 6,20 verzendkosten, maar als je 5 stoffen koopt betaal je nog steeds de zelfde verzendkosten (tenzij het een heel erg zwaar pakket wordt), dus combineren is wel de moeite waard.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hoe maak je sodium acetate?!

een voordeel van ebay/marktplaats kan zijn dat je het zelf ophaalt (als je toch in de buurt ben). heeft mij met andere artikelen veel geld bespaart omdat ik of me ouders toch in de buurt waren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: hoe maak je sodium acetate?!

heel erg bedankt woelen!!

Ik denk dat ik dan maar 500 gram van dat natriumacetaat 3-hydraat neem, kost ongeveer 17 euro maar als het is gekristalieseert is he, dan kan je het toch weer verwarmen en opnieuw gebruiken?!

Ik ga denk ik ook maar is dat baking soda gebruiken en zelf wat kloten, maar je moet het dus verdampen totdat het "water" zeg maar geel kleurig wordt?

Dan laat je het afkoelen in bijv. koelkast, en kan je het daarna "activeren" door het te aan te raken met je vinger?

groetjes ;)

Berichten: 3.145

Re: hoe maak je sodium acetate?!

Je kunt het zo vaak gebruiken als je wilt. Verwarmen en het "smelt", weer af laten koelen en je hebt weer de vaste stof. Ik zou de proef eerst maar eens doen met een klein beetje in een klein glazen potje of een borrelglaasje (zonder poot).

Natrium acetaat is zuiver wit/kleurloos. Als het geel is, dan zit er behoorlijk wat verontreiniging in. In hoeverre het dan nog echt mooi kristalliseert kan ik niet zeggen, dat hangt van de mate en soort van verontreiniging af. De natriumbicarbonaat die je hebt is geheel zuiver, daar mag je vanuit gaan. De azijn die je gebruikt is een veel onzekerder factor. Gewone consumptieazijn is echt te onzuiver, daar zit vanalles doorheen dat je niet wilt. Ik heb wel eens geprobeerd om natriumacetaat te maken uit azijn, maar dat spul was bruin i.p.v. wit, dus waardeloos. Met schoonmaakazijn heb ik het nooit geprobeerd, dat zal denk ik wel iets zuiverder zijn.

Berichten: 840

Re: hoe maak je sodium acetate?!

Schoonmaakazijn is redelijk zuiver, maar niet helemaal. Ik heb er vroeger mee geexperimenteerd, en soms kreeg ik wat gekleurd product uit een reactie. Maar het is zeker niet zo erg als bij natuurazijn en zo. Dus ga er maar vanuit dat schoonmaakazijn goed genoeg is.

Ik raad echter aan de stof te kopen. Als je het maken van azijn een leuk proces vindt, koop dan wat zuiver lab-grade azijnzuur bij Labstuff. Wel oppassen met het 98-100% zuur, dat is bijtend spul.

Berichten: 216

Re: hoe maak je sodium acetate?!

Het hangt denk ik af van het merk schoonmaakazijn die je hebt. Ik heb meerdere acetaat zouten gemaakt met de goedkoopste azijn die ik kon vinden, bij super de boer in een groene plastic fles. Mijn zouten waren altijd sneeuw-wit.

Ps. de ammonia van dat merk is ook kleurloos, en de zouten daarvan zijn ook wit.

Reageer