overpotentialen H2 en O2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 364

overpotentialen H2 en O2

er zit hier een blad in mijn cursus dat handelt over "Overpotentialen H2 en O2 (25°C, 10-4 A/cm2 (H2) en 10-5 A/cm2 (O2)"

En dan een tabelletje met

Elektrode (aard)------------n(H2)---------n(O2)

Au (elektrolytisch)------- 0.17------------0.73

C (grafiet)-----------------0.47------------0.31

Hg--------------------------1.04 -------------*

Pt (blank)------------------0.09------------0.52

Pt---------------------------0.01 ---------- 0.21

Het paragraafje eronder gaat dan over "factoren die de ontbindingspotentiaal bepalen". Ik weet echter totaal niet over wat dit hier gaat. Iemand een idee? wat heeft waterstof en zuurstof ermee te maken, en, wat zijn die waarden in de tabel juist?

Berichten: 677

Re: overpotentialen H2 en O2

De themodynamische celpotentiaal Ethdyncel = Ekath - Ean is de potentiaal die nodig is om een ideale redoxreactie te laten opgaan: reductie aan de kathode en oxidatie aan de anode.

Heel vaak wordt in de praktijk een afwijking gevonden op deze theoretische en thermodynamische potentiaal, in die zin dat de werkelijke potentiaal een stukje groter is. De overpotentiaal is één van de oorzaken. Wanneer bij een elektrochemische reactie een gas gevormd wordt, zoals H2 of O2, dan moet er natuurlijk een gasbel(letje) gemaakt worden. Dit gasbelletje heeft een zeker oppervlak, en de creatie van dit oppervlak is iets dat arbeid kost. Deze arbeid moet bijgerekend worden bij de arbeid die nodig is om de reactie te doen opgaan. Elektrochemisch vertaalt de grotere nodige arbeid zich in een grotere spanning die nodig is om een elektrolytische cel te laten opgaan, of een kleinere spanning die een galvanische cel levert. Het verschil met de thermodynamische spanning wordt de overspanning genoemd.

De overspanning is functie van de stroomdichtheid (grotere stroomdichtheid is meer belletjes, en dus meer arbeid om het oppervlak te creëeren) en aard van de elektrode. Zo is de overspanning voor H2 op Hg zeer groot, vandaar het gebruik van kwik als elektrodemateriaal in polarografie. Op Pt is de overspanning voor H2 dan weer zeer klein.

In de praktijk geldt dus:

Ecel = Ekath - Ean - Eoversp

Berichten: 364

Re: overpotentialen H2 en O2

bedankt voor de goeie uitleg, het heeft me veel geholpen.

Reageer