[scheikunde] Oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Oplosbaarheid

hoi,

ik heb een vraagje:

"Welke van de volgende verbindingen zijn meer oplosbaar in een zure oplossingen dan in zuiver water en waarom? AgCN / PbI2 / Al(OH)3 / ZnS"

het probleem is dat ik niet zo goed weet hoe ik dit kan zien zonder gebruik te maken van getallen/tabellen/enige andere waarden.

Ik veronderstel dat je dan eerst de reacties gaan uitschrijven ofzo?

1) AgCN -> (Ag+) + (CN-)

2) PbI2 -> (Pb2+) + (2I-)

3) Al(OH)3 -> (Al3+) + (3OH-)

4) ZnS -> (Zn2+) + (S2-)

Deze reacties zijn gewoon splitsingen in ionen. Ik heb al op het forum rond gekeken, maar ik vind enkel oefeningen die verband houden met oplosbaarheid in vb 0.1M HCL enz. , wat dus hier niet van toepassing op is

Kan er iemand mij een beetje helpen, alvast bedankt Afbeelding

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid

Stel we nemen AgCN: (verbeter als ik het fout heb)

in WATER zou dit geven: AgCn + H2O -> AgOH + HCN (1)

in ZUUR midden geeft dit: AgCN + H+ -> (Ag+) + HCN (2)

Als de Ks-waarde van AgCN overschreden wordt, volgt er neerslag, maar die Ks-waarde wordt niet gegeven bij de vraag ,noch de concentraties.

Welke moleculen reageren nu weg in reactie (1) en (2)? en hoe kan ik dit zien/concluderen. En hoe kan ik hieruit dan verder redeneren dat de verbinding beter oplosbaar is in zuur dan in water (of omgekeerd)?

ok ik heb even de andere reacties uitgeschreven.

- PbI2 + H2O -> PbO + 2HI (1)

PbI2 + (2H+) -> (Pb2+) + 2HI (2)

- Al(OH)3 + H2O -> weet ik niet (3)

Al(OH)3 + (3H+) -> (Al3+) + 3H2O (4)

- ZnS + H2O -> ZnO + H2S (5)

Zns + (2H+) -> (Zn2+) + H2S (6)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid

Zijn er dingen die een gas vormen en gezellig uit de oplossing wegbubbelen? Is er op dat punt nog een terugreactie mogelijk? Welke stoffen lossen om die reden dus beter op in een zuur milieu?

Voor dit soort reacties is het dus vaak een idee de aggregratietoestand erbij te schrijven.

Reageer