Vitamine C

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Vitamine C

De natuurlijke vorm van vitamine c is acorbinezuur (C6H8O6) en ook bekend als E300. Je kunt het eten (bijvoorbeeld sinaasappel en kiwi) of een tabletje slikken.

1. Is (natuurlijk) ascorbinezuur uit vruchten precies gelijk aan (synthetisch) E300?

Naast E300 kan je ook natrium- of calcium-ascorbaat tabletjes (E301 of E302) slikken, die minder zuur zouden zijn en in je maag uiteen vallen in calcium-ionen en ascorbinezuur als ik het goed heb. Dan heb je toch ook ascorbinezuur in je maag net als bij dat pilletje E300?

2. Calcium in melk of water = Ca2+? Neemt je lichaam calcium beter op als calcium-ion (uit bijv. E302) dan uit voedsel?

Stel nou dat je zo'n E302 tablet slikt (vaak 500mg en met een ester eraan met dingen waardoor je lichaam het beter opneemt en langer vasthoudt (???) - de halfwaardetijd van ascorbinezuur is toch altijd hetzelfde?)

3. Wat is de molecuulformule van calciumascorbaat en wat doet ineens meer calcium met de mineraalverhouding in je lichaam?

(Dit als vervolg op http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...=0&#entry99029)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine C

1) Er is maar 1 molecuul mogelijk dat ascorbinezuur heet, elke afwijking van dat molecuul zorgt ervoor dat het geen ascorbinezuur meer is, ongeacht de bron.

Klopt, de zouten van ascorbine, zoals natrium- en calcium-ascorbaat lossen overigens beter op zodat het toevoegen hiervan aan dranken een stuk eenvoudiger is. In de maag vindt overigens een gewone zuurbase reactie plaats, van hetzelfde type als wanneer je bijvoorbeeld natriumacetaat en zoutzuur bijelkaar doet.

2) Ik denk dat het in ionvorm makkelijker op te nemen is, aangezien het normaal moet worden vrijgemaakt uit de voedingsmiddelen.

De halfwaardetijd van ascorbinezuur zelf zal altijd gelijk blijven. Het dient wel eerst vrijgemaakt te worden van de ester, dat ook enige tijd en moeite in beslag neemt. Het gevolg is dat het ascorbinezuur over een langere tijd actief is, maar wel in mindere mate. Dit komt het nut raar genoeg wel ten goede aangezien het lichaam niet zo gauw die grote brok aan ascorbinezuur kan verwerken en de overmaat gewoon uitscheidt.

3) Dat valt makkelijk op te zoeken op google. Het zure effect zit hem overigens niet direct in de ring, maar in de losse OH-groepjes.

Berichten: 10

Re: Vitamine C

Dank voor uw uitleg, weet u misschien de reactie: calcium-ascorbaat -> ca(2+) + C6H8O6 volledig in molecuulformule of zelfs in structuurformule? Zou ik graag weten.

Een zuur zijn twee ionen en ascorbinezuur is geen ion, daarom begrijp ik het niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine C

Daarom zal er dus ook 2 mol ascorbaat per mol calcium-ionen aanwezig zijn :) , stel dat je ascorbinezuur met Ca(OH)2-oplossing laat reageren en indampt, dan krijg je dus calciumascorbaat, en natuurlijk water, maar dat verwijder je met indampen. Elk hydroxide-ion van het calciumhydroxide zal dus 1 H+ per molecuul ascorbinezuur halen. Zo wordt het dus ascorbaat, wat een negatief geladen molecuul is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Vitamine C

2. Calcium in melk of water = Ca2+? Neemt je lichaam calcium beter op als calcium-ion (uit bijv. E302) dan uit voedsel?
Calcium in water of melk is vaak aanwezig als calciumchloride. Geen significant verschil in opname dus.

Sommige voedingsmiddelen bevatten calcium rijke delen die niet opgenomen worden doordat je ze niet op eet. Denk aan het bot van een kippenpoot of beenham.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 10

Re: Vitamine C

Wat is de molecuulformule van ascorbaat? Die moet dan 1- zijn, immers calcium:ascorbaat = 1:2. Dan vormt het werkelijke ascorbinezuur zich pas in je maag en slik je dus iets dat nog vitamine c moet worden...?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine C

Inderdaad :) . Of eigenlijk, wat al vit C geweest is en is omgezet naar een zout.

Berichten: 10

Re: Vitamine C

Is de formule van calcium-ascorbaat dan Ca(C6H7O6)2? Dus Ca2++ met twee C6H7O6, dat door wegvallen van H+ atoom ineens 1- is?

Dan moeten, als calcium-ascorbaat in je maag uiteenvalt, ergens H+ ionen vandaan komen, om ascorbinezuur te vormen.

Ik probeer te begrijpen waarom vitamine c als zout beter is dan puur ascorbinezuur, behalve dat het langer actief is/langer duurt voordat de vitamine c vrijkomt. Oftewel: als je na twee uur een tweede halve dosis slikt (2x de helft vitamine c die in 1 dosis calcium-ascorbaat zit) bereik je hetzelfde zonder dat je maag er moeite voor doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine C

1) Ja

2) Wat dacht je van maagzuur zelf, dat nagenoeg puur HCl is?

3) Het is beter hanteerbaar als zout (het is daarom dus een puur economische reden)

4) Er zit een maximum aan de hoeveelheid die je lichaam per tijdseenheid kan opnemen. Zowel ascorbinezuur als X-ascorbaat zullen onder die grens vallen. Maak je er nu iets van dat echt een tussenstap nodig heeft om ascorbinezuur te worden, alleen DAN zal de totale halfwaardetijd toenemen.

Berichten: 10

Re: Vitamine C

Dan blijft er Chloor over in je maag?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine C

Tuurlijk niet, denk je dat het calcium of natrium ion zomaar in het niets verdwijnt ofzo? Het is niets anders dan reageerbuischemie in je maag hoor :oops:

Berichten: 10

Re: Vitamine C

Dan snap ik het even niet. Als calcium-ascorbaat uiteen valt en ascorbaat waterstof overneemt van HCl om vitamine c te vormen, dan houd je toch Chloor over naast de andere prut in je maag?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vitamine C

Ja, maar de chloride (Cl-, dus niet chloor!) wordt gewoon door je nieren weer uitgescheiden als je er teveel van hebt hoor. Het is een standaard bestanddeel van je maagzuur zeg maar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: Vitamine C

Ja, tuurlijk. Je hebt gelijk, het is gewoon chloride. Doet Cl- nog iets in je lichaam?

Re: Vitamine C

Ik denk van wel, de referentie waarde in serum ligt om en nabij de 100 mmol/l ;)

Reageer