Springen naar inhoud

gouden handen?

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 10:55

Ik ben nu bezig met het zuiveren van goud dat tandartsen als kronen gebruiken. Ik heb dit verwarmd in koningswater, en er kwamen flink wat nevels vanaf. Ongetwijfeld hebben deze ook hoeveelheden Ag+ en AuCl4- ionen bevat hebben. Deze nevels hebben mijn handen aangeraakt. Dat had ik ever over het hoofd gezien. Nu heb ik zo'n 100-200 miniscule bruine stipjes op mijn hand 8-[ . Geen groot probleem voor de gezondheid. Ziet er alleen niet uit :P
Maar wat ik eigenlijk wilde weten, worden die stipjes alleen door zilver-ionen veroorzaakt, of ook door de tetrachloroauraat-ionen? Zoja, dan heb ik nu allemaal elementair goud op mijn hand :lol:
Ik neem aan dat dat dan net zo snel weer weg gaat als de vlekjes die zilvernitraat veroorzaakt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 13:21

Auraat ionen geven paarse vlekken op de huid, echt een heel fraaie kleur. Je krijgt die kleur trouwens ook op papier, sommige soorten plastics en hout. Het ontstaat door zeer fijne deeltjes elementair goud (colloidaal).

De bruine kleur zal wel zijn vanwege een mix van goud en zilver. De vlekjes verdwijnen vanzelf, met het afslijten van de huid. Na een week of 2 is het weg. Als je een straatje gaat leggen met je blote handen, dan in veel minder tijd :P .

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 14:03

Ok, dat is dan fijn om te weten :P

Dit laat me wel nog eens zien hoe makkelijk je in contact kan komen met stoffen in oplossing zonder dat je het door hebt. De oplossing kookte niet eens en toch is de oplossing op mijn handen gekomen. Dat had ik niet zien willen gebeuren met kwik, lood, nikkel, dichromaat, enz. oplossingen :cry: .

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 14:58

Zelf ben ik hier altijd op verdacht. Niet eens zozeer voor mijn handen, zelfs een drupje loodacetaat oplossing is niet zo erg, maar voor het inademen. Als er bij een reactie een gas vrij komt (dus bubbelen van de vloeistof) en er zitten giftige niet-vluchtige stoffen in oplossing, zoals bepaalde metaalzouten, dan dek ik de boel altijd af met een doekje.

Een reageerbuis maak ik dicht met een prop van WC-papier. Gassen kunnen er vrijwel ongehinderd langs, maar druppeltjes blijven hangen in het papier. Soms zie je dat het papier helemaal nat wordt.

Een bekerglas dek ik losjes af met WC-papier, evt. met een petrischaaltje los er over heen gelegd. Gassen komen hier moeiteloos langs, druppeltjes blijven in het papier hangen.

Veranderd door woelen, 27 augustus 2008 - 14:59

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2008 - 01:10

Over de zuivering gesproken, die is overigens voorlopig mislukt. Na een volle dag in koningswater (25ml ,1 deel 63% HNO3, 3 delen 32% HCl) bij kamertemperatuur (in deze dag heb zo'n 5-6x de oplossing tot 80-90C verwarmd en weer laten afkoelen), is maar een klein deel van het goud opgelost.
Er was naast de overgebleven gouden kronen nog een donkergeel neerslag, een soort drap. Ik vraag me af wat dit is, misschien een onoplosbaar residu van het porcelein dat nog op de kronen zat?
Hoe dan ook, aan de oplossing voegde ik ureum toe, tot gasevolutie stopte. Dit neutraliseert opgelost NO2 en volgens mij ook HNO3. Ik deed dit omdat ik de volgende stappen binnen wilde doen (donker buiten) en daar wil je geen nitreuze dampen hebben.
Vervolgens de oplossing verdund 4x. Verrassend weinig AgCl slaat neer (?).
Vervolgens heb ik een kaliummetabisulfiet-oplossing toegevoegd aan de verdunde goud-oplossing (deze lijkt in een 100ml erlenmeyer groen, maar als je een ml met een pipet pakt is het fel geel). Er ontstond geen goud binnen een kwartier, slecht een kleine hoeveelheid prachtig bladgoud dat drijft op de oplossing. Morgen zien of er meer is...

Ik nam 2x1ml van de verdunde goud-oplossing en deed deze in een reageerbuis.
Aan buis 1 voegde ik wat koperpoeder toe. Na 5 minuten drijft er weer goud op de oplossing, meer dan in de erlenmeyer bij sulfiet. En dit is maar 1ml!
Aan buis 2 voegde ik een kleine spatel hydrazinesulfaat toe. De oplossing begint gelijk hevig te bruisen (stikstof neem ik aan), en er ontstaat een viesbruine suspensie. Volgens mij is dit goud, maar ik weet het niet zeker, zou ook koper tussen kunnen zitten, als denk ik dat je hydrazinehydraat nodig hebt. Ik krijg namelijk geen koper als ik hydrazinesulfaat toevoeg aan CuSO4-oplossing. Wel als je NaOH toevoegd (vorming vrije base). Maar hier is koper in de vorm van het CuCl42--ion dus wie weet kan het hydrazium-ion hier wel geoxideerd worden.

Dus heeft iemand ideeen? Waarom is het goud niet opgelost na 2 dagen? Het was ongeveer 4-5g goud denk, niet gewogen maar geschat. Dan zou 25ml 'aqua regia' toch genoeg moeten zijn? En wat is de ideale reductor? Sulfiet werkt waarschijnlijk heel traag, dus erg moeilijk te zien of de reactie tot een einde is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures