[scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

Hallo,

Ik heb in mijn opleiding hoger onderwijs plots chemie terwijl ik nog nooit van mijn leven chemie heb gehad. Nu dat examen de eerste keer is niet zo goed gelukt, hopelijk nu de tweede keer wel.

Redoxen , evenwicht enzo lukt wel, maar ph en buffer vraagstukken echt niet.

Ga hier vraagjes zetten die misschien voor de mensen die chemie kunnen te belachelijk zijn, sorry daarvoor.

Eerste vraag is hoe ik makkelijk sterke/zwakke zuren en sterke zwakke basen uit elkaar kan houden ?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

Dat kun je niet zomaar aan de molecuulformule ruiken. Lichtpuntje is wel dat er maar een beperkt aantal vaak gebruikte sterke zuren zijn.

In water is hydroxide overigens de sterkste base.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

Ik heb als sterke zuren gevonden als meest voorkomend

- HClO4

-H2SO4

-HI

-HBr

-HCl

-HNO3

Zijn er nog echt veel voorkomende ?

Van base ... welke komen er meest voor ? en is er ook zo een groepje van die zijn meest voorkomend ?

Ik heb nu bv een opgave van

bereken de Ph van 0.1M NaAc met PKaHac = 4.76.

Dus NaAc is een zout denk ik? Waarvan Ac van Hac komt, .. een zwak zuur?

Van waar komt Na dan vandaan ?

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

oks nog een vraagje. Begon een beetje te snappen maar nu zie ik het echt niet meer.

de opgave is : bereken de Ph van een 10-2 molaire oplossing van een sterk giftige NaCN met KaHCN = 4,9 10^-10

Is een zwak zuur en een sterke base als ik mij niet vergis.

formule voor de PH is dan = 1/2 Pka + 1/2 log C + 7

nu bij de oplossing staat voor 1/2 Pka = 4,65 ... terwijl ik verwachtte dat het (4.9 10^-10)/ 2 ging zijn.

ik snap nu totaal niet waarvan deze waarde komt :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

I and I schreef: oks nog een vraagje. Begon een beetje te snappen maar nu zie ik het echt niet meer.

de opgave is : bereken de Ph van een 10-2 molaire oplossing van een sterk giftige NaCN met KaHCN = 4,9 10^-10

Is een zwak zuur en een sterke base als ik mij niet vergis.

formule voor de PH is dan = 1/2 Pka + 1/2 log C + 7

nu bij de oplossing staat voor 1/2 Pka = 4,65 ... terwijl ik verwachtte dat het (4.9 10^-10)/ 2 ging zijn.

ik snap nu totaal niet waarvan deze waarde komt :cry:
Daar maak je toch al een essentiele fout. Je kan niet zomaar NaCN en KaHCN gelijkstellen aan elkaar waardoor je op een pKa van 4,9 10^-10.

Ik zou zeggen kijk even op deze wiki pagina: pH

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

ah .. oks dank je.

dus pka =- log(ka)

dus da lukt dan.

Ik heb al wel weer een volgend vraagje:

heb nu de opgave

"berekend de ph van 0.01M van NH4Cl met Kb(nh4Oh) = 1.8 * 10 -5"

zwakke base en sterk zuur.

formule = pka/2 - 1/2logc

hoe raak ik nu aan de pka 8-[ ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

Ik heb als sterke zuren gevonden als meest voorkomend

- HClO4

-H2SO4

-HI

-HBr

-HCl

-HNO3

Zijn er nog echt veel voorkomende ?

Van base ... welke komen er meest voor ? en is er ook zo een groepje van die zijn meest voorkomend ?

Ik heb nu bv een opgave van

bereken de Ph van 0.1M NaAc met PKaHac = 4.76.

Dus NaAc is een zout denk ik? Waarvan Ac van Hac komt, .. een zwak zuur?

Van waar komt Na dan vandaan ?
Laten we allereerst je de correcte notatie leren. Het is niet ph, PH, Ph, maar pH; wat staat voor het negatieve logaritme van het aantal H+ in een oplossing. Kort gezegd betekent dat voor een 0,01 M HCl-oplossing (sterk zuur): - log (0,01) = 2. De pH van die oplossing is dus 2.

NaAc kun je zien als azijnzuur dat met natronloog heeft gereageerd: HAc + NaOH --> NaAc + H2O.

Verder kan ik je dit verklappen: pKa + pKb = 14. Dit is een schaal waarmee je uiteindelijk H+ concentraties kan berekenen tot de 14e decimaal in de vorm van een logaritmische functie, die ik al eerder uitlegde.

Kort gezegd betekent dat het volgende voor dit voorbeeld. Hierbij moet ik je vertellen dat je NaAc als een base kan beschouwen.

pKa,HAc = 4,76. Ka = 10-4,76 = 1,74 * 10-5. Met dit trucje kan ik een pKa, pH, pWhatever omrekenen naar Ka, H, Whatever, waardoor ik weer een concentratie krijg. De pKa is afgeleid van een 1M zuivere oplossing van het zuur waar deze bijhoort. De pH van een 1M azijnzuur oplossing is dan ook 4,76.

De Ka heeft ook nog een andere functie dan de uitkomst zijn van het hierboven gegeven voorbeeld. Hij beschrijft ook het verband tussen de hoeveelheid geïoniseerd en niet-geïoniseerd zuur. Dit heet de zuurconstante. Voor elke zuurconstante is er ook een baseconstante, genaamd Kb

Zoals je in het voorbeeld ziet, zal van elke mol azijnzuur maar 17 100000e mol geïoniseerd zijn: H+ + Ac- dus.

Zetten we dat in formulevorm, dan krijg je:

Ka = [H+] * [Ac-]/[HAc] = 1,74 * 10-5

Dit kun je naar de Kb omschrijven:

Kb = [HAc] * [OH-]/[Ac-] = 5,75 * 10-10

Het laatste zal dus gebeuren wanneer je NaAc in water kwakt. Een bepaalde hoeveelheid Ac- zal dus een proton opnemen. De concentratie Ac- zal met diezelfde hoeveelheid afnemen. Laten we die hoeveelheid x noemen, dan krijgen we:

Kb = [x] * [x]/(0,1 - x) = 5,75 * 10-10

= x2/(0,1 -x) = 5,75 * 10-10

x2 = 5,75 * 10-10(0,1 - x)

x2 = -5,75 * 10-10x + 5,75 * 10-11

x2 + 5,75 * 10-10x - 5,75 * 10-11 = 0

x = 7,58 * 10-6

pOH (want die zijn we aan het berekenen) = 5,12

pH = 14 - 5,12 = 8,88

Kun je nu de andere sommen proberen adhv bovenstaande voorbeeld?

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

5,75 * 10-10 van waar komt dit getal juist :$

heel erg bedankt voor de hulp al iedereen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Noob vraagjes ivm ph en buffer vraagstukken

Zelfde trucje als pKb + pKa = 14: Ka * Kb = 10-14

Wel nog even de afleiding erbij zetten:

-log (Ka * Kb) = -log 10-14

Zoals je misschien weet mag je wanneer je optelt, deze op deze manier vermenigvuldigen: log a + log b = log (a*b)

-log Ka + - log Kb = -log 10-14

Logjes netjes verwerken geeft:

pKa + pKb = 14

Reageer