[scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

1.

buffer 1 : HAC/AC pH = 4.50 (pk = 4.76)

buffer 2 : HB/B pH = 10.50

100 ml buffer 1 met 100ml 0.01 NaOH halveert buffercapaciteit van het gevormde mengsel tov oorpronkerlijke buffercapaciteit

100ml buffer 1 met 100ml buffer 2 geeft pH 4.95

-->bereken pKhb van het geconjugeerde systeem HB/B

2.

een mengsel van 0.1M Hcl en 0.1M HB (pkhb=5)wordt getitreerd met 0.1MNaOH. Bereken de pH bij enkele vorderingsgraden nodig om de titratiecurve nauwkeurig te tekenen. Leidt een betrekking af voor de helling van de curve bij het 1e EP en vr de nauwkeurigheidvw

3.

Metaal 1 Kstab met EDTA : 10^14

Metaal 2 10^10

K1 met NH3 bedraagt 10^6 en K2 met NH3 bedraagt 10^5

Men wenst een oplossing van 0.05M Metaal1 2+ en 0.05M Metaal2 2+ bij pH=10 te titreren met 0.05M EDTA. Hoeveel M NH3 dient minstens te worden toegevoegd om de titratie selectief (0.1%) te maken? Is de 1e stap in deze titratie ook kwantitatief?

4.

Een overmaat vast magnesiumfluoride en vast Calciumfluoride worden gebracht in water en de oplossing wordt vervolgens aangezuurd tot pH=2 (Vtot = 1l). Bereken de concentratie Mg2+ en Ca2+

-->deze oefening heb ik gevonden, wel niet 100% zeker van de uitkomst

5.

redox1 : Fe3+/Fe2+

redox2 : MeO3 2-/MeO2 2-

Bereken potentiaal van de oplossing na mengen van 100ml MeO3 2- (0.1M) met 200ml Fe2+(0.1M) bij pH=0

6.

Tussen welke pH-waarden is een titratie van een mengsel met 0.1M Fe2+ en 0.1M MeO2 2- met 0.1M Ce4+niet selectief tot op 0.5%?

7.

Bij de reactie tussen I- en MnO4- in sterk zuur midden wordt I2 gevormd. De reactie is voldoende aflopend voor een nauwkeurige titratie. 25.00 ml opl van I- wordt getitreerd met 18.24 ml opl van Mno4-(0.03641M) Bereken de conc aan I- in de onbekende oplossing.

8.

De standaard potentiaal voor redox systeem H3PO4+H3PO3 bedraagt -0.28V. voor H3PO3(HPO2.H2O) bedraagt pK = 1.8

Bereken E° vooor het redoxsysteem HPO4 2-/H2PO3-

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

Verwacht je nou dat mensen je opgaven gaan maken zodat jij de antwoorden hebt? Geef eens een aanzet zoals jij denkt dat het zou moeten en dan corrigeren mensen je vast wel.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

kheb ze al allemaal proberen maken, wil weten als mijn uitkomst klopt..

x

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

Wees dan eens zo lief, en zet je uitwerkingen eens neer :)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

Ik heb mijn gedachtengang van de eerste oefening bij algemene vragen gepost,

wel niet de uitwerking, dat kost me iets teveel tijd tijdens mn examens, maar een antwoord op die vraag zal me wel vooruit helpen..

neem eens een kijkje aub

xxx

Berichten: 8

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

hehe, dit examen komt mij bekend voor.

Ik moet het ook herdoen woensdag

Wordt sowieso niet simpel.

Kan iemand mij met het probleem van vraag twee helpen?

Je doet dus een titratie van een mengsel van HCl en HB met NaOH

HCl is een sterk zuur dus gaat NaOH eerst HCL dissocieren.

Hoe wordt het EP bepaald?

Moet je dan gewoon stellen dat de titratiecurve van HCl met NaOH altijd waarden aan moet nemen die kleiner zijn dan de titratiecurve van HB met NaOH.

maar dan vraag ik mij af... als de dissociatie van HCl 100 percent is...dan is de pH toch= 7? Terwijl de pKa van HB= 5

Berichten: 7

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

heb jij al wat oplossingen?

xxx

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

helix schreef: heb jij al wat oplossingen?

xxx
maar waarom deel je jou oplossingen dan niet? Je hoeft niet bang te zijn als je dinge fotu hebt dat je uitgelaggen wordt hoor, van fouten kan je leren.... 8-[

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] examen tweede semester kwantitatieve chemie

lees de Forumregels eens een keer
We zijn er om je te helpen met je huiswerk, niet om het voor je te maken! Als je ergens niet uitkomt, vertel er dan ook altijd bij wat je al hebt geprobeerd en eventueel wat jij denkt dat het zou moeten zijn.

Reageer