Springen naar inhoud

Ph laten dalen water

• Log in om te kunnen reageren

pcw

pcw

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 18:29

Ik heb een probleempje waar ik niet echt uitgeraak.

Ik heb een vijver met een pH van 9.21 Ik zou de pH naar 7 willen krijgen dmv zoutzuurtoevoeging. Daar zit het probleempje, hoeveel zoutzuur moet ik per liter toevoegen om op 7 uit te komen?

THX!

Veranderd door pcw, 27 augustus 2008 - 18:29

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

helix_CF

helix_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 19:10

eum concentratie van die oplossing en wat is de formule? moetje weten en ook de inhoud van je vijver

pcw

pcw

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 19:17

mmm concentratie... ik dacht 30% en de vijver is 100 kuub

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 19:22

Weet U zeker dat de pH 9.21 is? In de levende natuur komt deze hoge alkaliteit eigenlijk niet voor. Of heeft U er zelf een alkalische stof ingedaan?
Is Uw pH meter geijkt met een standaardbuffer met een bekende pH.?
Als u toch Uw vijver moet aanzuren heeft m.i. een organisch zuur als citroenzuur de voorkeur boven een mineraal zuur. Het veiligste is te beginnen met een liter vijverwater en dan met kleine toevoegingen voorzichtig uitproberen hoe je de pH omlaag kunt brengen. Daarna pas het grote werk.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

pcw

pcw

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 19:25

yep 9.21

Dit komt omdat het voedingswater waar deze mee gevuld is reeds 8.2 was en dan deed de algenbloei de rest...

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 21:32

Dit kun je niet uitrekenen. Gewoon experimenteel bepalen, een zooi toevoegen en meten, net zo lang tot je er bent. De vijver zal organische basen en buffers bevatten waar je doorheen moet titreren.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 augustus 2008 - 17:05

yep 9.21

Dit komt omdat het voedingswater waar deze mee gevuld is reeds 8.2 was en dan deed de algenbloei de rest...

Zoals Napoleon zegt: dit kun je niet uitrekenen, maar moet je proefondervindelijk op kleine schaal vaststellen.

Weet je de oorzaak van die algen? Als je die oorzaak niet wegneemt zit de pH van je vijverwater zů weer op 9,21.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2008 - 18:27

Een citaat

Groene Alg
Op bladeren is een egaal groene laag alg te zien, met daarin zwarte puntjes.

Oorzaak
Een te hoog nitraatgehalte. (5-10mg/liter is ideaal)
Dit is op te lossen door snelgroeiende planten aan te brengen, het water te verversen en minder te voeren.
Een te laag fosfaatgehalte. (max 0,5mg/liter)

Bestrijding
pH verlagen, bijvoorbeeld door filteren over turf.
Algenetende vissen eten deze algensoort vrijwel altijd.

Ofwel visjes kopen, ofwel een turfbedje?

pcw

pcw

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2008 - 18:36

De oorzaak van de draadalgen zit hem momenteel niet in de voedingstoestand (nitraat 0,1 en ortho-fosfaat 0,04) Probleem is dat het een zwemvijver is en dat de helofytenfilter zwaar te lijden heeft onder deze pH. De groei blijft achter en planten kwijnen weg. Onderwaterplanten is ideaal maar het watervolume dient vrij te blijven om te zwemmen. Als ik tijdelijk de ph omlaag kan helpen zal de bloei stilvallen en wordt het voor de gele irissen terug een interessant ph-traject om te groeien. Van dan af dient het terug goed te gaan... hoop ik

Filteren over turf kan ook maar dan zit je met die bruingele waterkleur wat mij niet zo geliefd zal maken ;-)

Ik ga het inderdaad proefondervindelijk dienen vast te stellen, met een tussenpoze van dagen in een 5 tal keer om de visjes niet te hard te laten schrikken ;-)

zal proberen met azijn of inderdaad citroenzuur, beter voor het milieu (en de zwemmers)

Veranderd door pcw, 28 augustus 2008 - 18:39

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2008 - 14:12

Stel deze vraag eens op een vijverforum want de antwoorden zijn een beetje wazig:
De pH van een vijver NOOIT aanpassen met een zwak zuur of base. Azijnzuur is zelfs giftig.

Als er voldoende en goede zuurstofplanten in de siervijver staan zal de PH langzaam gaan oplopen. Dit kan na enkele maanden waarden bereiken tussen 9 en 10 vooral in de namiddag, terwijl dit de volgende morgen wel 1 tot 1,5 punt lager kan zijn. Dit is een volledig natuurlijk proces en niet schadelijk voor de vijver.

Veranderd door Echtepino, 03 september 2008 - 14:20

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2008 - 14:18

Weet U zeker dat de pH 9.21 is? In de levende natuur komt deze hoge alkaliteit eigenlijk niet voor. .

Even offtopic.
Tanganyika-meer: tot pH 9,5

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 14:05

Onafgezien van het feit dat ik niet graag zou zwemmen in een vijver waar zoutzuur aan wordt toegevoegd moet je rekening mee houden dat pH een logaritmische waarde is. Dit betekent dat als je 1l HCl moet doseren om om de pH van 9.2 naar 8.2 te brengen, je slechts 100ml nodig het om van 8.2 naar 9.2 te gaan.

Hou er ook rekening mee dat je chlorides toevoegt en dus NaCl in oplossing brengt in je vijver. Je creeŽrt dus een zoutwater milieu. Ik weet niet of je waterplanten en -dieren dit verdragen.

Verder, om een pH daling van de vijver te realiseren is een uiterst goede en volledige menging noodzakelijk. In (bijna) stilstaand water lukt dit niet.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 september 2008 - 20:53

Hou er ook rekening mee dat je chlorides toevoegt en dus NaCl in oplossing brengt in je vijver.  Je creeŽrt dus een zoutwater milieu.  Ik weet niet of je waterplanten en -dieren dit verdragen.

Zou je daarom niet beter fosforzuur (cola-light) of citroenzuur gebruiken?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 september 2008 - 22:09

Citroenzuur is prima. Met fosforzuur introduceer je fosfaat. Eigenlijk wil je daar in een vijver of aquarium juist zoveel mogelijk vanaf...

pcw

pcw

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2008 - 12:30

Hier ben ik weer.

Inderdaad geen fosforzuur noch salpeter.

Heb het geprobeerd met azijnzuur en dit werkte perfect. Draadalgen zijn weg en de helofyten gedragen zich beter. Het aanzouten valt relatief mee, trouwens de aanwezige planten en visjes verdragen dit best.

Zwemmen met zoutzuur, ik dacht dat ze dit in zwembaden ook gebruiken...

Veranderd door pcw, 05 september 2008 - 12:40

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures