Verzwaren van loog ( NaOh )

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verzwaren van loog ( NaOh )

Dag,

Ik gebruik een oplossing van NaOH met water om verf van mijn deuren te bijten.

Ik leg de deuren in een bad met deze oplossing.

Ik zou ook graag de deuromlijstingen van verf ontdoen, maar de NaOH oplossing blijft niet kleven omdat het te vloeibaar is.

Het is onbegonnen werk om de omlijstingen af te breken en in het bad te leggen.

Vandaar mijn vraag of er een mogelijkheid bestaat om deze oplossing "vettiger","dikker" of "kleverig" te maken zodat deze blijft kleven aan de deuromlijsting ?

Berichten: 1.816

Re: Verzwaren van loog ( NaOh )

Verschillende firma's verkopen verdikkingsmiddelen, bijv. Polyservice. Maar ze moeten natuurlijk wel bestand zijn tegen Natronloog.

Maar glaspoeder, zoals aerosil of calciumcarbonaatpoeder zou waarschijnlijk wel kunnen. Pas wel op dat je de poeders NIET inademt tijdens het mengen.

't Is goedkoop genoeg om het eens te proberen.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verzwaren van loog ( NaOh )

Dus stofmasker voor en niet in de trek gaan staan onder het mengen. Als het eenmaal gemengd is, valt er niet meer zoveel in te ademen. Draag wel te allen tijde handschoenen als je dit doet. Wat NaOH met verf kan, kan het ook met je huid :twisted:

Berichten: 1.816

Re: Verzwaren van loog ( NaOh )

Heb ondertussen wat experimentjes gedaan. Maar niet alle verf laat zich snel afbijten met loog.

Dus is de vraag; "Hoe sterk is je loog en hoe lang duurt het om het af te laten bijten?"

Maar als je verf er vrij snel van af gaat is het volgende misschien ook een mogelijkheid: Smeer het, de verf, in met de loog, doe er wat krantenpapier op en smeer dat ook in. Het papier kan er wel tegen en houdt de loog vast.

Eventueel een paar lagen.

Heb ook wat aerosil toegevoegd aan gec. loog, maar denk dat dat toch een silicaat gaat geven, maar heb die dikke troep ook op de verf gesmeerd.

Zal morgen eens bekijken wat deze experimenten opleveren.
LiA

Berichten: 2

Re: Verzwaren van loog ( NaOh )

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga jullie tips zeker eens uitproberen.

Ik weet niet hoe "sterk" de loog is, normaal gezien is alle verf er na 2 uur wel af wanneer ik een bad gebruik.

Ik ben ook zeer benieuwd wat Thionyl zijn "aerosil" experiment gaat geven.

Berichten: 1.816

Re: Verzwaren van loog ( NaOh )

Wel, dan heb ik goed nieuws voor je. Beide experimenten zijn geslaagd. Ik kon vanmorgen de verf er zo aftrekken.

Alleen kost de aerosil geld en je moet ook aardig wat van dat spul gebruiken en het stuift.

De krantentruc is derhalve slimmer en kostenloos.

Het krantenexperiment is alsvolgt gedaan:

Ik heb ca 20 gram gootsteenontstopper (korrels NaOH) gemengd met ca 20 ml water. Dat wordt bloedheet!!!! en de damp is irritant, dus oppassen!!. Een beetje laten afkoelen en toen op een staande geverfde plank gesmeerd. Toen één laag krantenpapier er opgedrukt en dat nog eens ingesmeerd en dat alles een nacht laten staan. Alleen de kwastharen werden ook aangetast door de sterke loog, maar dat is een detail.

Zoals verwacht, was het papier nauwelijks aangetast en trok ik dat zo ervan af en zelfs al een deel van de verf.

Aangezien dat natte papier mooi de contouren volgt, lijkt me dit dus de perfecte oplossing voor je probleem.

Voor de rest, let op je veiligheid en mocht er toch iets op je huid ofzo komen, dat meteen spoelen met veel water. Ook moet je eigenlijk eerst de ingesmeerde delen met water spoelen, voordat je het papier gaat verwijderen.

Ook overtollige loog verdunnnen met veel water en dan via de afvoer.

Voor de rest, succes en laat maar weten wat het resultaat is.

Wat ik nog vergat, is dat sterke loog glas kan aantasten.
LiA

Reageer