isomeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

isomeren

yoo iedereen ,

ben al een tijdje op zoek naar de isomeren van C4H9N , vooral de functionele groepsisomeren lijken mij te ontbreken, kan er iemand mij helpen aub

xxx

Berichten: 243

Re: isomeren

Hoi endbringer,

een isomeer wil zeggen dat twee moleculen dezelfde molecuulformule hebben maar een verschillende structuurformule!! :lol:

Laten we nu is kijken naar jouw voorbeeld C4H9N;

-C-C-C-C-N (met aan elke C de bijbehorende H's)

We kunnen hier ook van maken;

N

|

-C-C-C-C-

Het N-atoom ligt nu op de tweede C ipv op de eerste (laatste) C, we noemen dit stofje nu; 2-stikstofbutaan. De 2 geeft de aanduiding dat het N-atoom op de tweede C van de keten ligt.

Overigens vind ik het voorbeeld een beetje vreemd :P

Bij jouw stofje zou ik namelijk zeggen dat het N-atoom ook nog 2 H-atomen vasthoud (N kan drie bindingen aangaan), de formule zou dan worden C4H11N.

Naast bovengenoemde isomeren kan je ook nog de volgende maken;

|

-C-

|

-C-C-C-N

Dit stofje zou de naam 1-stikstof 2-methylpropaan (de langste keten bestaat tenslotte uit 3 C-atomen) krijgen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor je :)

*Ik zie dat mijn spaties in de 'getekende' molecuulformules niet werken :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: isomeren

Wat dacht je van dubbele bindingen, Mark J? In dit geval dus 1: een stikstof erin zorgt voor 1 H minder tov het alkaan (C5H12; C4H11N), en elke dubbele binding zorgt voor 2 H minder: C4H9N tov C4H11N.

Dus je kunt maken:

CH3-CH2-CH2-CH=NH, of

CH3-CH2-CH=CH-NH2

Het aminedeel hoeft echter niet op het eind te zitten, het kan zich ook op een andere C bevinden, of zelfs 3x gesubstitueerd zijn:

Code: Selecteer alles


H2C=CH-N-CH3

        |

        CH3

De laatste stof heet N,N-dimethylethenamine

Berichten: 243

Re: isomeren

Oja, stom van mij dat ik de dubbele bindingen vergeten ben :P

In ieder geval denk ik dat de vraag van de topicstarter nu wel grotendeels beantwoord is :D

Ik zie ook dat ik een fout heb gemaakt in de naamgeving, stikstof zou amino moeten zijn :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: isomeren

Oh, vergeten te vermelden, de mogelijkheden bevatten ook nog een 3 en 4-ring, E,Z (of cis, trans, wat jij wil) en stereochemie (R,S).

Berichten: 243

Re: isomeren

Dat is waar, maar ik heb geen flauw idee hoe ik een cis of trans configuratie hier op het forum zou moeten tekenen :P :oops: (de overige ken ik nog niet, komt denk komende periode aan bod bij organische chemie)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: isomeren

Leg ik je dat in het kort toch uit?

Zoals je misschien weet zitten bij een sp3-gesubsitueerde C (een C zonder dubbele binding eraan) elk atoom op het hoekpunt van een tetraëder. R danwel S geeft aan op welk hoekpunt wat zit.

Berichten: 243

Re: isomeren

FsWd schreef: Leg ik je dat in het kort toch uit?

Zoals je misschien weet zitten bij een sp3-gesubsitueerde C (een C zonder dubbele binding eraan) elk atoom op het hoekpunt van een tetraëder. R danwel S geeft aan op welk hoekpunt wat zit.
Aha oke, kort maar krachtig :P

Dit zou dus niet opgaan voor CH4 aangezien daar alles daar hetzelfde is en er niks anders kan worden opgesteld?? [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: isomeren

Precies, maar dat geldt voor ethaan ook. Het geldt pas wanneer aan een C 4 verschillende dingen hangen. Een propyl aan de ene kant, een methyl, een ethyl aan de andere kant en een H zorgt al voor een zogenaamd chiraal centrum (3-methylhexaan). Het hoeven dus niet eens functionele groepen te zijn, zolang het maar 4 verschillende dingen zijn.

Berichten: 243

Re: isomeren

Aha oke, nog een isomeer-vraagje :P

In mijn werkboek staat de vraag; hoeveel isomeren zijn er van de stof 2,3,4,5,6-hydroxyhexanon?

Nu dacht ik, voor de OH-groep aan de eindketen zijn er 3 mogelijkheden om ergens te zitten (onder, boven en zijkant), voor de rest is er alleen de mogelijkheid van onder en boven.

Conclusie; in mijn optiek zijn er 3x2x2x2x2 isomeren (oftewel 48). Mijn vraag is echter of dit de juiste denkwijze is, of schuilt er een addertje onder het gras Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: isomeren

De dubbelgebonden O kan op 2 plaatsen zitten, verder kan je de structuur nog vertakken.

Berichten: 243

Re: isomeren

Hmm oke, maar wat ik dus zei gaat niet op?

Reageer