recycling

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.816

recycling

Omdat de zoekmachine me niet veel leverde, begin ik er maar weer eens mee.

Er zijn zoveel dingen en spullen die normaal erg duur of lastig te krijgen zijn en eigenlijk gewoon op straat liggen.

Koop maar eens wat TRESPA of Nylon-net, je betaalt je blauw (cq rood) en het ligt gewoon in een container, voor de pick up.

Vandaag 2 TRESPA strips uit een container gevist en die zijn, na wat bewerking, ideaal als zeillatten en nylon-net van een kuub zand als anti muggen net.

Die spullen zijn normaal nauwelijks te verkrijgen en zo heb ik nog wel een hele rij. Ben benieuwd naar ervaringen hierover van anderen.
LiA

Berichten: 2.337

Re: recycling

Zou deze topic niet veel beter in de chill-out lounge staan?

Inderdaad het is opmerkelijk wat er allemaal weggegooid word.

Beseffen de mensen echt nie wat voor waarde zon dingen nog hebben?

Het kost hen nog geld om te mogen weggooien.

Berichten: 1.816

Re: recycling

Of het daar neergezet had moeten worden, daar heb ik wel effe over gedacht, maar dat laat ik maar aan de MOD's over, misschien wel.

Aan de andere kant is recycling dermate belangrijk dat je het niet terzijde moet afhandelen.

Toen ik laatst op een stortplaats kwam zag ik zulke leuke dingen en werd bijna boos dat ik het niet mee mocht nemen. Ook toen ik zei dat ik ervoor wilde betalen mocht dat niet. Afval is afval, punt uit.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: recycling

Tja, ik zie het chemische niet zo in dit, overigens interessante topic.

Toch maar naar de Chill-out, conform de Algemene Regels.

;)

Berichten: 281

Re: recycling

Ik hoor regelmatig dat mensen gewoon goed werkende (soms ook 20") TFT schermen naar het grof vuil brengen. Gewoonweg omdat ze er niks meer mee kunnen nadat zij een nieuwe gekocht hebben. Als die mensen die bij de vuilstort werken, dat allemaal een beetje in de gaten houden, kunnen ze nog een leuk handeltje beginnen denk ik.

Berichten: 1.816

Re: recycling

Helaas heb ik nog niet het geluk gehad om een TFT computerscherm op straat te vinden, maar dat zal ongetwijfeld wel gaan gebeuren. Maar wel kapotte telefoons en meestal zijn de schermpjes nog heel en daar kun je leuke dingen mee doen.

Ook vele LED-fiets lampjes en er branden hier al heel wat van die gevonden witte LED-lampen. Hoewel de kleur nog niet ideaal is, is het als nood of standbij verlichting wel ideaal.

En van de meeste stofzuigers ( of andere motorapparaten) is of het snoer kapot of zijn de koolborstels versleten. Dingen die snel te repareren zijn.

Bovendien staan er ook apparaten met een stickertje erop, dat ze nog werken en dat vind ik zeer attent van die mensen.

Het is misschien niet zo goed voor de producent, maar wel voor het milieu en mijn nieuwsgierigheid, denk ik, om dingen een tweede leven te geven.

Hoewel het slopen van een koelkast, voor wat koper, natuurlijk wel schadelijk is. Dan is het toch weer handig wat van chemie te weten, zodat je iemand daarop kan wijzen.



Marjanne, snap je punt, het is een beetje randgebied. Maar ik denk dat er toch best wel chemische raakpunten zijn.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: recycling

is het dan niet vaak hergebruiken i.p.v. recyclen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: recycling

Ik denk dat die twee begrippen vaak door elkaar lopen. Van een oude fles een nieuwe maken is recycling van glas, een kapotte en weggegooide stofzuiger repareren is hergebruik. Maar wat is dan een noodverlichting maken van verloren fietslampen?

Het is hoe dan ook een tweede leven en een zinvol leven.

Als bij mij iets kapot gaat, dan probeer ik het eerst te repareren en lukt dat niet dan wordt het gesloopt voor onderdelen en pas daarna gaat het naar de vuilnis.

En omdat ik denk dat ik nog heel wat over het hoofd zie in deze vorm van recycling, heb ik dit topic geopend.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: recycling

ik kijk meestal wat het nog waard is. een fanellen overhemd met een paar gaten er in is prima als poetsdoek. maar het is niet zo dat ik het kapotte aardappelrooster van me moeder ga hergebruiken als radio-ontvanger. die gaat dan naar de ijzerboer/kringloop.

ik zie hergebruik meer van je pakt een plastic cola fles en je gooit er water in en leg die in je auto voor als je dorst heb. Recycling is bij mij dat je 25 flessen pak, omsmelt en daar dan een fleese trui van maak. (trouwens zitten die vaak erg lekker vind ik)

Persoonlijk ben ik meer voor het minder gebruiken van tetrapak. dat is bijna niet te recyclen of te hergebruiken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: recycling

De term tetrapak ken ik niet, dat moet je maar eens verduidelijken. Maar Ik ga met zg. afval toch een een heel stuk verder.



Maar laten we er maar eens een chemisch dingetje bij halen. Stel je wilt wat experimentjes met wolfraam doen. Koop dat maar eens?? Maar (oude, kapotte) halogeenlampjes hebben een flinke gloeidraad en er liggen er genoeg.

En projecten, zoals kunstmest maken uit urine, vind ik schitterende (bericht Volkskrant) vormen om iets nuttigs te doen met afval.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: recycling

Persoonlijk ben ik meer voor het minder gebruiken van tetrapak. dat is bijna niet te recyclen of te hergebruiken.
Haha, kijk eens hier:

http://www.tetrapak.nl/

Tetrapak zelf is het blijkbaar niet met je eens, het is bijna misdadig om je levensmiddelen NIET te verpakken in hun dozen....

Dit is al een eeuwenoude discussie met deze fabrikant, zij hebben zelf al tonnen gestoken in onderzoeken en PR om aan te kunnen tonen dat ze heeeel erg groen zijn.

Een melkpak wordt hier een tweede leven gegund als afvalbakje op het aanrecht

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: recycling

delete aub.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: recycling

I stand corected
En projecten, zoals kunstmest maken uit urine, vind ik schitterende (bericht Volkskrant) vormen om iets nuttigs te doen met afval.
volgens braniac gewoon verdunnen :P

*begint alvast te rennen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: recycling

I stand corected
Neen, zo bedoelde ik het niet.... ik ben het helemaal met je eens!! Alleen de fabrikant niet... het is natuurlijk een draak: zo'n pak met karton, plastic en aluminium.

Berichten: 1.816

Re: recycling

Goed, dan weten we ook weer wat een tetrapak is. Lijkt me ook lastig te recyclen.

Maar over die urine, hetvolgende: Het gaat hier om een proeffabriek ( in Tiel) om uit urine die tot nu gewoon werd weggespoeld, het fosfaat en stikstof eruit te halen voor de productie van kunstmest. ( Volkskrant 23 aug.2008)

Die urine komt overigens nu nog van Organon, het inzamelingsprogramma van zwangere vrouwen voor hormoonwinning.

Maar ik heb nog wel een interessante. Hoe verwijder je olie die bijv op oppervlakte water drijft of in de bilge van schepen zit? Wel met dons van oude kussens en dekbedden ed. Stop de dons in een nylonkous, knoop hem dicht en laat dat op het water drijven. In mijn bootje werkt die truc al jaren, moet het alleen zo 2 keer per jaar vervangen.

Zoiets zou je ook grootschalig kunnen doen.
LiA

Reageer