Springen naar inhoud

Ijzer aantonen in cornflakes

• Log in om te kunnen reageren

Chasin

Chasin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 10:58

Ik heb veel gegoogle om een werkvoorschrift te vinden hoe je ijzer uit cornflakes kon halen of in ieder geval aantonen dat ijzer in cornflakes zit.
maar kreeg alleen iets te vinden over magnetische cornflakes (cornflakes malen met water, en zodoende met een magneet het ijzer eruit trekken) leek me al een raar verhaal en toen ik het ging proberen, kon ik al verwachten dat ik niks zou zien, ook met een sterke magneet!

nou had ik een vraag, kan het ook op een andere manier aangetoont worden, ik denk dan aan de bindingen stuk te maken met een zuur (HCL of HNO3) en dan filtrenen en het kunnen aantonen met een (als het goed is kaliumnitraat of zilvernitraat) heeft iemand ideeen di mij kunnen helpen!

# Moderatoropmerking
Jorim: Dubbelpost in dit zelfde forum verwijderd. n keer posten is genoeg!

Veranderd door Jorim, 01 september 2008 - 13:59

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 11:21

Ik denk dat het zo wel zou moeten lukken, de cornflakes vermalen, de metaalionen in oplossing brengen door een sterk zuur en dan iets zoeken met een kleuromslag of een neerslagreactie van een ijzerzout. Zoek zo enkele verschillende testjes, dan verhoog je de valabiliteit van de tests.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 11:34

Met een rhodanide oplossing, is een mogelijkheid. Wordt mooi bloedrood met Fe3+.

Chasin

Chasin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 11:40

Met een rhodanide oplossing, is een mogelijkheid. Wordt mooi bloedrood met Fe3+.

domme vraag maar zit dat niet in haargroeimiddel? en wat zit er zowel niet in rhodanide dat het een rode kleur geeft? misschien een reactievergelijing voor mij?

Chasin

Chasin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 12:22

nou het is me gelukkig gelukt!

voor de mensen die geintresseerd zijn hoe:

ik heb het een paar keer gedaan, waaronder vaak alles is mislukt omdat er geen kleuromslag was.

maar toch kwam ik op de proef op de juiste resultaat

koningswater (HCL + HNO3) allebei 4 mol de cornflakes laten wekken tot een papje, je hoeft er zelf niet echt in gaan roeren maar ik heb voor ik begonnen ben wel alle cornflaes verbrijzeld, nadat het een papje was, ik heb het verhit. heb ik het met een filtreer methode de hcl + hno3 + de fe3+ (de fe3+ is dus van de organische verbinding kapot gemaakt), in een reageerbuis. en met 1 druppel kscn werd het een mooi rood kleurtje :)

ik wil toch even de 2 mensen bedanken voor hun idee en hoop misschien andere mensen die deze proef moeten maken/voorbereiden hier een beetje uitleg over gekregen hebben!

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2008 - 12:58

... leek me al een raar verhaal en toen ik het ging proberen, kon ik al verwachten dat ik niks zou zien, ook met een sterke magneet!

IJzer uit cornflakes

Den Bart kan dat ;)

Ik hoop (voor Noordelijkere bezoekers van dit forum) dat jullie Sylvia Muyshondt verstaan. (Al draagt dit filmpje niet veel bij aan het onderzoek).

Ik heb de aflevering gezien op televisie, dus jullie zullen het woord van mij als wetenschapper gewoon moeten geloven :)

Chasin

Chasin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 12:50

... leek me al een raar verhaal en toen ik het ging proberen, kon ik al verwachten dat ik niks zou zien, ook met een sterke magneet!

IJzer uit cornflakes

Den Bart kan dat ;)

Ik hoop (voor Noordelijkere bezoekers van dit forum) dat jullie Sylvia Muyshondt verstaan. (Al draagt dit filmpje niet veel bij aan het onderzoek).

Ik heb de aflevering gezien op televisie, dus jullie zullen het woord van mij als wetenschapper gewoon moeten geloven :)

nou het is echt niet te doen! heb het zo'n 10 x gedaan, en het rare vind ik, dat er gewoon ijzer als vaste stof in de cornflakes zitten. en als ik het in een papje maak en het in een zak doe zonder dat er zuurstof bij kan, dan lijkt het me heel moeilijk om ijzer door zo'n drap te trekken ook al met een sterke magneet, dus ik heb zelf ijzer er in gedaan, om te kijken als het wel door de drap kon gaan en het antwoord blijkt dus nee te zijn. dus ja, mijne conclusie is dat het onzin is, maar aangezien het filmpje mij tegenbewijst kom ik op de adere conclusie! hij hebben er gewoon ijzer ingedaan :D probeer het zelf eens, en als het jou wel lukt zal ik het van je aannemen

Chasin

Chasin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 12:52

het belangrijkste, het is gelukt op de chemische manier en dat was mijn doelstelling in de eerste plaats!

Veranderd door Chasin, 02 september 2008 - 12:52

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 13:41

Ben blij, dat je zelf uitvondt dat rhodanide en thiocyanaat het zelfde was en geen haargroeimiddel. En het lijkt me inderdaad dat je geslaagd bent in je opzet.

Dat filmpje zal wel fake zijn, of er moeten ijzerdeeltjes geslepen zijn van de mengmachines. Maar dat kan ik me ook niet zo voorstellen.

Misschien dat je het volgende eens kan proberen: Door de cornflakes een paar dagen onder vacum en P4O10 te drogen. En maal het dan tot poeder en gebruik een magneet. Ik denk, overigens, dat een elektromagneet duidelijk sterker is dan een Neodyniummagneet, .
Bovendien zou bij schudden, v/h poeder, de (zware) ijzerdeeltjes zich moeten concentreren op de bodem.
Of leg dat poeder in een magnetron, je zou dan vonken van de ijzerdeeltjes misschien kunnen waarnemen.
Is maar een suggestie. Succes

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2008 - 13:49

misschien stom, maar kijk op een aantal verpakkingen.

vaak zetten fabrikanten stoffen op die dan gezond zijn of goed voor het lighaam.
mineralen als ijzer (zeker als ze dat claimen) staan er dan op. vannaf daar kan je misschien wat conclusies trekken. Met een magneet cornflakes optillen lijkt me erg onwaarscheinlijk. je zou nog meer succes hebben met een pen en een lappie stof.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 14:52

Nu denk ik nog aan iets. Als ik cornflakes o.i.d. eet ('s morgens dan uiteraard), doe ik dit met melk.

Als mijn kommetje dan bijna leeggeslurpt is, zie ik op de bodem wat vaste metaal (???) deeltjes liggen. Een leerkracht zei me ooit (toen ik vroeg of het ijzer kon zijn) dit aan te tonen met een magneet, dit heb ik echter nog nooit gedaan. De volgende keer dat ik het zie, probeer ik het en zal ik objectief bewijsmateriaal verzamelen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 september 2008 - 15:45

Dat noemen ze kruimels. 8-)
Ik mag toch hopen dat je geen vaste stukjes metaal aan je vlokken hebt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2008 - 18:12

Dat noemen ze kruimels. 8-)

Het lijken me zeer fijne zwarte korreltjes. Als ik het nog eens opmerk (lees: als ik eens geen zin heb in boke choco), neem ik er een foto van. (En houdt ik er een magneet aan ;) )

Ik weet het zelf niet, dus we zoeken het uit. (Alsjeblieft, wees niet te sarcastisch, er is een uitleg voor).

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2008 - 18:30

Dat noemen ze kruimels.  8-)

Het lijken me zeer fijne zwarte korreltjes. Als ik het nog eens opmerk (lees: als ik eens geen zin heb in boke choco), neem ik er een foto van. (En houdt ik er een magneet aan ;) )

Ik weet het zelf niet, dus we zoeken het uit. (Alsjeblieft, wees niet te sarcastisch, er is een uitleg voor).

klinkt als stukjes van peper of piment korrels

Veranderd door ArcherBarry, 02 september 2008 - 18:30

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Chasin

Chasin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2008 - 09:00

Nu denk ik nog aan iets. Als ik cornflakes o.i.d. eet ('s morgens dan uiteraard), doe ik dit met melk.

Als mijn kommetje dan bijna leeggeslurpt is, zie ik op de bodem wat vaste metaal (???) deeltjes liggen. Een leerkracht zei me ooit (toen ik vroeg of het ijzer kon zijn) dit aan te tonen met een magneet, dit heb ik echter nog nooit gedaan. De volgende keer dat ik het zie, probeer ik het en zal ik objectief bewijsmateriaal verzamelen.

Nee dat klnkt in mijn oren heel raar, maar misschien ook omat ik zoveel suiker bij me cornflakes deed, omdat het anders niet te eten was, maar ik zelf heb eigelijk nooit zwarte ''kruimels'' gezien, misschien is een idee om zelf weer is cornflakes te eten (muesli fan :D ) maar als je er is een foto van zou willen nemen of wat je zei, een magneet erbij zou houden, ben ik wel benieuwd, als het werklijk eraan vast hecht

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures