rotatie vacuümverdamper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

rotatie vacu

Hey hier zitten nogal wat mensen met een behoorlijke chemische achtergrond!

Ik ben toa in vo voor het vak scheikunde en heb hier een rotatie vacuümverdamper staan en ben opzoek naar leuke proeven voor dit apparaat die 5 of 6 vwo leerlingen zelf kunnen uitvoeren.

Enige proef waar ik op ben gekomen is cafeeine uit koffie halen, door bij de koffie kookpuntsbenzine te mengen en flink te schudden waardoor de cafeeine oplost in de kookpuntsbenzine, deze weer te scheiden in een scheitrechter en laten verdampen in de rotatie verdamper. Nou vind ik deze proef niet echt geschikt maar er zijn vast nog een hoop leuke proeven met de verdamper te doen! Heb al op google gezocht maar nog niks gevonden.

alvast bedankt voor jullie ideeën! Misschien weten jullie ook toepassingen van dit apparaat in het lab die ik als voorbeeld zou kunnen geven!

groetjes maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: rotatie vacu

maarte schreef: Hey hier zitten nogal wat mensen met een behoorlijke chemische achtergrond!

Ik ben toa in vo voor het vak scheikunde en heb hier een rotatie vacuümverdamper staan en ben opzoek naar leuke proeven voor dit apparaat die 5 of 6 vwo leerlingen zelf kunnen uitvoeren.

Enige proef waar ik op ben gekomen is cafeeine uit koffie halen, door bij de koffie kookpuntsbenzine te mengen en flink te schudden waardoor de cafeeine oplost in de kookpuntsbenzine, deze weer te scheiden in een scheitrechter en laten verdampen in de rotatie verdamper. Nou vind ik deze proef niet echt geschikt maar er zijn vast nog een hoop leuke proeven met de verdamper te doen! Heb al op google gezocht maar nog niks gevonden.

alvast bedankt voor jullie ideeën! Misschien weten jullie ook toepassingen van dit apparaat in het lab die ik als voorbeeld zou kunnen geven!

groetjes maarten
Nou, de voornaamste toepassing heb je nu juist aangegeven: het verdampen van een grote hoeveelheid oplosmiddel om een vaste stof in handen te krijgen.

Berichten: 184

Re: rotatie vacu

Je zou ook het gehalte aan suiker in frisdranken kunnen bepalen, doe dit ten opzichte van een light frisdrank

Berichten: 281

Re: rotatie vacu

Wij hebben hem gebruikt tijdens het maken van wintergroenolie om de ether uit het olie mengsel te verdampen. Op zich was dit ook een leuk experiment (synthese van wintergroenolie).

Berichten: 1.816

Re: rotatie vacu

Bovendien is echte thee een betere leverancier van cafeïne. En als die mensen inderdaad enig verstand hebben van chemie, dan hadden ze je dat kunnen vertellen. Jouw manier is zeer inefficiënt.

Maar ok, een leuke proef is bijv om koperammoniumsulfaat te maken, prachtig diep blauw.

Of IJzerrhodanide, prachtig bloedrood.

Ook chlorophyl kun je prachtig isoleren en later via chromatografie scheiden.

Kortom proeven zat.
LiA

Berichten: 8

Re: rotatie vacu

Bedankt voor jullie reacties,

de cola proef klinkt als een leuk experiment! wat niet veel kost en makkelijk te begrijpen/doen moet zijn!

Wintergroen olie heb ik nog nooit van gehoord, kun je hier eens wat meer info over geven? want klinkt ook als een goed practicum.

Nou een ding wat niet zo heel belangrijk is is efficiëntie, gaat er meer om dat ze begrijpen wat ze doen en dat ze leuk bezig zijn.

chlorophyl he waarom was ik er niet opgekomen bladgroenkorrels!! heb voorlopig weer een hoop om verder te ontwikkelen!

koperammoniumsulfaat te maken, prachtig diep blauw.

Of IJzerrhodanide, prachtig bloedrood.

Heb je hier misschien iets meer info over??want ik ken deze stoffen absoluut niet..

nogmaals bedankt voor jullie ideeën !!

Berichten: 1.816

Re: rotatie vacu

Een level 5 weet toch wel wat er gebeurt als je ammonia toevoegt aan een kopersulfaatopl.?

Rhodanide heet ook wel thiocyanaat en voor de rest vraag je het dan maar aan de hoge heren der chemie.

O, ja, Ook caroteen uit wortels is een leuke proef.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: rotatie vacu

Als je trouwens een voorbeeld wilt uit de praktijk: bij mijn asftudeerstage gebruikte wij hem om de stabilisator van styreen te verwijderen voordat je overgaat tot de polymerisatie van styreen.

Berichten: 1.816

Re: rotatie vacu

Zie dat ik je niet helemaal begrepen heb, maar een TOA werkt toch samen met één of meer leraren? Kunnen die je niet verder helpen?

Maar de koperammoniumsulfaat is vrij simpel.

20 gr kopersulfaat in ca 50 ml demiwater oplossen (kamertemp.), daarbij 60 ml 10% ammonia doen. Dan voorzichtig ca 100 ml alcohol toevoegen. Heel voorzichtig effe roeren en laten staan. De stof kristalliseert in mooie donkerblauwe kristallen.

Filtreren na enige tijd, nog eens spoelen met wat alcohol en dan in de rotavap doen en onder vacuum droogdampen.

succs.
LiA

Berichten: 281

Re: rotatie vacu

Je hebt bij dit experiment wel iets meer nodig dan alleen de rotavapor, maar misschien heeft u er wat aan.

Even gekopieerd uit mijn voorschriften:

Achtergrond

Wintergroenolie komt voor in de bladeren van de Gaulthéria Procumbens, een struik, die veel voorkomt in Noord-Amerika en Canada. Deze heester is verwant aan de Gaulthéria Ericaceae, bij ons beter bekend als Bergthee. De bladeren van de Gaulthéria Procumbens hebben een zeer indringende frisse geur, die wordt veroorzaakt door wintergroenolie. De industriële synthese van wintergroenolie vindt plaats ten behoeve van kaarsen, schoonmaakmiddelen, WC-blokjes, kauwgum en zalf zoals Midalgan.

Wintergroenolie (methylsalicylaat) behoort tot de benzeenderivaten. Veel andere benzeenderivaten vinden in ons dagelijks leven eveneens hun weg als geurstoffen: eugenol (kruidnagelen), vanille (vanillestokjes) en methylantranilaat (sinaasappel, jasmijnbloem). Wintergroenolie is ook structureel verwant aan aspirine (acetylsalicylzuur).

De synthese van wintergroenolie berust op diazotering van methylanthranilaat. Hierbij wordt een aminogroep (-NH2) omgezet in een diazogroep (-N=N+-). De bereiding van de diazoverbinding gaat met behulp van salpeterigzuur, dat in het reactievat wordt bereid uit natriumnitriet en zwavelzuur. In de volgende reactiestap vervangt een hydroxy- de diazogroep. Dit vindt plaats onder temperatuurverhoging, waarbij stikstof vrijkomt. Voor de verwarmingsstap dient de overmaat nitriet te worden verwijderd om te voorkomen dat er nitreuze dampen ontstaan. Deze overmaat is weg te nemen door ureum toe te voegen.

Werkwijze

Doe 45 ml water in een erlenmeyer van 250 ml. Plaats de erlenmeyer op een magneetroerder. Voeg onder roeren voorzichtig 5 ml geconcentreerd zwavelzuur toe. Plaats een thermometer in de oplossing. Voeg aan de warm geworden oplossing 5,5 ml (6,5 gram) methylanthranilaat toe. Plaats de erlenmeyer in een ijsbad en voeg 45 gram ijsblokjes aan de oplossing toe. Na enkele minuten wordt de oplossing troebel.

Voeg met behulp van een pasteurpipet 10 ml van een verzadigde natriumnitriet-oplossing toe. De temperatuur mag niet boven de 10 C komen. Als de reactie verloopt verdwijnt de troebeling. Laat de oplossing op kamertemperatuur komen. Voeg voorzichtig 4 gram ureum toe. Verwarm de oplossing in een waterbad. Als tijdens het verwarmen bruine dampen ontstaan, voeg dan extra ureum toe. Bij 80 C ontstaan gasbelletjes ten gevolge van stikstofgas en er vormt zich een rode olie. De geur van wintergroenolie is nu goed waarneembaar. Laat het reactiemengsel vijf minuten koken.

Giet het reactiemengsel uit op 50 gram ijsblokjes in een bekerglas van 250 ml. Zuiver de wintergroenolie door de oplossing drie keer met 15 ml ether te extraheren. Damp de ether af aan de rotavapor. Zuiver het product verder door vacuümdestillatie. Bepaal van het destillaat de brekingsindex en neem een infra-rood spectrum op.

Reageer