Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

ik ben op zoek naar zuiver chloor in het liefst vaste vorm

en anders vloeibaar

weet iemand hoe ik hieraan kom of hoe ik dit moet produceren

ik heb het namelijk nodig voor een project

:D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

Heb je al enig onderzoek gedaan naar wat chloor eigenlijk is? 8-[

Berichten: 25

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

Chemlevel: 4 ??

Cl2 is een gasvorm, misschien opgelost in iets?? beetje rare vraag

bleek water aanzuren met HCl krijg je chloorgas oftewel Cl2

edit: FsWd was me al voor ^^

Berichten: 8

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

wat ga je ermee doen dan? en welke veiligheid maatregelen heb je al getroffen ?

neem aan dat je Cl2 bedoelt deze is bij kamertemperatuur in gasvorm te maken.

Berichten: 25

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

maarte schreef: wat ga je ermee doen dan? en welke veiligheid maatregelen heb je al getroffen ?

neem aan dat je Cl2 bedoelt deze is bij kamertemperatuur in gasvorm te maken.
precies, chloorgas is erg aggressief, ik stel voor is een keer je binas open te trekken en dan is de gevaren van chloorgas te bekijken.. of heb je voor je experiment joutube gebruikt en dan is voor bommen lopen zoeken en vervolgens het idee gekrege goh zal ik dat ook is na gaan doen.. gewoon een vraag :) want als het voor een proef is en je beetje chemie achtergrond heb zou ik denken dat je dat wel moet weten. heeft jou ''school??'' geen zuiver chloor in vaste vorm :D:D

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: denk je er aan dat het een forum is en geen MSN? Iets netter typen en spellen maakt je posts leesbaarder.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

neeles schreef: ik ben op zoek naar zuiver chloor in het liefst vaste vorm

en anders vloeibaar

weet iemand hoe ik hieraan kom of hoe ik dit moet produceren

ik heb het namelijk nodig voor een project

:D
Volgens mij vraag je niet om chloor, maar om een chloorbleekmiddel als TCCA of Na-DCCA of Ca(ClO)2. Dit zijn zwembadchloor produkten. Echt elementair chloor is een extreem giftig geelgroen gas, dat bij iets van -35 graden vloeibaar wordt tot een gele vloeistof.

Berichten: 10

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

nee ik bedoel gewoon zuiver chloor wat inderdaad bij kamer temperatuur gas vormig is

maar ik heb een optie nodig om dit goed te kunnen invriezen en moet weten op welke temperatuur

ik heb zelf het gas al

ik weet dat het een agressieve stof is en dat je het absoluut niet in mag ademen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

neeles schreef: nee ik bedoel gewoon zuiver chloor wat inderdaad bij kamer temperatuur gas vormig is

maar ik heb een optie nodig om dit goed te kunnen invriezen en moet weten op welke temperatuur

ik heb zelf het gas al

ik weet dat het een agressieve stof is en dat je het absoluut niet in mag ademen
Het makkelijkst daarvoor is een p,T diagram van chloor vinden, aangezien niet alleen de temperatuur, maar ook de druk van belang is.

Berichten: 10

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

kan ik dit het beste met droogijs doen

of met stikstof

of moet ik eerst het gas onder hoge druk zetten en daarna met droogijs invriezen

Berichten: 25

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

neeles schreef: kan ik dit het beste met droogijs doen

of met stikstof

of moet ik eerst het gas onder hoge druk zetten en daarna met droogijs invriezen
als je eenmaal hoge druk op chloor zet, gaan de moleculen dichter bij elkaar en bewegen ze minder. doordat ze minder bewegen, word het kouder, doe tempratuur kan je zelf uitzoeken bepalen.. druk heeft dus een verband met tempratuur.

eenmaal koud zou ik toch vloeibaar stikstof gebruiken om het koud te houden ipv droog ijs. droog ijs (-71.xx) is ook wel geschikt zou ik denken

iig als je gewoon stikstof gebruikt zonder druk apparaat zou het ook moeten lukken en ik denk dat de dampen van droogijs misschien met j chloor gas ka reageren.

pas wel op he, deze gas gebruikte ze in eerste wereld oorlogen (chloor gas) en in de tweede met mosterdgas (verbinden met chloorgas) dus als het een paar duizende mensen heeft kunnen doden, kan het jou ook overkomen. ik snap niet dat een mbo student hiermee te werk zou gaan :S

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

@Chasin:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Denk je er a.u.b. aan dat het een forum is en geen MSN? Iets netter typen en spellen maakt je posts leesbaarder. Denk aan punten, zet eens een 'n' achter de woorden, dat soort zaken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Zoals hierboven al eerder gezegd dus [-X
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

Ik weet dat het een zeer gevaarlijk gas is ,

dit project is verder niet van school,

maar van DAIG anti impact group.

Ik wil het gebruiken als katalisator .

voor een onderzoekje hoe je specifieke stoffen

makelijk en snel kunt oplossen.

Iemand had het over droogijs die met chloor kon reageren

weet iemand welke reactie er dan bij vrijkomt?

Berichten: 25

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

Beryllium schreef: @Chasin:

Zoals hierboven al eerder gezegd dus [-X
dislectie :D sorry

Berichten: 52

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

ter info: gasvormig chloor naar vloeibaar chloor bij -34°C, vloeibaar chloor naar vast chloor bij -101°C.

Berichten: 10

Re: Zuiver Chloor in vaste of vloeibare vorm

thankz

ik ga dus gewoon stikstof gebruiken

omdat droogijs niet koud genoeg is

onder hoeveel druk moet ik het chloor persen

om het goed te kunnen invriezen

ik heb hier een speciaale pomp voor tot 180 bar is dat genoeg?

Reageer