Springen naar inhoud

pH meting in TRIS buffer

• Log in om te kunnen reageren

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 13:49

Het meten van pH in TRIS buffers blijkt een lastige meting te zijn. Vooral wanneer het over continue of online metingen gaat. Kan iemand vertellen wat het probleem juist is en wat een mogelijke oplossing kan zijn? Meer specifiek, wordt er een laag gevormd op het glas van de meetelektrodeelektrode zodat de uitwisseling van H+ ionen wordt gehinderd waardoor de meting wordt gehinderd of situeert het probleem zich aan de kant van de referentie elektrode (diafragma of elektroliet). Is de ouwe getrouwe calomel beter dan AgCl als elektroliet? Zo ja, waarom dan wel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2008 - 17:19

Kunt U zelf het probleem van de pH-meting benoemen? Misschien kan iemand het dan verklaren. Heeft het probleem wel met de TRIS-buffer te maken?

Alle moeilijkheden die er mogelijk zijn kan ik wel uitsluiten. Hoewel de pH niet zo erg hoog is is het misschien toch nodig om een speciale alkalibestendige glaselectrode te nemen.

Ik verwacht geen micelvorming bij deze zeer goed oplosbare buffer. Aan problemen met de referentie-electrode denk ik ook niet. Mits deze voorzien is van een KCl-zoutbrug van waaruit een heel geringe stroom KCl-oplossing naar buiten stroomt.

Een calomelelectrode heeft m.i. de voorkeur boven een Ag/AgCl electrode want de TRIS-buffer is een primaire amine dat eventueel iets met AgCl kan doen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2008 - 20:58

Het probleem is moeilijk te definieren. Na relatief korte tijd gaat de gevoeligheid (steilheid/slope) van de elektrode sterk achteruit. Daarom vermoedde ik een afzetting op de glaselektrode.

Een calomelelectrode heeft m.i. de voorkeur boven een Ag/AgCl electrode want de TRIS-buffer is een primaire amine dat eventueel iets met AgCl kan doen.

Kan je dit wat nader verklaren. Wellicht is dat de oplossing van mijn probleem. :oops:

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 13:27

Ik neem aan dat U weet dat het zilverion Ag+ ion kan complexeren met ammoniak en met organische aminen. Daarom kun je beter een calomelelectrode gebruiken. Het Hg+ ion doet dit niet.
Bovendien is een Ag/AgCl electrode niet altijd in een verzadigde KCl oplossing geplaatst en via een zoutbrug met de te onderzoeken electroliet verbonden.
Als U bijvoorbeeld de Ag/AgCl electrode zonder meer in de amineoplossing zou plaatsen gaat het fout. Dan is de potentiaal niet meer gedefinieerd. Met calibreren kun je dit niet oplossen want de potentiaal wordt zo niet stabiel.
Als de glaselectrode niet of te weinig reageert op de pH komt dat door de z.g. alkalifout.
Ook wel de natriumfout genoemd. Hoe hoger de pH is, hoe gevoeliger de electrode is voor de natrium ionen en hoe ongevoeliger voor de waterstofionen. Er stelt zich dan een mengpotentiaal in. Bij heel hoge pH gaat de glaselectrode op een natriumelectrode lijken. Maar zeker tot pH 9 moet je toch probleemloos een pH kunnen meten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 14:24

Bedankt,

Dit helpt me een heel stuk verder

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures