Springen naar inhoud

voorspellen optische rotatie

• Log in om te kunnen reageren

TomWaits

TomWaits

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 september 2008 - 00:49

Enkele maanden geleden heb ik enkele experimenten verricht i.v.m. optische rotatie bij assymetrische moleculen. Daarbij vroeg ik mij af op welke manier een organische molecule lineair gepolariseerde straling verdraait.

Ik weet dat een assymetrisch koolstofatoom een onregelmatige tetraŽder vormt doordat de 4 verschillende substituenten 4 verschillende bindingslengten bezitten. Maar de vraag is of men aan de hand van deze tetraŽder ook de draaiingshoek kan gaan berekenen? Bovendien weet ik niet waarom het licht de ene keer links verdraaid en de andere keer rechts...

bij deze proeven bleek ook dat wijnsteenzuur dat chloor als onzuiverheid bevatte bij meting met een polarimeter (natriumlamp) geen afleesbaar resultaat gaf, omdat alles zo donker was in de kijker dat zelfs de graden niet af te lezen waren. Zou het chloor al het licht hebben geabsorbeerd en even later weer naar alle kanten (en met langere golflengte) hebben uitgestraald?

Kom a.u.b. niet af met de formule die de optische rotatie berekend in functie van de temperatuur, golflengte en afgelegde afstand van het licht doorheen het monster want dat is mijn vraag niet.

Veranderd door Plutonium, 06 september 2008 - 00:53

Hitting it... by chance?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 september 2008 - 07:29

Ik denk wel eens te hebben gehoord dat men optische rotatie kan uitrekenen, maar dat moet naar mijn inzien een heel zware quantummechanische berekening zijn.

Het algemene idee is eigenlijk dat elk atoom in een oplossing of in een vaste stof het polarisatievlak een klein beetje verandert. In een oplossing van een stof die zijn eigen spiegelbeeld is zal dat precies even vaak een stukje naar links zijn als naar rechts en blijft er netto geen rotatie over. Als een molecuul niet zijn eigen spiegelbeeld is, dan zal het totaal niet nul zijn. In een vaste stof is het iets ingewikkelder omdat niet alle oriŽntaties van moleculen voorkomen; daar kan het van de richting van het licht door het kristal afhangen of het polarisatievlak wordt gedraaid of niet.

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2008 - 19:50

In de praktijk komt het erop neer dat van tevoren niet te voorspellen is welke vorm (S of R) het licht naar links of naar rechts verdraaid.

vase

vase

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2008 - 07:08

Ik denk wel eens te hebben gehoord dat men optische rotatie kan uitrekenen, maar dat moet naar mijn inzien een heel zware quantummechanische berekening zijn.

Erg interessant onderwerp, nog nooit bij stilgestaan wat hier eigenlijk juist gebeurt op moleculair niveau.
Aan wat voor soort berekening had je gedacht? Welke eigenschap zou je moeten berekenen om dit te weten te komen? Ik zou het wel eens willen proberen eigenlijk.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2008 - 20:46

Tja, in concept zijn alle quantummechanische berekeningen hetzelfde: ĤΨ = EΨ oplossen door eigenwaarden en eigenvectoren van de operator te bepalen :P

Uiteindelijk zal in dit type berekening precies moeten worden bepaald hoe de interactie van de uiteindelijke orbitalen met fotonen zal verlopen. Ik heb geen idee of en hoe dat zou moeten. Als je dit eens wilt doen, zou je een studieproject kunnen indienen bij een geschikte afdeling. Thuis zal dit niet makkelijk zijn.

Voorbeeld: http://www.sciencedi...68e55842cdea007

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures