[scheikunde] Profiel werkstuk cafeïne

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Profiel werkstuk cafe

Een vriend en ik doen ons profielwerkstuk over het extraheren van cafeïne. nou hebben we het volgende al maar we komen niet verder met de reactie vergelijkingen, wie heeft er enig idee?

1. Neem een bepaalde hoeveelheid voedingsmiddel en bepaal de massa.

2. Stop 10 mL van de Na2CO3 oplossing in een 50mL bekerglas. Voeg het voedingsmiddel toe, bedek het met folie. Breng het mengsel aan de kook, verwijder het folie als het aan de kook is en laat het 5 minuten doorkoken. Blijf langzaam water toevoegen om de oplossing op 10 mL te houden.

wij vonden de volgende reactie maar

waarom: 2 C6H5COOH+Na2CO3->2 NaC6H5COO+H2O+CO2 en klopt dit? reageert de cafeïne met het NaC6H5COO?


3. Verwijder na 5 minuten het bekerglas van de verwarming, laat het een paar minuten afkoelen, om het vervolgens 1 minuut in het ijsbad af te koelen.

4. Plaats het verkoelde extract in een centrifugeerbuisje. Voeg 3 mL dichloormethaan toe en sluit het buisje af. Rustig shudden gedurende 10 seconde, daarna deels de dop eraf halen om de druk te verlagen. Herhaal deze stap enkele malen. welke reactie gebeurt er met het dichloormethaan? zorgt het dichloormethaan ervoor dat de cafeine en het in punt 2 verkregen mengsel weer scheiden?

5. Centrifugeer de buis gedurende 3 tot 4 minuten.

6. Verwijder met een Pasteur pipet de kleurloze onderste laag van de ontstane emulsie.

7. Plaats deze kleurloze vloeistof in een afsluitbaar flesje. Het is belangrijk om alle vloeistof te verzamelen.

8. Herhaal met de overgebleven donkere stof van de emulsie stap 4 t/m 7 nog twee keer om alle cafeïne uit het extract te halen.

9. Het donkere stof die nu nog over is in de reageerbuis, mag weg. Op dit punt is de proef te onderbreken.

========================================================================

10. Voeg aan de kleurloze vloeistof kleine hoeveelheden Na2SO4 toe, als kristallen ongeveer ter grootte van een erwt. Buis afsluiten en rustig zwenken. Herhaal het toevoegen en zwenken tot nieuw toegevoegde kristallen niet meer gaan klonteren.

11. Giet het mengsel in een 100 mL bekerglas, waarbij je de Na2SO4-kristallen eruit filtert. welke reactie vind er plaats?

12. Plaats het bekerglas in de zuurkast in een zandverwarming. Rustig verwarmen tot 90 graden celsius, terwijl je het bekerglas rustig zwenkt. Blijf verwarming tot de oplossing droog is. NIET droogkoken! Het overgebleven poeder is cafeïne

13. Zet de sublimatieopstelling op.* Geen ijs toevoegen tot het bekerglas op de hittebron is geplaatst. Weeg van tevoren het 50 mL bekerglas.

14. De cafeïne kan nu van het kleine bekerglas geschraapt worden om zuivere cafeïne te krijgen.

• Sublimatieopstellingen worden als volgt gebouwd: één groot bekerglas met het te destilleren product wordt op een uitgeschakelde hittebron geplaatst. Een kleiner bekerglas, gevuld met ijs, wordt er bovenop geplaatst. De verwarming onder het grote glas wordt aangezet. De stof in dat glas verdampt en sublimeert op de buitenkant van het kleine bekerglas. Zo wordt de stof verder gezuiverd.

we hebben tot nu toe er verder niks over kunnen vinden

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

Je hebt hier niet het hele voorschrift gegeven, aangezien je spreekt over benzoëzuur.

En tipje: niet elke stof die je toevoegt reageert meteen ergens mee.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

FsWd schreef: Je hebt hier niet het hele voorschrift gegeven, aangezien je spreekt over benzoëzuur.

En tipje: niet elke stof die je toevoegt reageert meteen ergens mee.
klopt dit heb ik gevonden daarom vroeg ik of het klopt want ik snap niet hoe ze bij benzoëzuur komen.

En waarom zou je iets er ingooien als er niet mee word gereageerd, dan maakt het toch niet uit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

En waarom zou je iets er ingooien als er niet mee word gereageerd, dan maakt het toch niet uit?
kathalisator misschien
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

Cindy schreef:
FsWd schreef: Je hebt hier niet het hele voorschrift gegeven, aangezien je spreekt over benzoëzuur.

En tipje: niet elke stof die je toevoegt reageert meteen ergens mee.
klopt dit heb ik gevonden daarom vroeg ik of het klopt want ik snap niet hoe ze bij benzoëzuur komen.

En waarom zou je iets er ingooien als er niet mee word gereageerd, dan maakt het toch niet uit?
Mja waarom roer je de vaste stoffen dan niet gewoon door elkaar. Het reageert toch niet met water. ;)

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

Er staan op internet een heleboel extracties van caffeine.

Heel basic is het idee dat je eerst zorgt dat je caffeine niet meer oplosbaar is in water.

Daarna je het kunt scheiden van je water met een apolair oplosmiddel.

Daarna je het isoleert uit je oplosmiddel.

Daarna nog eventueel zuiveren.

Probeer nu eens te bedenken waarneer deze dingen gebeuren in jou voorschrift.

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

Het schijnt dat je ook koffie in benzine kan doen, waarbij alleen de caffeïne oplost.

Misschien heb je daar ook wat aan?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

Tsjerk schreef: Er staan op internet een heleboel extracties van caffeine.

Heel basic is het idee dat je eerst zorgt dat je caffeine niet meer oplosbaar is in water.

Daarna je het kunt scheiden van je water met een apolair oplosmiddel.

Daarna je het isoleert uit je oplosmiddel.

Daarna nog eventueel zuiveren.

Probeer nu eens te bedenken waarneer deze dingen gebeuren in jou voorschrift.
aaaa bedankt :) hier k om ik al iets verder mee :D (denk ik)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profiel werkstuk cafe

hee Cindy,,

Ik kom jou ook overal tegen!! ;)

Succes ermee.. ik zou het antwoord niet weten.. maar ik vond het zooo grappig dat ik je hier nu ook al tegen kom!!

xx Beautje.. :)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Het spammen met onzinnige berichten is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer