Wat gebeurde er hier?

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 35

Wat gebeurde er hier?

Hallo allemaal,

Onderstaand artikel las ik in de krant en ik ben erg nieuwsgierig wat er is gebeurd. Zodoende kwam ik op jullie mooie forum terecht. Weten jullie misschien wat er scheikundig is gebeurd en waarom het zo'n heftige reactie geeft?


Alvast bedankt.


Bijna dood door mixen van chloor

donderdag 04 september 2008 | 08:25 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 september 2008 | 12:19


Een privézwembad is een luxe die ook gevaren met zich meebrengt. Voor het schoonmaken ervan mag je verschillende soorten chloor niet mengen.

Bij de Boerenbond wordt nu gewaarschuwd voor het mengen van verschillende soorten chloor. Bedrijfsleidster Inge Meijers van de Boerenbond in Bavel is de schrik nauwelijks te boven.


Zie ook:

'Snel extra waarschuwingssticker'

Bijna was haar vaste klant overleden na het schoonmaken van zijn zwembad met een emmertje bij haar gekocht chloorgranulaat.


Bavelnaar Piet *: "Het was een uurtje of vijf. De kinderen waren er niet. Een mooi moment om het zwembad schoon te maken. Ik pakte het chloorgranulaat. Deed water in de emmer in de gootsteen. Raam en keukendeur wijd open en het spul erbij."


Eén ding was anders dan anders: "Ik voegde een restje chloorgranulaat toe dat over was van de vorige keer." Het restje kwam uit een, op de grootte na, nagenoeg identieke verpakking met eenzelfde kleur etiket en een nagenoeg identieke omschrijving. Enig verschil: op de ene verpakking staat 'shock 70' en op de andere 'shock 63', een voor leken onduidelijk begrip.


Piet mengde het spul. Toen hij zich omdraaide lag de eerste hond al omver. "Ik droeg de hond naar buiten." Terug in de keuken lag hond nummer twee op de vloer. Toen begreep Piet dat het goed mis was.


"Het begon te stinken. Het goedje in de emmer begon te bubbelen: grote zwarte bellen ter grootte van een halve voetbal, een kolom tot wel een meter hoog."


Piet bond een theedoek voor zijn mond en zette meer ramen en deuren open. Zich nog altijd niet bewust van het levensgevaar. "Ik dacht: de honden komen zo weer bij. Ik moet even luchten."


De honden kwamen nooit meer bij. "Ze lagen al snel bij de dierenarts aan de zuurstof. Toen ging het met mij helemaal mis."


In opdracht van de naderende ambulance trok de dierenarts de honden van de zuurstof en legde Piet eraan. "De honden lagen dood te gaan. Ik nam ook al afscheid van mijn vrouw. Ik dacht: daar ga ik dan." Piet werd naar het ziekenhuis gebracht. Hij overleefde. Maar moet, heeft de longarts gezegd, drie jaar wachten om te weten of zijn longen definitief schade hebben opgelopen.


Dan komt Piet goed weg, zegt hoogleraar toxicologie Martin van den Berg van de Universiteit van Utrecht. "Hij had ook dood kunnen zijn." Dat dat niet is gebeurd, komt omdat chloorgas 2,5 maal zwaarder is dan lucht, vermoedt de hoogleraar. "Vandaar dat eerst de honden gingen omdat het gas eerst lager hing."


Piet hoopt volgende week voor het eerst weer aan het werk te gaan. Af en toe is hij nog flink benauwd. Eigenlijk wilde hij niet in de krant. Elke oprakeling van het drama is eigenlijk teveel.


Dat Piet toch zijn verhaal doet komt omdat hij andere mensen wil waarschuwen. "Kijk naar deze twee verpakkingen. Bijna identiek. Nauwelijks duidelijk voor een consument dat je dat niet kunt mengen. Daarom heb ik bij importeur Interhiva en de Boerenbond aan de bel getrokken."


Piet weet, dat in de kleine lettertjes achterop staat dat je geen verschillende chloorproducten mag mengen. Maar hij dacht dat het om hetzelfde product ging.


"De fout ligt op zich bij mij. Maar doordat het zo op elkaar lijkt, de kleur van het etiket en de opschriften, is het een fout die wel heel gemakkelijk gemaakt wordt en nog erger kan aflopen."


Piets' verhaal is door de Boerenbond en distributeur Interhiva uit Barneveld serieus genomen. De Boerenbond Bavel heeft zusterwinkels gewaarschuwd, er hangt een waarschuwing in de winkel en cassieres zijn extra geïnstrueerd zegt bedrijfsleidster Inge Meijers.


Distributeur Interhiva uit Barneveld overlegt met de fabrikant wat te doen, meldt algemeen directeur Ton van Huis: "Dit voorval is dramatisch en gun je niemand. Deze mijnheer had de twee verpakkingen niet moeten mengen, dat is duidelijk. Maar we zijn met de fabrikant in gesprek om te kijken wat de beste manier is om dit soort vergissingen te voorkomen. Misschien verschillende kleuren op de dop zodat via kleur meteen duidelijk is wat niet of wel bij elkaar kan." Een terechte maatregel, oordeelt toxicoloog Van den Berg: "Dat dit op elkaar lijkt is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de producent."


* De familie van Piet is zo aangeslagen dat ze niet met eigen naam in de krant wil om niet overal op het drama te worden aangesproken.


'Snel extra waarschuwingssticker'

door Yolanda Sjoukes. donderdag 04 september 2008 | 08:30 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 september 2008 | 09:14


Tekstgrootte

BREDA - Bijna iedereen weet dat je met chloor voorzichtig moet zijn.


Zie ook:

Bijna dood door mixen van chloor

Niet mengen met een allesreiniger. Uit de buurt houden van kleine kinderen bijvoorbeeld. Maar dat je twee bijna identieke chloorgranulaten niet kunt mengen is niet overal bekend. Net zoals lang niet iedereen weet dat je niet zomaar bleekmiddel met een toiletreiniger kunt samenvoegen. "Dat kan heel kwalijk eindigen", zegt hoogleraar toxicologie Martin van den Berg.


Dat de twee chloorgranulaten die Bavelaar Piet troffen zo sterk reageerden, komt doordat het ene goedje organisch was en het andere anorganisch. Vrijkomend chloorgas is levensgevaarlijk. "Het reageert razendsnel op je slijmvliezen en alles wat waterig is. Je longen, je ogen. Het kan blindheid veroorzaken." Had Piet langer binnen gestaan dan had hem dat het leven gekost. Zijn honden hebben hem in feite het leven gered, door neer te vallen en daarmee alarm te slaan.


Van den Berg vindt het opmerkelijk dat verschillende chloorgranulaten in een zo op elkaar gelijkende verpakking worden verkocht. "Neemt de producent zijn verantwoordelijkheid niet dan kan de Voedsel en Warenautoriteit in actie komen."


De producent wil de nieuwe productielijn voor volgend jaar aanpassen. Van den Berg vindt dat onvoldoende. "Er zou op zijn minst een extra sticker op de huidige etiketten moeten worden gedaan." Ook als is het buitenzwemseizoen bijna gedaan, zoals de producent aanvoert.

Berichten: 3.145

Re: Wat gebeurde er hier?

Lijkt mij op mengen van calciumhypochloriet en natriumdichloorisocyanuraat. Beide worden gebruikt voor zgn. shock-behandeling.


Ik wist niet dat deze twee stoffen met elkaar reageren, maar het is inderdaad het geval. Ik heb het volgende gedaan:


0,5 gram natriumdichloorisocyanuraat (shock 63) in een reageerbuis doen

0,5 gram calciumhypochloriet (shock 70) toevoegen en de poeders goed mengen.


Als je dit doet, dan gebeurt er niets. Je hebt een mengsel van twee granulaten. Vervolgens deed ik er een paar druppels water bij, zodat het een papje werd.


In eerste instantie gebeurt er nog steeds niks, maar na pakweg een minuut begint het spul te bubbelen en ontstaat er schuim, dat bijna uit de reageerbuis komt. De massa wordt ook warm.


Wat ik het meest enge vond was dat er in de koudere delen een gele olie ontstond, met een mij bekende geur: NCl3 :lol: . Verder ontstaat er Cl2. De Cl2 is verantwoordelijk voor de dode honden en de ernstige longproblemen van Piet.


In de grotere hoeveelheden, die Piet heeft gebruikt kan ik mij voorstellen dat er zoveel hitte ontstaat dat het natriumdichloorisocyanuraat verkoolt. Bij mij gebeurde dat niet, omdat ik maar een halve gram van beide stoffen gebruikt had. Bij mij ontstond iets veel gevaarlijkers, nl. de NCl3. Dat spul is zeer explosief. Ik had maar een halve gram, maar als Piet het spul iets minder heet had gehad (bijv. gemengd met iets meer water) en het niet was verkoold, dan had hij misschien ook nog wel enkele tientallen grammen NCl3 gemaakt. Een explosie daarvan is vergelijkbaar met de knal van een trosje strijkers! Bij mijn proefje was het maar 1 druppel en dat kan weinig kwaad, toch heb ik die zekerheidshalve maar direct vernietigd door hem te dumpen in een bakje met NaOH-oplossing.


Al met al vind ik dit toch wel zeer kwalijk. Piet heeft iets ontdekt, dat warschijnlijk maar weinig mensen weten. Ook voor mij was dit volledig onbekend.


Hier moeten de verpakkingsbedrijven ABSOLUUT aktie op ondernemen. Er moet heel duidelijk op staan om wat voor type shock het gaat (hypochloriet of dichloroisocyanuraat) en een grote waarschuwing dat het ene type NOOIT gemengd mag worden met het andere type.


Ik zou het zelfs nog eenvoudiger doen. Voor buitenzwembaden alleen nog maar de dichloroisocyanuraat-gebaseerde stoffen aanbieden en voor binnenzwembaden alleen de calciumhypochloriet en aangeven dat NOOIT iets voor buitenzwembaden gemengd mag worden met iets voor binnenzwembaden, dat het echt gaat om incompatibele stoffen. Ze zullen wel beide stoffen moeten aanbieden, want voor de verschillende soorten zwembaden kun je beter verschillende granulaten gebruiken.

Berichten: 35

Re: Wat gebeurde er hier?

Dag Woelen,

Je bent een echte doe het zelver begrijp ik. Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord Woelen. :D Heb je misschien een reaktievergelijking voor me? Dat maakt het voor mij wat overzichtelijker.


Vind je het goed als ik jouw antwoord hier citeer met bronvermelding?

http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=43869.0

Berichten: 3.145

Re: Wat gebeurde er hier?

Uiteraard mag je mijn antwoord citeren, daarvoor schrijf ik het juist op een publiek forum ;) . Ik denk dat zo veel mogelijk mensen dit risico moeten kennen.


De beide shockvarianten mogen best door elkaar worden gebruikt, maar niet onverdund. Dus, als je in een zwembad eerst een behandeling hebt gehad met de ene shock-variant, en dan daarna met de andere (als de ene is opgelost in die vele kuubs zwemwater), dan gebeurt er niets. Het ongeluk zit hem hier in het (vrijwel) onverdund mengen van deze stoffen. Dit is denk ik wel enigszins ondeugdelijk gebruik, maar goed, toch zou dit risico wel beter bekend moeten worden gemaakt.


Ik heb naar aanleiding van jouw vraag ook nog eens verder gezocht. De reactie op zich is bekend:

Bretherick"s Handbook of Reactive Chemical Hazards


Although calcium hypochlorite is used in conjunction with sodium dichloroisocyanurate (usually as the dihydrate) for swimming pool maintenance, they must not be mixed undiluted. Noxious fumes and violent explosion or fire can result [1]. Although the organic compound is, at first sight, at its highest oxidation level, it contains disguised ammonia, and nitrogen trichloride may appear on reaction with hypochlorites [2].


1. Jones, C., INTERNET: CatJones@FC. KERN.ORG

2. Kirk Othmer, 1998, Vol. 25, 592

Een reactievergelijking opstellen is niet zo eenvoudig. Er treden vele reacties naast elkaar op. Wat in ieder geval ontstaat zijn de volgende stoffen:

- chloor, Cl2

- stikstofgas, N2

- onder de juiste condities kan ook NCl3 ontstaan


Isocyanuraat kan hydrolyseren tot ammoniak en kooldioxide/carbonaat en dat 'disguised' ammoniak kan reageren met chloor tot NCl3. Piet heeft geluk gehad dat hij het spul echt heel weinig heeft verdund. Als hij meer water had gebruikt was het minder heet geworden en dan had zich veel NCl3 kunnen vormen. Nu is door die hitte deze reactie onmogelijk geweest, NCl3 is niet warmte-bestendig. Dus, het meest gevaarlijk is mengen van de beide shock-varianten met een matige hoeveelheid water. Heel weinig water geeft veel giftig gas, maar geen explosiegevaar, een matige hoeveelheid water geeft naast giftige gassen ook kans op hevige explosie. Heel veel water is veilig (zoals bij normaal gebruik in het zwembad), dan treedt de reactie niet op.

Berichten: 35

Re: Wat gebeurde er hier?

Dank je wel Woelen. ;)


Afbeelding Deze vind ik zo leuk. Die zet ik er even bij.

Berichten: 35

Re: Wat gebeurde er hier?

Hier nog even de links van de krant waar de artikelen in staan.


http://www.bndestem.nl/regio/breda/3657585...-van-chloor.ece


http://www.bndestem.nl/regio/breda/3657618...ingssticker.ece


Zou trouwens een mooie tentamenvraag zijn. :D Geef de kloppende reactievergelijking van onderstaande reactie. :-s

Berichten: 2.337

Re: Wat gebeurde er hier?

Dit is dus ook mogelijk bij natriumhypochloriet?

Berichten: 3.145

Re: Wat gebeurde er hier?

Niet zo heel gauw. Natriumhypochloriet heb je niet in vaste vorm, maar in oplossing, hooguit 15% aktief chloor. Wat hier gebeurde is het mengen van vast calciumhypochloriet en vast natriumdichloroisocyanuraat met een beetje water er bij.


Nog een reden waarom het met natriumhypochloriet niet zo gauw gebeurt is dat zo'n oplossing sterk basisch is (extra NaOH in oplossing, om de oplossing stabiel te houden). Zowel Cl2 als NCl3 kunnen niet bestaan bij hoge pH.

Reageer